Stilig italiensk anti-Golf prøvekjørt

Ut med Stilo, inn med stil. Nye Bravo overbeviser fra start når det gjelder estetikk. Når det gjelder resten må den få litt tid på seg, men debuten i Roma var lovende...

ROMA (DinSide Motor): Vår dom: Meget pluss i italiensk stil. Det gjelder i høyeste grad lanseringsshowet som det renoverte Fiat-konsernet hadde organisert for de hundrevis av journalistene fra hele verden som invaderte Roma forleden, men det gjelder også objektet alle var på plass for først å oppdage, så å studere, beskue og eventuelt beundre. Vi snakker om noe så prosaisk som en bil i det "kjedelige" Golf/Corolla-segmentet, men også om en milepæl i Fiats historie: Nye Fiat Bravo. Og i motsetning til forrige gang har vi en følelse av at Bravo er et brukbart navn på den nye kompaktbilen.

Hvorfor?

Lynraskt

Vis mer

Stilig italiensk anti-Golf prøvekjørt

  1. Store bilder!


Nei, vi snakker ikke om ytelsene ennå, men om tiden det har tatt å utvikle den nye bilen. 18 måneder, det er en utviklingstid det står respekt av når det gjelder en helt ny bil - selv om man har tatt utgangspunkt i elementer som kunne videreføres fra forgjengeren, skuffelsen Stilo. Når det gjelder nye Bravo er "virtuell produktutvikling" - altså databasert simulert oppbygging av bilen på grunnlag av en del oppgitte elementer - blitt brukt i stor skala. Dette gjelder både det designmessige, det rent tekniske og alt som har med sikkerhet og kjøredynamikk å gjøre. Som vanlig når det gjelder denne typen gigantiske arrangementer (Verdenslansering av den nye bilen i Roma) ble det begrenset tid og anledning til å teste det ferdige produktet, men vi fikk da en del inntrykk - overveiende positive.

"Skjønnhet med substans"

Vis mer


Det første angår designen på den nye bilen. Den ser kanskje litt i overkant data-designet ut, men programmet har i det minste fått noen "personlighetsparametre" fôret i seg. Vi lot oss sjarmere av nye Bravo. Designen er både elegant dynamisk og akkurat passe lite aggressiv - denne bilen henvender seg tross alt til et meget bredt publikum og kan ikke være helt Alfa Romeo eller Maserati. Samtidig (og særlig sett fra siden eller skrått bakfra), minner den akkurat nok om den forrige Bravo/Brava-modellen til å tiltrekke seg mimrende eks-eiere av forgjengeren. Men nykommeren lykkes i å overbevise de fleste iakttagere om at dette er vellykket neo-latinsk design i en passe folkelig fortolkning. Fiat-ledelsen insisterer på hvor viktig det er for "Nye Fiat" å tilby en kombinasjon av forførerisk estetikk og soliditet/høy kvalitetsstandard. Vi ble da også overbevist når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse både hva angår eksteriøret og særlig interiøret: Her har Fiat gjort en innsats og materialvalg og inntrykk av kvalitet er mye bedre enn noe vi har opplevd i en Fiat tidligere.

Kompakt pluss

Vis mer


Vi snakker om det europeiske "C-segmentet" eller den såkalte "Golf-klassen". Bravo har imidlertid vokst i forhold til forgjengeren, og er nå størst i klassen sammen med biler som Ford Focus og Mazda 3. Lengden er vel 434 centimeter, bredden 179 og høyden 150 centimeter. Vi opplevde Bravo som romslig nok uten at den setter noen enestående standard. Voksne av normal størrelse får plass både foran og bak. Bagasjerommet er relativt romslig for kategorien.

Sprekt motorisert

Produksjonen av den nye bilen har startet og salget starter opp om få uker. Allikevel er ikke motorprogrammet helt ut beskrevet ennå. Det som er klart er at det sporty utseendet følges opp av motorer som skal sørge for ytelser på høyde med forventningene. I tråd med tendensen over hele Europa er diesel i høysetet, og de to versjonene av den kjente 1,9-liters multijet-motoren er på plass - den ene med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 255 newtonmeter ved 2.000 omdreininger, den andre med 150 hester og 305 newtonmeter - også ved 2.000 omdreininger per minutt.

Spennende

Vis mer


Bensinmotorer hører også til programmet og dette er et kapitel hvor Fiat leker litt katt og mus når det gjelder informasjon. Grunnmotoren er grei: Det er en 1,4 Fire som yter 90 hester og som sannsynligvis ikke gir noen spesielt spenstig kjøreopplevelse - selv innstegsversjonen av nye Bravo veier over 1,2 tonn; dieselversjonene godt over 1,3. Det er imidlertid en 1,4-liters bensinmotor kalt T-jet som er den store nyheten; med turbolader yter den i to versjoner henholdsvis 120 og 150 hestekrefter. Mer informasjon om disse har vi ikke fått bortsett fra at 0 til 100 skal gå unna på spreke 8,5 sekunder for den kraftigste versjonen av denne 1,4-literen. Vi prøvekjørte 150-hesteren og kan underskrive på at dette er sofistikert teknologi. Akselerasjonen er ikke sportsbilaktig, men den er kraftfull og jevn. Noe "turbo-kick" er det ikke snakk om. Det er nærliggende å tenke på andre bensin-turbo-motorer og særlig 1,6-literen, utviklet av BMW og PSA Peugeot Citroën, som finnes i Mini og Peugeot 207... Downsizing står tydligere på dagsordenen enn på svært lenge.

Sporty

Vis mer
Vis mer


Vi venter med kapitelet kjøreegenskaper til vi får testet bilen på norske veier. Førsteinntrykket er imidlertid meget bra. Dette er en bil som henger godt med i svingene og som virker balansert og fin med minimalt med understyring. Fiat insisterer på at kjørekarakteristikken på Bravo er totalt endret i forhold til forgjengerens - noe som kan virke som en implisitt innrømmelse av at Stilo ikke var best i verden på dette området. Bravo har et bredt fotavtrykk, er skarp i svingene (I hvertfall de få vi fikk prøvd bilen i), og bilen har et meget godt opplevd veigrep. Vi fant styringen, som er av typen EPS (Electric Power Steering), tilfredsstillende uten å være best i klassen. I høy hastighet virker den litt vel livlig rundt midtpunktet.

Vi får se...

Nye Bravo skal etter planen lanseres i Norge før sommerferien. Priser og spesifikasjoner vil vi komme tilbake til når importøren er ferdig med sine forhandlinger med fabrikken. Et eksempel på ganske sofistikert utstyr kan nevnes det bluetooth-baserte trådløse kommunikasjonssystemet telefon/navigasjon utviklet sammen med Microsoft - Blue&Me. Blue&Me finnes allerede som ekstrautstyr for Grande Punto og vi fikk stiftet et meget kort bekjentskap med det. Det fungerte meget bra.

Fiat har som mål det første året å selge 120.000 eksemplarer av den nye Golf-konkurrenten. Det vil vi tro er et meget realistisk mål - vi ville ikke bli overrasket om det ble en god del mer. Med forbehold om vurderingene etter en grundig test tilsier våre første inntrykk at dette er en av de mest attraktive bilene i kategorien.

  • Store bilder av Bravo finner du her.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder