Ikke la dette bli deg i vinter... Foto: COLOURBOX
Ikke la dette bli deg i vinter... Foto: COLOURBOXVis mer

Sterk økning i bulking

Ikke le for mye av snøstormen i New York, vi sliter her på berget også.

Det er visse ting som ikke forandrer seg: Nordmenn i mer snørike deler av landet flirer godt hver gang østlandet, og spesielt Oslo, opplever kraftig snøfall, og over hele landet humrer antagelig norske bilister i kor når vi leser om snøkaoset som nå er på vei til New York.

For hvor vanskelig kan det egentlig være?

Dessverre viser tallene at det er liten grunn til å le. For selv om vi nordmenn burde ha god trening i å kjøre bil på vinterføre, så viser tallene at også vi sliter hver eneste gang det blir glatt.

Sterk økning

Glatte veier og kraftig snøfall har allerede gitt mye bulking i starten av det nye året, og nå frykter Finansnæringens Fellesorganisasjon (=FNO) det verste. Statistikken deres er nemlig dyster lesing:

Helgetrafikken drepte flest.

- Den snørike januar-måneden i fjor resulterte i 30-40 prosent økning i påkjørsler bakfra, ulykker i kryss og møteulykker. Vi frykter en gjentakelse i år, og oppfordrer folk til å avpasse farten etter forholdene og holde god avstand til bilene foran, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO.

Jo bedre vinter - jo flere skader

Forrige vinter var hele landet dekket av snø samtidig over en lengre periode, noe som er uvanlig. Januar måned 2010 hadde først kraftig snøfall, og deretter en lang periode med glatt føre, i følge FNO resulterte det i 30 prosent flere trafikkskader enn gjennomsnittet for januar de siste 19 årene.

Årets verste dager.

Totalt var det 6206 påkjørsler bakfra i januar 2010, noe som er en økning på 32 prosent sammenlignet med samme måned i 2009.

Hold avstand

– Årsaken til påkjørsler bakfra er normalt at man kjører for tett opp til bilen foran. Det skjer ofte i kombinasjon med for stor fart i forhold til føret eller på grunn av manglende oppmerksomhet, sier Osland.

Dette bør du ha med i bilen i vinter.

Tallene du må ha i bakhodet: Bremsestrekningen ved kjøring i 80 km/t med normalt gode dekk er ca. 60 meter på normalt sommerføre, 120 meter på snødekket vei og hele 240 meter på is.

– Dette gjør det ekstra viktig at det holdes god avstand til bilen foran. Tre-sekunders-regelen – 1001-1002-1003 - er nyttig å ha i minnet, særlig vinterstid. Det er ellers viktig at farten avpasses etter forholdene, og at du har gode vinterdekk, sier Osland.

Dette bør du IKKE ha med i bilen.

Kraftig økning i møteulykker


Det var i alt 3201 møteulykker i januar, noe som er hele 44 prosent høyere i januar 2010 enn i samme måned året før.

– Møteulykker skyldes ofte forbikjøringer i høy fart. Det er viktig å holde fart tilpasset forholdene og ikke ta unødvendige sjanser. Større utbredelse av midtdelere i veiene ville i tillegg vært et effektivt bidrag til å redusere antall møteulykker, sier Osland.

Rygging og påkjørsel bakfra er verstingene

Det blir ofte glatt i veikryss vinterstid. I januar i fjor var det 5036 trafikkulykker i kryss. Dette er en økning på 41 prosent i forhold til samme måned i 2009.

En spesielt god grunn til å bruke bilbeltet.

Rygging og påkjøring bakfra er likevel de hyppigste skadeårsakene. Hver femte skademelding fra bilfører under 35 år gjelder påkjøring bakfra, mens bilførere over 65 år oftest må skrive skademelding etter ryggeulykker. Påkjøring bakfra er hyppigste skadeårsak blant menn, mens kvinner i størst grad er involvert i ryggeulykker.

FNOs statistikk over de samlede trafikkskadene meldt til forsikringsselskapene i perioden 1992 til 2010, viser at det oppstår rundt 50 prosent flere trafikkskader i vintermånedene desember til mars sammenlignet med sommermåneden juli.

Fylkesvise forskjeller

  • I Oslo er påkjøring bakfra, ofte i lav fart, den hyppigste årsaken til at bilføreren må fylle ut skademelding.
  • I Oslo var 23 prosent av alle trafikkskader påkjøring bakfra, mens tilsvarende andel i Finnmark var 8 prosent og i Sogn og Fjordane 9 prosent.
  • I mindre befolkningstette fylker som Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Hedmark, Oppland, Vest-Agder, Aust-Agder og Finnmark er det mest eneulykker, dvs. ulykker der kun èn bil er involvert.
  • I resten av landet er rygging den hyppigste årsaken.
  • – Mange eneulykker skyldes for stor fart etter forholdene og større fart enn føreren behersker. Eneulykker er mest utbredt på veier i distriktene og gir ofte relativt høye erstatninger. I byene er det mye småbulking som følge av stress og mange biler på trange parkeringsplasser, sier Osland.

    Kilde: Pressemelding FNO.