Stor diesel og automat i Volvo V50

En og annen har nok savnet automatgir og dieselkrefter i S40 og V50. Til våren lanserer Volvo en femsylindret maskin til sin minste modellserie.

Vis mer

Stor diesel og automat i Volvo V50

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Volvo har for så vidt hatt et bra og folkelig dieselprogram i sin minste modellserie S40 og V50. Både S40 og V50 finnes med en 1,6-liters dieselmotor med 110 hestekrefter og en toliters variant med 136 hestekrefter. To fine motorer som passer bilen bra. 1,6-literen har akkurat den kraften som er nødvendig, mens toliteren gjør bilen ganske sprek.

D5

Den femsylindrete dieselmotoren til Volvo sitter fra nå av i alle modellene til Volvo. Den har et slagvolum på 2,4-liter og yter 126, 130, 163, 180 og 185 hestekrefter. Dreiemomentet svinger også fra 300 til 400 newtonmeter. I S40 og V50 D5 yter motoren 180 hestekrefter og 350 newtonmeter fra 1.750 till 3.250 newtonmeter. Dette gjør at den kompakte stasjonsvognen til Volvo blir en rask dieselbil. V50 klarer 0 til 100 på 8,6 sekunder og S40 er ett tidel raskere. Toppfarten er 225 kilometer i timen på begge to.

Vi har kun kjørt bilen med femtrinns automatgir, men til neste år vil denne bilen også få manuelt gir. Spaken beveger seg i en rett sjaltegate med mye motstand. Det gir et litt sportslig inntrykk og lite slarkefølelse. Ut til høyre har du også en sjaltefunksjon for å kunne velge ett og ett gir selv. Noen automatkasser fungerer best i manuell modus, men denne er egentlig best når den får sjalte selv. Du trenger den manuelle sjaltingen mest til motorbrems, eller hvis du absolutt må ha noe gjøre med høyrehanda.

Effekt

Prisen på V50 D5 med automatgir ligger 100.000 kroner over V50 2.0 D med manuell kasse. Det betyr at det bør være mye mer enn bare nytte i den nye motor- og girkombinasjonen. Den bør også gi kjøreglede, og det gjør den. V50 D5 er så sprek at den blir underholdende på veien. Det er nok drøyt å påstå at man absolutt trenger effekten, men automatkassen kan man kanskje argumentere godt for.

Fra stillestående løsner forhjulene med full gass. Det er ingen fordel, men sier litt om kraftlevereansen. Med sommerdekk kan det nok hende at det er mulig å kjøre i gang for fullt uten hjulspinn. Med full fart fra start er bilen også retningsstabil og lettkjørt. Selv om grepet er bra og at bilen fungerer fint, er det nok ikke usannsynlig at V50 D5 kommer med firehjulsdrift. Fra før finnes det kun firehjulsdrift på V50 med 220-hesters bensinmotor.

Pris, utstyr og konkurrenter

Utvendig er D5 helt lik T5 inkludert eksosanlegg med enderør på hver side. Utstyrsnivå Kinetic har blant annet antiskrensprogram, kjørecomputer, elektronisk klimaanlegg, fartsholder, CD/radio, multifunksjonsratt, ekstravarmer, 16-tommers felger og skinn på ratt og girkule. Sammen med automatgir blir dette en ganske komplett bil.

En liten oversikt over andre biler i klassen viser at det bare er Volvo som kan levere en sprek stasjonsvogn med mer enn fire sylindre i denne prisklassen. Audi A4 2.0 Tdi Multitronic koster fra 422.100, BMW 320da Touring koster fra 445.900 og Mercedes C220 cdi Elegance koster fra 507.620 kroner. Alle bilene har automatgir bortsett fra Audi A4 som har den trinnløse girkassen Multitronic. Volvo V50 D5 med automatgir og ustyrsnivå Kinetic koster fra 458.900 kroner. S40 D5 koster 10.000 kroner mindre.

Bilen kommer til Norge i slutten av mai.

Store bilder av V50 finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder