FULLT UTSTYRT TIL MEGET GOD PRIS: Nye Insignia som stasjonsvogn blir en stor bil som forgjengeren, med et mer sportslig utseende. Bilen er dessuten vesentlig lettere enn før. Foto: Jamieson Pothecary
FULLT UTSTYRT TIL MEGET GOD PRIS: Nye Insignia som stasjonsvogn blir en stor bil som forgjengeren, med et mer sportslig utseende. Bilen er dessuten vesentlig lettere enn før. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Stasjonsvognen Opel Insignia Sports Tourer

Stor, stilig og rimelig

Opel viste spennende designtakter i mellomklassen med den nye Insignia-sedanen, men her kommer den versjonen som virkelig er viktig.

Nye Opel Insignia er merkets trekkplaster på bilmessen i Genève og den kan komme til å selge bra i Norge. Den har nemlig ikke bare utseendet med seg - den er også svært godt utstyrt og prisen er samtidig riktig så hyggelig.

335.000 kroner godt utstyrt

Som 5-dørs kombi - med benevnelsen Grand Sport - starter nemlig Insignia på 335.000 kroner, og det er for bensinversjonen på 165-hestekrefter med det øverste utstyrsnivået, Premium, som er det eneste Opel vil tilby i Norge. Det inkluderer så å si alt utstyr. Og selv om man legger til hengerfeste, OPC-styling, ventilerte seter med massasje og head-up display, er prisen fortsatt under 400.000 kroner.

Den fullt utstyrte toppversjonen med 2.0 turbo bensinmotor på 260 hestekrefter, firehjulsdrift og 8-trinns automat, koster rett over 600.000 kroner.

Påslaget for stasjonsvognen er ikke nøyaktig kjent, men burde etter det Dinside erfarer ligge på rundt 20.000 kroner. Disse prisene gjør uansett bilen svært attraktiv i sin klasse og vi regner ikke med at den fullt utstyrte stasjonsvognen med de tidligere nevnte opsjonene hengerfeste, OPC-styling, ventilerte seter med massasje og head-up display, vil koste særlig mer enn 400.000.

SATSER DYNAMISK: Tradisjonell familiestasjonsvogn, to nye SUV-er og elbil med rekord-rekkevidde - Opel satser friskt om dagen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I siget igjen

Nå er det ingen tvil: Opel er i ferd med å friskne til etter en lang periode med ørkenvandring der markedsandelen hadde krympet til et faretruende lavt nivå. Fra å være nest største merke i Norge i 1999 med 10,6 prosent markedsandel, gikk det humpete nedoverbakke for Opel frem til bunn-året 2014 da markedsandelen nådde miserable 2,0 prosent.

Dette til tross for smarte modeller vi har ment er sørgelig undervurdert av bilkjøperne, spesielt den kompakte fleksibilen Meriva og den nylig oppgraderte Zafira.

Lovende nyheter

Men Opel er igjen i vinden om dagen også her i landet, med lovende nyheter i form av to helt nye SUV-er for ikke å snakke om elbilen som hundrevis av nordmenn står i kø for å anskaffe takket være sin rekord-rekkevidde: Opel Ampera-e.

I tillegg introduserer de nå erstatteren til sin aldrende mellomklassebil Insignia på markedet, og vi kunne nylig fortelle dere om nye Insignia Grand Sport.

Og her er den nye familiestasjonsvognen Insignia Sports Tourer.

SER SNASENT UT: Å dømme ut fra pressebildene er interiøret i Opel Insignia storbilklassen verdig og med ett ser forrige Insignia noe gammelmodig ut. Foto: Opel Vis mer

Oppdatert motorisering

Motorutvalget består i utgangspunktet av 1,6-liters dieselmotorer på 110 og 136 hestekrefter og en 2,0-liters dieselmotor på 170 hester og 400 newtonmeter.

På bensinsiden tilbys 1,5-liters turbomotorer på 140 og 165 hestekrefter og en 2.0 på 260 hester. Det skal ligge i kortene at OPC-versjonen vi testet i sin tid (høy-ytelses «Autobahn-krysseren»), får en etterfølger som kommer senere, men den skal ikke lenger være V6-motorisert, men få en biturboladet rekkefirer. Maksimal effekt skal ligge på rundt 340 hestekrefter.

PANORAMA: Insignia Sport Tourer kan både slippe inn og avgi mye lys. Foto: Opel Vis mer

Mer romslig, mer sportslig

Opel hevder at den nye modellen kombinerer langt mer plass enn før med sportslige kjøreegenskaper, det siste innenfor teknologi og en design som følger opp de etter vår mening vellykkede linjene til kombikupéen Insignia Grand Sport.

Takket være utstrakt bruk av lettvektsmaterialer og andre løsninger for å redusere vekten, skal annen generasjon Insignia veie hele 200 kilo mindre enn forgjengeren.

Bilen kommer med et bagasjerom på opptil 1.640 liter, 100 liter mer enn forgjengeren. Det er med baksetet nedfelt. Med en økning av akselavstanden på hele 9,2 centimeter skal det også være blitt bedre plass til fører og passasjerer.

Bakseteplassen i nye Insignia har vokst i alle retninger og baksetene får oppvarming.

STØRRE: Insignia Sports Tourer blir en røslig storbil med 499 centimeter i lengden,186 i bredden og en høyde på 150 centimeter, er den både lengre og høyere enn Insignia Grand Sport. Foto: Opel Vis mer

Opel Insignia Sports Tourer blir selvfølgelig tilgjengelig med siste generasjon FlexRide, der føreren kan velge oppsett og kjøreprogram. Det betyr at støtdempere, styring, girskift og gassrespons tilpasses, basert på tre ulike innstillinger, «Standard», «Sport» og «Tour», der vi tipper sistnevnte er den mest komfortable.

Avansert lys

Opel er blitt kjent for å ha avanserte løsninger for lys og nykommeren er - som kombien Grand Sport - selvfølgelig utstyrt med neste generasjon lys: Det dreier seg om andre generasjon av LED matrix-løsningen Opel IntelliLux. 16 LED-segmenter er integrert i hver av de smale frontlyktene, slik at tilsammen 32 enheter skifter mellom ulike lysmønstre for å tilpasse seg forankjørende og møtende trafikk og dermed bidra til økt sikkerhet på veien.

LOVER GODT: Utfra bildene får vi intrykk av et forseggjort interiør. Her spaken til automatgirkassen. Foto: Opel Vis mer

For best mulig lys når man kjører med fjernlys på svingete vei, forteller Opel at deres ingeniører har utviklet en aktiv kurvefunksjon. Avhengig av styrevinkel, vil lysintensiteten øke for de segmentene som lyser opp innsiden av svingen, for å gjøre det lettere å følge linjen.

I tillegg til dette skal et dedikert LED-segment i hver frontlykt sørge for å gi et fjernlys som rekker 400 meter foran bilen.

Nye Opel Insignia kommer også med head-up-display som viser informasjon på frontruten om trafikkskilt, hastighet eller informasjon fra navigasjonen, slik at sjåføren kan holde øynene på veien. For enklere parkering kommer nye Insignia med 360-graders kamera, som ved hjelp av fire kamera på hver side av bilen, skal kunne gi deg fullstendig oversikt.

TO GANGER FEM DØRER: Som stasjonsvogn ved navn Sports Tourer eller liftback ved navn Grand Sport, satser Opel Insignia på spenstig design for å selge. Foto: Opel Vis mer

Mer praktisk

Vi var begeistret for plassen og familievennligheten i siste generasjon Opel Vectra, som ble avløst av første generasjon Insignia. Denne reduserte plassforholdene til fordel for design og soliditetsinntrykk.

Nå bedyrer Opel at den nye generasjon Sports Tourer er blitt betydelig mer praktisk enn sin forgjenger til tross for at sitt mer sportslige utseende . Overhenget mellom støtfangeren og bakluken er blant annet kraftig redusert, noe som skal bidra til enklere inn- og utlasting.

Innvendig har bredden mellom hjulbuene økt, noe som skal gjøre det enklere å plassere større gjenstander som for eksempel et hundebur. Det samme gjelder lengden på lasterommet, som har økt med nesten 10 centimeter til rett over to meter med baksetene lagt ned. Det gir nye Insignia Sports Tourer 100 liter større bagasjerom enn forgjengeren.

Baksetet kan legges ned helt eller delvis ved å trykke på en knapp i bagasjerommet, og er delt i forholdet 40/20/40.

Spark opp bakdøra

ROMSLIG: 1640 liter når baksetene ikke er i bruk tilsvarer 100 liter mer enn før. Foto: Opel Vis mer

Bakluken kan åpnes eller lukkes med en sparkebevegelse under støtfangeren, slik vi kjenner det fra mange nye stasjonsvogner på markedet og også Astra Sports Tourer.

Sitteplassen foran er lavere enn før og setene skal være siste generasjon ergonomiske AGR-seter med elektrisk justerbare sidevanger, massasje og ventilasjon AGR er en tysk organisasjon for bedre rygghelse og Opel har sørget for å få sertifisering fra dem til setene i flere av sine modeller siden andre generasjon Meriva kom på markedet.

INTEGRERT: Smarttelefonen blir en stadig mer integrert del av bilen. Foto: Opel Vis mer

Selvsagt tilbys sømløs integrasjon av smarttelefon mot Apple CarPlay eller Android Auto. Sentralt i midtkonsollen sitter en stor rammeløs skjerm med siste versjon av Opel IntelliLink, som tar seg av den funksjonen.

Nye Insignia vil være utstyrt med Opel OnStar, et system som allerede leverer tjenester fra automatisk varsling ved ulykke, til diagnose og hjelp til å finne reisemål.

Gjennom lanseringen av nye Insignia tas OnStar ett steg videre. Nå kan visstnok det Opel kaller «din personlige rådgiver på veien» også hjelpe deg med å både finne og bestille hotell, eller finne en ledig parkeringsplass.

Les også: