ANDRE TIDER: Det er ikke lenger bare bagasjeplassen som er utfordringen med bilferien. Nå bør vi også tenke over om WiFi i bilen er en god idé. Foto: Rolf Chr. Ulrichsen
ANDRE TIDER: Det er ikke lenger bare bagasjeplassen som er utfordringen med bilferien. Nå bør vi også tenke over om WiFi i bilen er en god idé. Foto: Rolf Chr. UlrichsenVis mer

WiFi i bil

Stor skepsis til forsikrings-selskapets interesser

– Vi er ikke med for å samle data, sier forsikringsselskap. – Trår varsomt i starten, hevder Datatilsynet.

– Det viktigste for oss er å være med på og følge utviklingen innen «Connected Cars». Vi leter hele tiden etter løsninger som gjør det enklere å være forsikringskunde. Dette systemet er mer sømløst og enklere enn slik det er i dag.

Det sier informasjonsdirektør Jon Berge i IF forsikring til Dinside.

Tirsdag kom nyheten om at Telenor, sammen med en rekke samarbeidspartnere, snart lanserer «Connected Cars», en tjeneste, som blant annet vil tilby trådløst nettverk i bilen.

Flere frykter imidlertid at tjenesten vil misbrukes av flere av samarbeidspartnerne. Spesielt er skepsisen stor til at et forsikringsselskap er med.

– Ikke behov for data

Ifølge IF skal imidlertid kundene slippe å bekymre seg for at forsikringsselskapet skal bruke systemet til å innhente data og overvåke for eksempel kjøremønster.

– Det blir dratt fram hele tiden at vi er ute etter data. Men vi må holde oss innenfor lovgivningen. Og da kan vi ikke innhente data uten samtykke, forklarer Jon Berge.

Han hevder dessuten at IF, som største aktør i Norden, allerede vet mer om sine kunder enn hva forsikringsselskaper gjør ellers på kontinentet.

– Vi har ikke store behov for slike data. Vi er med for å gjøre ting enklere, som å hente kilometerstand automatisk. Så kan kunden betale for det han har kjørt.

– Kan du avkrefte at dere er med på dette for å innhente data?

– Ja. Dette er sterkt overdrevet.

– Skulle vi på noe tidspunkt ønske å innhente data, skal det bli ekstremt tydelig at vi innhenter det. Blir det aktuelt skal vi si skikkelig ifra. Det er ikke business å lure forbrukerne, slår informasjonsdirektøren fast.

Datatilsynet: – Folk tåler stadig større inngrep

Datatilsynet har lagt merke til at Telenor - og samarbeidspartnerne IF forsikring, Cirkle K, Bertel O. Steen, Mekonomen, EasyPark og Swedspot - har skissert tjenesten i «Connected Car».

Fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes, mener det er mange selskap som kan ha interesse av dataen som samles inn via denne teknologien.

FAGDIREKTØR FOR TEKNOLOGI: Atle Årnes i Datatilsynet. Foto: Datatilsynet Vis mer

– Det er mye info som er ganske invaderende på privatlivet her, og det er ekstremt mange som lukter på slike løsninger, sier han til Dinside.

Teknologidirektøren forteller at forsikringsselskap har eksperimentert med «svarte bokser» tidligere, og sier lista for hva folk tillater av personvern-invasjon flyttes hele tiden.

– Vi blir fristet av ekstra opplysninger om bensinforbruk, kvalitet og feil på bilen. Så kommer forsikringsselskapene inn og ser at de også kan bruke informasjonen. Da må vi som kunder tenke over hva vi får igjen for å slippe dem så tett innpå oss.

– For noen år siden ville det som skjer i dag vært i overkant. Forsikringsselskapene vil kanskje være varsomme i starten, men vi har erfaring med at selskaper som Google, Facebook og Microsoft flytte grensene gradvis - utviklingen viser at vi tåler mer og mer inngrep i personopplysningene våre.

– Er det lett å få folk til å godta innhenting av data, uten at de er bevisste på det?

– Ja. Nå er man blitt lei av at det er så uklare vilkår om personvernet, sier fagdirektøren, og legger til:

– Forstår du ikke vilkårene, så bør du ligge unna. Er teksten dårlig forklart, bør du ligge unna. Da er den ikke ferdig til bruk. Oppfatter du at de går for tett på kroppen din, bør du ligge unna.

PS: Datatilsynet har kontakt med selskapene bak «Connected Car», og følger med på om tjenestene gir godt personvern.

PS2: I Europa utarbeides det nå nye reguleringer for personvern - som blant annet stiller krav til at vilkårene blir tydeligere. Reguleringene skal tre i kraft fra mai 2018.

LES OGSÅ: