Stor Galaxy med mange dieselalternativer

Utgående Galaxy er over ti år gammel, og med den avsluttes samarbeidet med Volkswagen. Nye Galaxy er betydelig sprekere, og også en god del større.

Vis mer

Stor Galaxy med mange dieselalternativer

  1. Store bilder!


Den økte størrelsen er nødvendig på grunn av den nye lillebroren S-max, en fleksibil som skal konkurrere med Toyota Verso og Volkswagen Touran. Også S-max tilbyr tre seterader, og hovedgevinsten ved å velge Galaxy blir at det fortsatt er plass til bagasje selv med alle tre seteradene i bruk.

Og i følge Ford skal bagasjerommet romme hele 435 liter, ikke langt unna plassen i en vanlig Focus stasjonsvogn. Spredt rundt i bilen er det 31 forskjellige oppbevaringsrom, mange av de har lokk så regn med at det tar litt tid å finne isskrapen.

100, 125, 130 og 140

Begge dieselmotoren tilbys i to effektalternativer, men spennet i effekt er moderat. Der konkurrentene gjerne har to eller kanskje tre alternativer tilbyr Ford fire. Problemet er at tre av dem klumper seg rundt 130 hestekrefter, og de færreste vil i det daglige kjenne forskjell, spesielt mellom versjonene av toliteren på 130 og 140 hestekrefter. Antakelig vil kun en av disse effektversjonene bli tatt inn til Norge.

Den nye 1,8-literen kommer i en spesialversjon for blant annet det norske markedet, den yter kun 100 hestekrefter og vil derfor ikke pådra seg så mange avgiftskroner. Normalversjonen av denne motoren er på 125 hestekrefter, og tilbyr godt dreiemoment med 320 Nm som i korte perioder økes til 340 Nm ved for eksempel forbikjøringer.

En enslig bensinmotor står også på programmet, og det er en toliter som yter 145 hestekrefter. Senere vil en 2,3-liter med 165 hestekrefter dukke opp, og denne vil kunne leveres i kombinasjon med automatgir. Også dieselen med 130 hestekrefter vil litt frem i tid også kunne leveres med automat.

Som Toyota

Galaxy er spennende også fordi den er den første bilen på den nye Mondeo-plattformen, og det som hos de fleste bilprodusenter er det en tydeligere fokus på sikkerhet. Blant det nye utstyret finner vi kollisjonsputer for førerens knær, noe som Toyota var hatt i noen år i sin mellomklassebil Avensis.

Spennende men ikke så vanlig sikkerhetsutstyr er også konstantfartsholder med avstandsradar og aktive dempere som samarbeider med ESP-systemet. Dette blir nok kostbart ekstrautstyr som få velger, men spesielt avstandsradarens mulighet til å sette bilen i bremseberedskap gir en sikkerhetsgevinst.

Seter i gulvet

Vis mer
Vis mer


Ett stort fortrinn nye Galaxy vil ha fremfor konkurrenter som Peugeot 807 og Renault Grand Espace er en seteløsning der alle setene kan legges ned i gulvet. Flatt lasterom i en håndvending gjør mye for hverdagsfleksibileteten selv om de løse stolene til konkurrentene gir bedre plass inne i bilen når de først er tatt ut.

Galaxy er litt lavere enn de franske konkurrenten, og faktisk også lavere enn Mitsubishi Grandis. Litt tar den igjen i lengden, med 482 centimeter er den litt kortere enn Grand Espace, og mellom fem og ti centimeter lengre enn 807 og Grandis.

Galaxy dukker opp i Norge i juni, og med en startpris på under 380.000 kroner med 1,8-liters dieselmotor som yter 100 hestekrefter. For en versjon med sekstrinns girkasse og 125 hestekrefter stiger prisen til 412.000 kroner.

Store bilder av Ford Galaxy.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder