Stem på Årets sportsbil 2009

Audi RS6? Subaru Impreza? Corvette ZR1? Nissan GT-R? Hvilken fortjener betegnelsen World Performance Car of the Year 2009?

Det startet med 23 bilmodeller, nå står kun 10 igjen. Dette er delfinalistene til tittelen Årets sportsbil 2009, i alfabetisk rekkefølge:

• Audi RS6 Avant
• BMW 135i Coupe/Cabriolet
• Corvette ZR1
• Lamborghini Gallardo LP560-4
• Mercedes-Benz C 63 AMG
• Mercedes-Benz SL 63 AMG
• Mitsubishi Lancer Evolution X
• Nissan GT-R
• Porsche 911 Carrera
• Subaru Impreza WRX STi

Halvparten fra Tyskland

Det betyr at Tyskland har hele fem biler i delfinalen. Ja, onde tunger vil til og med hevde seks, fordi Lamborghini eies av Audi. Japansk bilindustri går videre med tre modeller fra tre ulike merker, mens USA har gått videre med Corvette ZR1.

Vis mer
«Så langt har altså kun tre biler fått hedersbetegnelsen "Årets sportsbil". Samtlige er tyske og to av tre hadde fire ringer i fronten.»

Hva mener du?

Hvilken bil fortjener betegnelsen Årets sportsbil 2009? (Avsluttet)
Nissan GT-R(18%) 670
Audi RS6 Avant(15%) 544
Porsche 911 Carrera(13%) 489
Corvette ZR1(11%) 405
Lamborghini Gallardo LP560-4(11%) 391
BMW 135i Coupé/Cabriolet(9%) 311
Mercedes-Benz SL 63 AMG(8%) 286
Subaru Impreza WRX STi(5%) 200
Mercedes-Benz C 63 AMG(4%) 128
Mitsubishi Lancer Evolution X(3%) 113
Ingen av dem(3%) 113
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Audi RS6 Vis mer
BMW 135i Cabriolet Vis mer
Corvette ZR1 Vis mer
Lamborghini Gallardo LP560-4 Vis mer
Mercedes-Benz C 63 AMG Vis mer
Mercedes-Benz SL 63 AMG Vis mer
Mitsubishi Lancer Evolution X Vis mer
Nissan GT-R Vis mer
Porsche 911 Carrera (her en GT3) Vis mer
Subaru Impreza WRX STi Vis mer



Delfinaliste-heatet omfatter forøvrig alt fra supersportsbiler (Lamborghini Gallardo LP560-4) til kjempestasjonsvogner (Audi RS6). Mellom disse ytterpunktene finner vi blant andre roadsteren SL 63 AMG, japanske herjebiler fra Mitsubishi og Subaru og veteranen Porsche 911.

Alfa, Aston, Lexus, Fiat og Saab ute

Men også blant de 13 modellene som ikke kom videre til delfinalen finner vi godbiter. Blant annet er Alfa Romeo 8C Competizione og Aston Martin DBS blant bilene de 59 dommerne i World Car of the Year-juryen ikke fant verdige til å bli med til delfinalen. Det samme gjelder Jaguar XF, Lexus IS F og Abarth-utgavene av Fiat 500 og Grande Punto.

Det kan også nevnes at Saab 9-3 Turbo X i utgangspunktet var nominert i Årets sportsbil-kategorien.

Performance, ikke sport

Vi vet av erfaring at det råder stor uenighet blant bilentusiaster om hvordan termen "sportsbil" bør defineres. For eksempel er vi sikre på at mange vil nekte for at Audi A6, Fiat 500 eller Saab 9-3 kan defineres som sportsbiler, uansett hvor mange hestekrefter de kan skilte med.

Men så bruker da heller ikke World Car of the Year-organisasjonen betegnelsen "sportsbil". I stedet brukes termen "performance car", en betegnelse som favner flere biler enn sportsbil-begrepet. Årsaken til at vi har valgt å bruke benevnelsen "Årets sportsbil" er at det ikke finnes noe godt, norsk begrep som sier det samme som "performance car".

Flere krav

Hvis vi ser nærmere på kriteriene som må oppfylles for å kunne delta i kåringen, viser det seg imidlertid at sportslighet anses som en dyd i denne klassen. World Car of the Year-organisasjonen krever nemlig at bilene har en "spesifikk og åpenbar orientering mot ytelse eller sportslighet" ("a spesific and overt performance or sports orientation").

I tillegg må de nominerte tilfredsstille flere formelle krav. Bilene må være nye eller kraftig ansiktsløftede ("substantially revised"), de må produseres i minst 500 eksemplarer per år (endret fra 1.000 i 2007) og må være i salg på minst to kontinenter før 1. januar det aktuelle kåringsåret.

I likhet med bilene i hovedklassen (World Car of the Year) må de også være i salg i flere markeder ("minimum number of markets"). Hvor mange markeder som menes her, er merkelig nok ikke spesifisert av arrangøren.

Siden 2006

Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car of the Year å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles Årets verdensbil (World Car of the Year), Årets sportsbil (World Performance Car), Årets miljøbil (World Green Car) og Årets designbil (World Car Design of the Year).

Heltysk

Så langt har altså kun tre biler fått hedersbetegnelsen "Årets sportsbil". Samtlige er tyske og to av tre hadde fire ringer i fronten. Det første året vant Porsche Cayman S (2006), mens Audi RS4 og Audi R8 stakk av med seirene i henholdsvis 2007 og 2008.

Stem innen 9. mars

Muskelverstingen Corvette ZR1? 911-utfordreren Nissan GT-R? Den relativt folkelige BWW 135i? Hvilken finalist fortjener etter ditt syn å vinne årets kåring? Avgi din stemme og se hvor mange DinSide-lesere som er enig med deg. Er din favoritt fraværende på listen? Da kan du stemme alternativet "Ingen av dem". Vår uhøytidelige avstemning vil være aktiv til mandag 9. mars 2009, da World Car of the Year-juryen offentliggjør de tre hovefinalistene.

Juksestemmer fjernes

Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

Følg med videre, i løpet av kort tid kommer vi med tilsvarende artikler om de andre World Car of the Year-klassene.

På fredag skrev vi om Årets verdensbil 2009. Les og avgi din stemme her.

Les mer om internasjonale bilkåringer her.