Vis mer

Stem på årets bil 2011

Over 3000 lesere har sagt sitt, og det er få dager igjen til dommen er klar. Har du stemt?

I juryen for Car of the Year i Europa sitter det 58 medlemmer. Disse har nå gått gjennom 41 biler som har vært kandidater for tittelen Årets Bil 2011. I ren X-Faktor stil er nå 34 modeller eliminert, og juryen sitter igjen med syv aktuelle biler. Rune Korsvoll fra Årnes representerer Norge gjennom bladet Motor og NAF.

Se listen over vinnerne de 15 siste årene lenger ned.

29. november skal omverdenen få vite hvilken bil det er som kan smykke seg med tittelen. For bilfabrikantene er det ikke bare snakk om heder og ære, men en tittel som er mer verdt enn nær sagt hvilken som helst reklamekampanje. For første gang er det også med en fullelektrisk bil i finalerunden.

Hva mener du?

Lesernes stemmer er talte: (Avsluttet)
Volvo S60/V60(24%) 1087
Ingen av dem(24%) 1064
Alfa Romeo Giulietta(18%) 813
Citröen C3/DS3(12%) 528
Nissan Leaf(7%) 296
Opel Meriva(7%) 292
Ford C-Max/Grand C-Max(6%) 260
Dacia Duster(2%) 102
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Nå ka du også stemme på din favoritt. Når juryen offentliggjør sine resultater blir avstemningen stengt, og du kan lese resultatene fra avstemningen her på DinSide Motor. Derfor, stem på din favoritt.


Dette er årets syv finalister:

  • Alfa Romeo Giulietta: Denne italieneren har bedåret mange, både med sin tilstedeværelse rent fysisk, men også i form av sine kjøreegenskaper. Historisk sett har juryen forkjærlighet for italienske biler, noe som vil komme Giulietta til gode. Selv om bilen har designen og kjøreegenskapene på plass, så innehar den lite nyvinning som gjør den spesiell.
  • Citröen C3/DS3: Småbiler fra Citroën som begge befinner seg i B-segmentet (småbiler à la Polo), men mens nye C3, som gir et godt kvalitetsinntrykk, spiller på de praktiske aspekter og tilbys med en spektakulær panoramafrontrute, er DS3 mer orientert mot kjøreglede og trend-faktor. Altså: C3, som er en mye bedre bil enn forgjengeren, er Polo-konkurrent mens den kulere DS3 er Audi A1-konkurrent.
  • Dacia Duster: Rimelig konkurrent til Skoda Yeti med spenstig design produsert av Renaults rumenske datterselskap Dacia, som har hatt suksess på kontinentet og da særlig østover, med billige og enkle biler som Logan.
  • Ford C-Max/Grand C-Max: Praktisk og fleksibel familiebil, særlig Grand C-Max, som også er utstyrt med skyvedører. I tillegg har den en ganske hyggelig pris. Komfortmessig ligger den på det jevne, når det kommer til kjøreegenskaper er den klasseledende, men førproduksjonsmodellene vi prøvekjørte skuffet litt med hensyn til finish og kvalitetsopplevelse.
  • Nissan Leaf: En sekser I klassen I DinSides test. Suverent beste elbil vi har kjørt til nå. Ikke på topp i materialvalg men ellers både trivelig, moderne, ergonomisk og pedagogisk. Oppleves som kvikk i bytrafikken og holder fint følge med flyten utenfor byen. Grei rekkevidde, gode kjøreegenskaper og Golfklasse-plassforhold for opp til fem personer gjør det til første virkelige allrounder i klassen.
  • Opel Meriva: En veldig praktisk og original mini-fleksibil (som nesten ikke kan kalles “mini”-lenger. Vi likte dørene som åpnes motsatt vei og vi opplevde bilen som både trivelig og romslig i interiøret. Gode seter. Et godt alternativ til bilene i C-segmentet (”Golf-klassen”), med kjøreegenskaper som er nesten like gode og uansett forutsigbare og trygge.
  • Volvo S60/V60: Volvo S- og V60 danner for første gang på lenge en familie med like serienavn. De er lansert som de sikreste bilene noensinne fra den svenske bilprodusenten, og sikter mot et publikum med ønske om mye og god bil for pengene. Størrelsen passer godt til de nordiske kundene. Det samme gjør motoriseringene, som nå er nedksalert i størrelse, slik markedet etterspør. Sikkerhetsanordninger som skal hindre påkjørsel av fotgjengere vil stå sterkt i fokus under bedømmingen.

Juksestemmer fjernes
Automatisk generert stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

Alfa Romeo Giulietta Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Opel Meriva Foto: Opel
Opel Meriva Foto: Opel
Opel Meriva Foto: Opel
Opel Meriva Foto: Opel
Citröen DS3 Foto: Citröen
Citröen DS3 Foto: Citröen
Citröen DS3 Foto: Citröen
Foto: BERNARD ASSET
Volvo S60 Foto: Volvo
Volvo S60 Foto: Volvo
Volvo S60 Foto: Volvo
Foto: Volvo
Volvo S60 Foto: Volvo
Volvo S60 Foto: Volvo
Volvo S60 Foto: Volvo
Foto: Volvo
Ford Grand C-Max Foto: Knut Moberg
Nissan Leaf Foto: Nissan
Alfa Romeo Giulietta Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Ford C-Max Foto: Ford
Dacia Duster Foto: Dacia
Dacia Duster Foto: Dacia
SUV UNDER 200 K: Dacia Duster koster fra 183.000 kroner og er billigste SUV. Foto: DACIA


Tidligere vinnere av tittelen Årets Bil: