Testvinner og taper: BMW M550d (til venstre) er best og oppnår komforttemperatur i løpet av ni minutter. Testtaperen er Renault Megane dCi 110 Kombi, som ikke engang i løpet av en halvtime oppnådde komforttemperaturen på 23 grader. Foto: Produsentene
Testvinner og taper: BMW M550d (til venstre) er best og oppnår komforttemperatur i løpet av ni minutter. Testtaperen er Renault Megane dCi 110 Kombi, som ikke engang i løpet av en halvtime oppnådde komforttemperaturen på 23 grader. Foto: ProdusenteneVis mer

Stor forskjell på varmeeffekt

ADAC har testet varmeeffekt på 89 bilmodeller. BMW M550d er best.

ADAC har målt hvilke biler som varmer best om vinteren. De har testet til sammen 89 bilmodeller, og forskjellene er store:

Mens testvinneren BMW M550d oppnår komforttemperatur på 23 grader i løpet av ni minutter, er det ikke mye varme å hente i testtaperen Renault Megane dCi 110 Kombi. Selv ikke i løpet av en halvtime greier den å oppnå komforttemperatur.

Det er ikke bare varmen som trekker opp. DinSide har utropt BMW M550d til en av vinnerne i teståret 2012. Les vår prøvekjøring: BMW M550d - en åpenbaring

Norske bilkjøpere holder igjen

Ifølge Autobransjens Leverandørforening, er norske biler kaldest i Norden - vi er de som er minst interesserte i å installere tilleggsvarmere i bilene våre. Kanskje ikke så lurt? Motorvarmere sparer bilen for slitasje og omverdenen for forurensning.

Nå kan du varme opp bilen fra mobilen!

Grafen viser forskjellen i hvor lang tid det tar for tre ulike biler å oppnå komforttemperatur. Den grønne streken er testvinneren, den røde er testtaperen, og den gule er VW Golf VII 2,0 TDI BMT, som får karakteren tilfredsstillende. Vis mer


Bensinbiler mest effektive

ADAC har testet både diesel- og bensinbiler, samt el/hybridbiler. BMWens gode varmeegenskaper og test-seier er ganske overraskende, fordi dette er en dieselbil - og dieselbilene varmer jevnt over tregere enn bensinbilene, i likhet med elbilene. Men ingen regel uten unntak, altså.

Det er ingen av bilene som får toppkarakter, men åtte av bilene blir belønnet med karakteren bra:

Best i test: BMW M550d Vis mer


  1. BMW M550d
  2. Nissan 370Z
  3. Mercedes SL 350
  4. Mazda 3 1,6
  5. BMW 640d
  6. Mercedes GLK 250 CDI
  7. BMW 750d
  8. Mercedes SLK 55 AMG
Du kan se hele listen lenger ned i artikkelen.

Vi minner om at dette er en test av utvalgte modeller. Dersom du ikke finner bilen din i listen, betyr ikke det at bilen din er så dårlig at den ikke har kommet med. Det betyr bare at bilen din ikke er testet.

Slik unngår du dugg på bilvinduene

Fordelene

Iflølge ADAC, er det altså en tendens til at bensinbiler varmer opp kupéen raskene enn diesel- eller elbiler. Små kupéer er generelt sett raskere å varme opp enn store, tilleggsvarmere er en fordel, og kraftige motorer er stort sett mer effektive når det kommer til oppvarming av kupéen, enn mindre.

Testen fra ADAC viser, til glede for de fleste gjennomsnittsfamiliene, at dyrt ikke nødvendigvis er best. For selv om BMW M550d kanskje ikke er den billigste bilen i gata, i likhet med de aller fleste bilene på topplista, finnes det rimeligere varianter som får god karakter. Mazda 3 med innstegsmotoren på 1,6 liter kommer på fjerdeplass over de aller beste bilene i denne testen, og beviser at det i alle fall ikke være dyrt å holde varmen.

Testen er gjort ved hjelp av 16 sensorer (åtte i tosetere), plassert i hode-, skulder-, kne- ohg fothøyde. Temperaturmålingene er gjort etter kaldstart i ti minusgrader.

Dårligst ut kommer Renault Megane dCi 110 Kombi Vis mer


Testtaperne

Det er veldig mange biler som oppnår tilfredsstillende resultater i varmetesten - som du kan se av tabellen nedenfor. Det er imidlertid også noen som absolutt ikke varmer bra nok, og som får karakteren mangelfull av den tyske bilorganisasjonen. På samme måte som at det ikke er kun dyre biler som er best, er det heller ikke kun billige biler som er dårligst.

Disse bilene varmer dårligst (tallene refererer til plassering på lista):

    82. Volvo XC90 D5 R (7-seter)
    83. VW Beetle 1,6 TDI
    84. Ford Ranger 2,2 TDCi
    85. Audi A1 Sportback 2,0 TDI
    86. Opel Insignia 2,0 CDTI Kombi
    87. Renault Kangoo Z.E. (2-pers.)
    88. Peugeot 208 e-HDi FAP 68
    89. Renault Megane dCi 110 Kombi

Her er alle testresultatene

Det er ingen av bilene som får toppkarakter, men åtte biler som får karakteren bra - merket med grønt i tabellen. Gult merke betyr tilfredsstillende, oransje er tilstrekkelig, og rødt er mangelfult.

(Du kan klikke på bildet for å få det større.)

Det er ingen av bilene som får toppkarakter, men åtte biler som får karakteren bra - merket med grønt i tabellen. Gult merke betyr tilfredsstillende, oransje er tilstrekkelig, og rødt er mangelfult. Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon

Denne saken ble første gang publisert den 14/01-2013