Stem på Car of the Year 2009

Tre mellomklassebiler, to kompaktbiler og to småbiler er på vei til Car of the Year-finalen. Hvilken modell bør etter ditt syn vinne?

Den internasjonale Car of the Year-juryen tok utgangspunkt i 37 modeller og har valgt ut syv finalister. Disse er, i alfabetisk rekkefølge:

  • Alfa Romeo MiTo: Forsøksvis premiumsmåbil fra italienske Alfa. Navnet er en forkortelse for Milano og Torino. Introdusert i Europa i sommer, kommer til Norge i desember.
  • Citroën C5: Andre generasjon C5 er en revolusjon sammenlignet med forgjengeren. Kjennetegnes ved et premium-aktig interiør. Kan den løfte Citroëns salgsvolum her i landet?
  • Ford Fiesta: Sjette generasjon av tradisjonsrik småbil - fine kjøreegenskaper da vi kjørte bilen i Italia. Introduseres i Norge over nyttår.
  • Alfa Romeo MiTo Vis mer

    Hva med deg?

    Hvilken bil fortjener betegnelsen Car of the year 2009? (Avsluttet)
    Opel Insignia(21%) 739
    Ingen av dem(18%) 609
    Skoda Superb(17%) 585
    Volkswagen Golf(14%) 479
    Citroën C5(12%) 415
    Alfa Romeo MiTo(9%) 328
    Ford Fiesta(7%) 247
    Renault Megane(2%) 76
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

    Stem på Car of the Year 2009

    1. Store bilder: Car of the Year-finalen 2009
    Citroën C5 Vis mer
    Ford Fiesta Vis mer
    Opel Insignia Vis mer
    Renault Megane Vis mer
    Skoda Superb Vis mer
    Volkswagen Golf Vis mer


  • Opel Insignia: Tysker nummer to, stor mellomklassebil som erstatter Vectra. Opel har høye forventninger til modellen.
  • Renault Megane: Franskmann nummer to, kompaktklassebil, tredje generasjon. Langt mer moderat utseende enn sin andre generasjon. Lanseres i Norge ved årsskiftet.
  • Skoda Superb: Andre generasjon av Skodas største. Kjennetegnes først og fremst ved enorm plass i baksetene og høy kvalitetsopplevelse. Første tsjekkiske bil på Car of the Year-pallen?
  • Volkswagen Golf: Sjette generasjon av Volkswagen-konsernets storselger gjennom mer enn tre tiår. Golf ble lansert denne måneden.

30 modeller ute av dansen

Disse syv bilene har altså utkonkurrert 30 modeller, deriblant Audi A4, BMW 7-serie, Honda Accord, Mazda 6 og Volkswagen Scirocco.

I fjor kom ingen rene SUVer til finalen - det samme gjelder i år. Dette til tross for at biler som Audi Q5, BMW X6, Ford Kuga, Mercedes-Benz GLK, andre generasjon Nissan Murano, Renault Koleos, Toyota Land Cruiser V8 og Volvo XC60 stilte til start.

Kun biler fra de tre "ordinære" klassene nådde opp, ingen minibil, storbil, fleksibil, flerbruksbil eller kupé kvalifiserte seg for finalefeltet.

Stem innen 17. november

Hvilken finalist fortjener etter ditt syn å vinne? Avgi din stemme og se hvor mange DinSide-lesere som er enig med deg. Er din favoritt fraværende på listen? Da kan du stemme alternativet "Ingen av dem". Vår uhøytidelige avstemning vil være aktiv til mandag 17. november 2008, da Car of the Year-juryen offentliggjør sin egen vinner.

Juksestemmer fjernes

Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

Fransk-tysk-italiensk dominans

Den offisielle Car of the Year-kåringen arrangeres av syv europeiske bilmagasiner og har vært gjennomført siden 1964. Dermed har 45 bilmodeller opp gjennom årene blitt hedret med betegnelsen "Car of the Year".

14 av disse, eller nærmere én av tre biler, har kommet fra en fransk bilfabrikk. Nestemann på listen er Tyskland, med 13 seiere, etterfulgt av Italia med 12.

Storbritannia og Japan har kun vunnet kåringen tre ganger hver, Storbritannia sist i 1977 med Rover 3500. Verken Sør-Koreas eller USAs bilindustri har noen gang nådd opp til pallen.

De fem siste års vinnere er Fiat 500 (2008), Ford S-Max (2007), Renault Clio (2006), Toyota Prius (2005) og Fiat Panda (2004).

Kun én vinner

Årets jury består av 59 motorjournalister fra 23 land. Disse avgir stemmer i to omganger og kårer til slutt en enkelt vinner. Dette i motsetning til konkurrerende arrangementer, for eksempel World Car of the Year, som kårer fire vinnere (overall, design, performance, green car).

Salg i minst fem land

For å være valgbar i Car of the Year-kåringen, må den aktuelle modellen være en reell ny bilmodell. Ansiktsløftninger av eksisterende modeller, nye motoralternativer og lignende gir ikke valgbarhet. Det andre kriteriet er at bilen må selges i minst fem europeiske land. I tillegg må den aktuelle produsenten ha et reelt salgsmål på minst 5.000 eksemplarer.

Årets vinner offentliggjøres altså mandag den 17. november.

  • Store bilder av finalistene finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • DinSide Motors juveler