Hvilken er Norges kuleste folke-SUV? Ford Kuga? Subaru Forester? BMW 1-serie? Eller ingen av dem? Si din mening i vår avstemming. Foto: Karoline Brubæk
Hvilken er Norges kuleste folke-SUV? Ford Kuga? Subaru Forester? BMW 1-serie? Eller ingen av dem? Si din mening i vår avstemming. Foto: Karoline BrubækVis mer

Stem på Norges kuleste folke-SUV

Folke-SUVene har solgt svært godt de siste ti årene og er fortsatt populære. Men hvilken av dem er egentlig den kuleste?

Ifølge OFVs salgsstatistikk er Nissan Qashqai og Volkswagen Tiguan for tiden Norges mest populære folke-SUVer. Ved utgangen av september lå de to bilene på henholdsvis femte og tiendeplass på salgsstatistikken. Men også Honda CR-V (17.), Toyota RAV4 (22.), Mitsubishi Outlander (28.) og Subaru Forester (29.) har solgt godt nok til å havne på topp-30-listen.

I dag skal vi imidlertid legge salgsstatistikk til side. I stedet inviterer vi deg til en uhøytidelig avstemming over hvilken folke-SUV som er Norges kuleste.

Under 400.000 kroner

Men hva er egentlig en folke-SUV? Vel, vi har valgt å definere denne bilklassen ved hjelp av følgende kriterier:

For det første må den aktuelle modellen har en innstegspris under 400.000 kroner. Dermed forsvinner flere modeller ut av bildet, deriblant Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander, Opel Antara og tvillingene Citroën C-Crosser/Peugeot 4007.

Høy bakkeklaring

Hva mener du?

Hvilken er Norges kuleste folke-SUV? (Avsluttet)
BMW X1(20%) 1525
Ford Kuga(15%) 1159
Volkswagen Tiguan(14%) 1048
Skoda Yeti(9%) 661
Toyota RAV4(7%) 556
Honda CR-V(7%) 519
Mitsubishi Outlander(7%) 519
Subaru Forester(7%) 495
Nissan Qashqai +2(2%) 182
Nissan X-Trail(2%) 181
Nissan Qashqai(2%) 168
Skoda Octavia Scout(2%) 143
Suzuki Grand Vitara(1%) 110
Jeep Patriot(1%) 83
Hyundai Tucson(1%) 59
Chevrolet Captiva(1%) 52
Kia Sportage(1%) 49
Jeep Compass(1%) 44
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For det andre må den ha drift på alle fire hjul og høy bakkeklaring. Det betyr at vi hopper over firehjulsdrevne stasjonsvogner som Skoda Octavia og Volkswagen Passat. Skoda Octavia Scout derimot, som har hele 18 centimeter bakkeklaring, blir med, selv om den etter manges syn nok ikke passer inn under SUV-begrepet.

For det tredje setter vi en grense ved 420 lengdecentimeter. Dermed sjalter vi ut mini-SUVer som Daihatsu Terios, Fiat Sedici og Suzuki-modellene Ignis SUV, Jimny og SX4.

18 kandidater

En folke-SUV er altså ifølge vår definisjon en minst 420 centimeter lang, høy firehjulstrekker med innstegspris under 400.000 kroner. Men selv med såpass strenge kriterier sitter vi igjen med hele 18 modeller fra 14 merker.

To av merkene kvalifiserer med to modeller; Jeep med Compass og Patriot og Skoda med Octavia Scout og Yeti. Nissan kvalifiserer med hele tre: Qashqai, Qashqai +2 og X-Trail.

Legg forøvrig merke til at Jeep Compass og Patriot er tvillingmodeller der kun utseendet skiller. Det samme gjelder Hyundai Tucson og Kia Sportage. Som navnet tilsier er Qashqai +2 kun en forlenget utgave av Qashqai.

X1, Yeti og Qashqai +2

Den første bilen på listen - BMW X1 - er svært spesiell. For det første er den splitter ny, for det andre er det den eneste premium-SUVen som klarer å krype under 400.000-streken.

Også Skoda Yeti er spesielt interessant, fordi den med en innstegspris på 300.000 kroner er den rimeligste bilen på vår liste.

Qashqai +2 skiller seg ut ved å være den eneste bilen i denne prisklassen som kan skilte med firehjulsdrift og syv sitteplasser. Riktignok finnes også Chevrolet Captiva og Mitsubishi Outlander i syvseterutgaver, men disse starter på henholdsvis 446.000 og 421.000 kroner.

Til 9. november

Hvilken av dem er - i dine øyne - den kuleste folke-SUVen? Avstemmingen vil være aktiv en drøy uke og stanses mandag 9. november. Dermed er det bare å sette i gang med å varsle venner, kolleger, bilklubber og andre som kan hjelpe deg til å sørge for at nettopp din folke-SUV-favoritt vinner. Om ønskelig kan du avgi stemme til to eller flere modeller.

Juksestemmer fjernes

Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

Kilde for modellutvalg: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • DinSide Motors juveler