Hvilken av disse godbitene liker du best? Stem og se hva andre DinSide-lesere mener. Foto: Per Ervland
Hvilken av disse godbitene liker du best? Stem og se hva andre DinSide-lesere mener. Foto: Per ErvlandVis mer

Stem på Årets sportsbil 2010

World Performance Car 2010-tittelen vil gå til Audi R8 V10, Ferrari California eller Porsche 911 GT3.

Det begynte med 16 valgbare kandidater. Den 1. februar sjaltet World Car Awards-juryen ut fem av dem og satt igjen med 11 (ja, elleve) delfinalister. Når har juryen gjennomført nok en avstemming og sitter igjen med tre finalister til den gjeve tittelen World Performance Car 2010:

• Audi R8 V10
• Ferrari California
• Porsche 911 GT3

De tre finalistene klarte å ta innersvingen på en rekke godbiter, deriblant Aston Martin V12 Vantage, BMW Z4, Mercedes-Benz E 63 AMG og Nissan 370Z.

Hvilken av de tre fortjener etter ditt syn å vinne kåringen? Si din mening i vår uhøytidelige avstemming.

R8: Vant i 2008

Audi R8 V10, som kan skilte med en 5,2 liter stor V10-motor som yter 525 hestekrefter, er altså blant finalistene. Dette er spesielt interessant, fordi Audi R8 faktisk ble kåret til Årets sportsbil 2008. Den gangen kunne R8 imidlertid "bare" skilte med en 4,2 liter stor V8-motor som produserer 420 hestekrefter. Hvis R8 skulle vinne prisen i år, vil den altså ha vunnet den prestisjetunge utmerkelsen to ganger i løpet av kåringens korte, fireårige historie. Audi vant forøvrig også i 2007 med RS4.

Les også: Stem på Årets verdensbil 2010 (I skrivende stund leder Mercedes-Benz E-klasse foran Volkswagen Polo og Toyota Prius)

Porsche: Vant med Cayman

Hva mener du?

Hvilken fortjener å bli Årets sportsbil 2010 (Avsluttet)
Audi R8 V10(40%) 716
Porsche 911 GT3(26%) 470
Ferrari California(21%) 380
Ingen av dem(13%) 227
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Også Porsche har vunnet tidligere, med Cayman S i 2006. Denne gangen er det 911 GT3 som skal kjempe for Porsches ære. Bilen vi snakker om er faktisk andre generasjon GT3 basert på 997-karosseriet og kan skilte med 441 hestekrefter fra en 3,8 liter stor bokser-sekser. I motsetning til den midtmotoriserte Audi R8 og den frontmotoriserte Ferrari California, har GT3 på typisk 911-vis motoren plassert i hekken.

Eksklusive biler

FINALIST: Audi R8 V10 Vis mer


Ferrari har ikke tidligere vunnet kåringen, men har denne gangen muligheten til å vinne med roadsteren California. California har en 4,3 liter stor 460 hesters V8-motor under panseret.

De tre finalistene er allerede i utgangspunktet dyre og eksklusive modeller. Når det norske avgiftene legges på toppen av disse prisene, blir det nok derfor ikke mange å se av disse skjønnhetene på norske veier.

1. april

Hvilken av de tre finalistene som stikker av med den endelige seieren blir annonsert den 1. april. Da annonseres også vinnerne av de tre andre prisene; "Årets verdensbil", "Årets miljøbil" og "Årets designbil". Vi har allerede skrevet om Årets verdensbil og kommer snart tilbake med egne artikler om finalistene i miljø- og designklassene.

Performance car

FINALIST: Ferrari California Vis mer


For å forstå årets sportsbil-kåringen, er det viktig å understreke at World Car Awards-organisasjonen ikke bruker betegnelsen "sportsbil". I stedet brukes termen "performance car", en betegnelse som favner videre enn sportsbil-begrepet. Årsaken til at vi likevel har valgt å bruke benevnelsen "Årets sportsbil", er at det ikke finnes noe godt, norsk begrep som sier det samme som "performance car".

Flere krav

Hvis vi ser nærmere på kriteriene som må oppfylles for å kunne delta i kåringen, viser det seg imidlertid at sportslighet anses som en dyd i denne klassen. World Car Awards-organisasjonen krever nemlig at bilene har en "spesifikk og åpenbar orientering mot ytelse eller sportslighet" ("a spesific and overt performance or sports orientation").

I tillegg må de nominerte tilfredsstille flere formelle krav. Bilene må være nye eller kraftig endret ("substantially revised"), de må produseres i minst 500 eksemplarer per år (redusert fra 1.000 i 2007) og må være i salg på minst to kontinenter før 1. januar det aktuelle kåringsåret.

I likhet med bilene i hovedklassen (World Car of the Year) må de også være i salg i flere markeder ("minimum number of markets"). Hvor mange markeder som menes her, er merkelig nok ikke spesifisert av arrangøren.

Siden 2006

FINALIST: Porsche 911 GT3 Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car of the Year å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles "Årets verdensbil" (World Car of the Year), "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Internasjonal jury

World Car Awards-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Følg med videre, i løpet av kort tid kommer vi med tilsvarende artikler om de andre World Car of the Year-klassene.

Tidligere vinnere - World Performance Car:
2009: Nissan GT-R
2008: Audi R8
2007: Audi RS4
2006: Porsche Cayman S

Les også:

  • Stem på Årets verdensbil 2010
  • Her finner du en masse stoff om diverse bilkåringer.
  • DinSide Motors juveler