Stilig, praktisk og europeisk fra Hyundai

Det kan virke som om vi nå nærmer oss Hyundais endelige svar til de europeiske kundene som forespør en rommelig og praktisk, men ikke varebilaktig, familiebil.

Vis mer

Stilig, praktisk og europeisk fra Hyundai

  1. Store bilder!
Vis mer


Noe av poenget med de øvelsene Hyundai har holdt på med de siste månedene rundt crossover-temaet er at produktet deres ikke skal fremstå som "typisk koreansk". Vi er vitne til en modning av merkets designspråk, og med Genus kan Hyundai vise seg i det beste selskap - og gjør det.

Europeisk premium

Etter at de koreanske og amerikanske designhusene viste sine tolkninger av Hyundais fremtid i mellomklassesegmentet i løpet av fjoråret, har det nå vært europeernes tur. Hyundai Genus er et premium crossoverkonsept som forestilles som en kombinasjon av kupéens sportslige dynamikk og stasjonsvognens praktiske trekk. Det er blitt utviklet ved produsentens europeiske designsenter som befinner seg i Rüsselsheim nær Frankfurt. Designsjefen for Hyundai i Europa, Thomas Bürkle, uttaler at bilen gjør det mulig å unngå å måtte finne et kompromiss når det gjelder valg av kjøretøy - mellom praktiske hensyn på den ene siden og dynamikk og stil på den andre.

Vis mer


Diesel og firehjulsdrift

Hyundai leverte ut store mengder av lyriske beskrivelser av Genus' designspråk; vi nøyer oss med å reprodusere bildene så leseren kan bedømme selv. Det mer prosaiske når det gjelder spesifikasjonene vil vi imidlertid ta med - det har med hvordan kjøretøyes oppleves i praksis å gjøre. Drivlinjen er i utgangspunktet ikke oppsiktsvekkende, men svarer til det som forventes i det europeiske markedet: en 2,2-liters Common-Rail dieselmotor (CRDi) med en femtrinns automatkasse og firehjulsdrift. Ingen ytelser er oppgitt.

Genus er 475 centimeter lang, 156 centimeter høy og 187 centimeter bred. Disse dimensjonene bringer tankene hen på Audis Roadjet konseptbil som vi omtalte her for noen uker siden, men også på en bil som Fiat Croma som produseres og selges i Europa i dag. Målet er å kombinere harmonisk design og god plassutnyttelse. I Genus' tilfelle kombineres høyden med svært lang akselavstand (285 centimeter) og dermed begrensede overheng foran og bak. Opel Signum har nok også figurert blant inspirasjonskildene.

Vi er blitt vant til at koreanske bilprodusenter er raske på avtrekkeren og at veien fra konsept til ferdig produkt er overrumplende kort. Vi er derfor forberedt på at det vil bli en produksjonsklar bil basert på Genus å få se i overskuelig fremtid.

  • Store bilder finner du her.