Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Stille kjøretur

Lei av 70-tallspakking og øresus i bilen? Whispbar påstår selv å ha laget verdens mest støysvake takstativ.

Thule får nå en alvorlig konkurrent i Whispbar som allerede har begynt å røre på seg i deler av det norske markedet.

Whispbar skriver selv at produktet reduserer lydstøy med opptil 50 prosent, målt mot andre konkurrenter.

- Whispbar ser ikke bare stilige ut, de er også nesten lydløse, mener Kristian Heyerdahl, daglig leder i Impacto, som importerer Whispbar i Skandinavia.

For å få til dette har produsenten utviklet og testet produktene i vindtunnel ved Canterbury universitet, skriver produsenten på sine hjemmesider.

Les også: Farlig skiboks fra Biltema

Se video av hvordan Whispbar testes i vindtunnel:


Hvorfor blir det stille?

Foto: Prorack Vis mer


- Whispbar sitter lavt på taket, og på biler med rails ligger den bare såvidt over railsen. Det gir et stilig og rent utseende sammenlignet med andre modeller som har utstående stativ, skryter Heyerdahl og fortsetter:

- Den lave høyden betyr også at luftmotstanden er minimal, og målt mot konkurrentene er den overlegen.

Whispbar har valgt å gå for det universale T-sporet, som gjør at det bare er å fjerne endebrikkene av plast for så å skli ski-, sykkel- og kajakkstativ på plass. Med T-sporet er man fri til å velge hvilket produkt man vil ha oppå stativet.

- De fleste ski- og sykkelstativ passer til T-sporet, forteller Heyerdahl.

Produsenten illusterer selv forskjellene på denne måten i eget brosjyremateriell. DinSide vil fremheve at vi ikke selv har testet dette. Vis mer


- Fordi Whispbar ligger så lavt på taket og er aerodynamisk i formen, skal heller ikke drivstofforbruket øke spesielt, forklarer Heyerdahl. Han mener også at du derfor slipper å ta av og på stativet etter bruk, men kan la det stå på hele året.

I bruk

DinSides journalist kjøpte selv stativet i fjor, og har noen erfaringer med det. For eksempel har vi notert oss at vi kan la det stå om vi vasker bilen i vaskehall.

Produsenten og importøren har fortalt om fordelene, men det finnes også noen erfarte ulemper.

  • Når du skal skli et ekstra utstyr på stativet har undertegnede opplevd å måtte bruke litt kraft. Grunnen til det er at når du setter Whispbaren i spenn mellom takrailsene vil den få en liten bue, mens ekstrautstyret er helt rett. Derfor må man kjempe litt for å få ekstrautstyret på plass.
  • En annen ting er at plastdekslene som sitter på hver ende er harde å få av når du skal skli på ekstrautstyr.

Vi har imidlertid opplevd det som en fordel at stativet bare har én nøkkellås, slik at det er relativt lettvint å åpne og lukke.

Pris?

Produsenten har flere forskjellige typer stativer som skal dekke de fleste biler. Prisen for Whispbar rail er 2.499 kroner, mens en firkantet versjon; x-bar, koster 1.699 kroner.

NB: DinSide kommer tilbake med en sammenligning av prisene på Whispbar og Thules alternativer.