Vis mer

Stjernesmell for BMW i3

Med kun 4 stjerner i krasjtest hos Euro NCAP er det garantert dårlig stemning hos den tyske giganten.

Fem stjerner har i dag blitt forventet resultat for de fleste nye biler, men når Euro NCAP nylig testet 11 nye bilmodeller kom overraskelsen:

Den revolusjonerende BMW i3, som er bygget i spennende karosserimaterialer, fikk kun fire stjerner.

Det er allerede 1993 nordmenn som har forhåndsbestilt bilen, og det er kanskje ikke så rart:

Den har nemlig fått toppkarakterer i de fleste tester.

Krasjresultatet er imidlertid en solid ripe i lakken.

De siste årene er toppkarakteren fem stjerner blitt så vanlig hos Euro NCAP at bilen blir sett på som usikker om den ikke får det. Med andre ord: Får en bil fire stjerner, blir den sett på som mislykket og tre stjerner er et katastroferesultat.

Blant dem som fikk fem stjerner var blant annet Peugeot 308, Mazda 3 Maserati Ghilbi, Infiniti Q50, Ford Tourneo Connect og Mitsubishi Outlander Phev.

Karbonfiber

BMW i3 har et selvbærende karosseri i karbonforsterket epoxyplast, en forholdsvis ny og uvanlig konstruksjonsmetode. Det er første gang Euro NCAP kollisjonstester en bilmodell med denne strukturen.

31 poeng

Den lille elbilen fikk totalt 31 poeng, noe som ikke er langt fra fem stjerner:

Bilen klarte front- og sidekollisjoner med barriere eksemplarisk, men da den ble testet for sidekollisjon mot stolpe, ble skaderisikoen for brystområdet for stor. Euro NCAP var også misfornøyde med beskyttelsen mot whiplash-skader. Beskyttelsen ble her omtalt som minimal.

Det store spørsmålet er nå hva BMW vil gjøre med problemet.

De aller fleste klarer i dag å lage bra beskyttelse mot nakkesleng. Da er det kanskje vanskeligere med sidebeskyttelsen. Det virker usannsynlig at de bygger en helt ny struktur med B-stolpe og framhengslede bakdører. Til det blir nemlig døråpningen for liten.

Dette sier BMW

- Nå er testen kommet, og vi tar den på alvor, sier Kjetil Myhre, marked- og kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge. Poengsummen ligger ikke så langt unna fem stjerner, men det er for tidlig å si hvilke grep BMW vil gjøre for å få bilen sikrere. Det er også viktig å påpeke at kravene blir strengere og strengere, og at fem stjerner i dag ikke kan sammenlignes med hva fem stjerner var bare for et par år siden, sier Myhre.

Sidekollisjon med barriere Dette klarer BMW i3 fint, til tross for mangel på B-stolpe. Foto: EuroNCAP Vis mer


- i3 har også en rekke sikkerhetssystemer som ikke bedømmes hos Euro NCAP. Bilen har både aktiv fotgjengerbeskyttelse, fotjengervarsling, autostoppfunksjon og automatisk "emergency call" som ringer nødsentralen om bilen er utsatt for kollisjon. Dette utstyret er det fortsatt ingen andre elbiler som har, avslutter Kjetil Myhre, marked- og kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge.

Flere med fire stjerner

Men i3 var ikke alene om dårlige karakterer. Hele fire andre biler fikk også fire stjerner. Hverken Volkswagen T5, Nissan Note, Ford EcoSport ellerMercedes Citan, kommer nok heller ikke til å bruke kollisjonstestene i sin markedsføring. Sistnevnte, som egentlig er en ombygget Renault Kangoo, er oppgradert etter at de fikk kun tre stjerner tidligere i år. Dette er et katastrofalt resultat for en produsent som Mercedes.

SISTE BILER TESTET AV EURO NCAP
BMW i3 4 stjerner
Ford Ecosport 4 stjerner
Ford Tourneo Connect 5 stjerner
Infiniti Q50 5 stjerner
Maserati Ghibli 5 stjerner
Mazda 3 5 stjerner
Mercedes-Benz Citan kombi 4 stjerner
Mitsubishi Outlander PHEV 5 stjerner
Nissan Note 4 stjerner
Peugeot 308 5 stjerner
Volkswagen T5 4 stjerner