Vis mer

Sterk nykommer

Nå slipper Peugeot tekniske data og flere bilder av 508. Det lover norsk renessanse for merket i mellomklassen.

Peugeot 406 var en populær, romslig og velkjørende mellomklassebil som gjorde det ganske så bra salgsmessig her i landet. på slutten av 90-tallet og tidlig i dette århundredet. Så overtok den mindre konservative, men trangere og mindre praktiske 407 som, tross et utseende som gikk hjem hos mange, førte til tap av markedsandeler i mellomklassen. I dag er den i praksis ute av markedet etter seks års stort sett laber karrière.

Arvtageren til 406

Men nå kommer den virkelige etterfølgeren etter 406, som skal gjeninnføre de klassiske Peugeot-verdiene i dette segmentet og plassere dem på et høyere nivå. Det er bare en drøy uke til bilen skal vises for publikum første gang, men nå slipper Peugeot den vesentligste informasjonen om bilen, som skal erstatte både den aldrende storbilen 607 og nevnte 407. Fra 607 arver 508 et premium-aspekt som 406 ikke kunne vise til.

En stor Peugeot

Når det kommer til dimensjoner, går 508 rett inn i den moderne mellomklassen, som tilsvarer det som ble kalt storbiler på den tiden biler som Ford Scorpio, Opel Omega eller Volvo 940 fantes på markedet. 508 måler som stasjonsvogn 481 centimeter i lengden, 185 centimeter i bredden og 148 centimeter i høyden. Bagasjerommet oppgis til 560 liter etter VDA-metoden; det er blant de romsligste i klassen. Dermed er 508 klart større enn forgjengeren 407. Den er samtidig lettere, med 1.425 kilo med full tank for versjonen 1.6 HDi.


Diesel-hybrid

Et drøyt år etter lanseringen kommer en enda mer spennende versjon av 508, nemlig HYbrid4, med dieselmotor pluss elmotor, firehjulsdrift og 200 hestekrefter. Teknologien er i store trekk den samme som i verdens første dieselhybrid, 3008 HYbrid4, som vi nylig omtalte her.

Nye data

Tabellen under viser noen grunndata for stasjonsvognen. Data vil variere noe som funksjon av karosseritype og valg av girkasse. Enkelte versjoner er tilgjengelige med automatkløtsj (standard på 1.6 VTi), andre med automatgirkasse (standard på dieselversjonene med 163 og 204 hk).

Tekniske data - Peugeot 508 SW (Data gjelder stasjonsvognversjonen)
 1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.2 HDi
Drivstoffbensinbensindieseldieseldieseldiesel
Maks effekt120 hk156 hk112 hk140 hk163 hk204 hk
Maks dreiemoment160 Nm240 Nm285 Nm340 Nm340 Nm450 Nm
Toppfart203 km/t218 km/t194 km/t210 km/t223 km/t232 km/t
0-100 km/t11,8 sek8,8 sek12,3 sek10,1 sek9,5 sek8,4 sek
Forbruk0,63 l/mil0,68 l/mil0,44 l/mil0,50 l/mil0,57 l/mil0,59 l/mil
CO2145 g/km155 g/km115 g/km130 g/km149 g/km154 g/km