Hvilken fortjener Car of the Year 2010-betegnelsen? Vi overlater til deg å bestemme. Foto: Per Ervland
Hvilken fortjener Car of the Year 2010-betegnelsen? Vi overlater til deg å bestemme. Foto: Per ErvlandVis mer

Stem på årets bil 2010

Hvilken bil fortjener etter ditt syn tittelen "Car of the Year 2010"? Vi arrangerer vår egen uhøytidelige avstemming.

Det begynte med 33 valgbare kandidater. Nå har Car of the Year-juryen sjaltet ut 26 av dem og sitter igjen med syv finalister. Disse er (i alfabetisk rekkefølge):

  • Citroën C3 Picasso: Liten fleksibil med moderne utseende, god plassutnyttelse og fleksible løsninger.
  • Mercedes-Benz E-klasse: Tilgjengelig som sedan samt svær og imponerende stasjonsvogn, meget komfortabel og eneste premiumbil i finalen.
  • Opel Astra: Kombikupé i kompaktklassen, overtar etter en forgjenger ved samme navn som i Norge kom i skyggen av Golf og Corolla/Auris.
  • Peugeot 3008: Ikke bare en forhøyet 308, men en bil som plasserer seg mellom kombikupeen, fleksibilen og folke-SUVen. Hakket større og betydelig dyrere enn C3 Picasso.
  • Skoda Yeti: Endelig fikk Skoda lov til å lage en SUV, som de ga et kreativt navn. Starter på bare 300.000 kroner i Norge.
  • Toyota iQ: Oppsiktsvekkende liten fireseter, proppfull av originale og interessante løsninger.
  • Volkswagen Polo: Nok en generasjon av svært populær, tysk småbil.

Ingen hybrider til finalen

Hva mener du?

Hvilken av dem fortjener betegnelsen Car of the Year 2010? (Avsluttet)
Ingen av dem(17%) 761
Volkswagen Polo(16%) 717
Mercedes-Benz E-klasse(16%) 698
Toyota iQ(15%) 648
Skoda Yeti(12%) 530
Peugeot 3008(11%) 466
Opel Astra(9%) 403
Citroën C3 Picasso(5%) 199
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Den observante leser vil legge merke til at hele seks av de syv finalistene har sitt opphav i Europa. Kun én japansk bil - minibilen Toyota iQ - er funnet verdig til å komme i finalen. Mange vil nok i likhet med oss stusse over at de to japanske hybridbilene Honda Insight og Toyota Prius ifølge juryen ikke har fått finale-status. Både E-klasse, Astra og Polo er nok fine biler, men sammenlignet med Insight og Prius tilfører de bilverdenen lite nytt.

Europa-sentrert

Slike besynderlige avgjørelser har bidratt til at Car of the Year-kåringen har blitt en omdiskutert affære. Mange vil også hevde at kåringen er i overkant euro-sentrisk. I løpet av kåringens 46-årige historie har prisen kun tre - 3 - ganger gått til ikke-europeiske bilmodeller. Samtlige av disse kom fra Japan (Nissan Micra, Toyota Yaris, Toyota Prius II). Ingen sør-koreanske eller amerikanske modeller har vunnet prisen. Sistnevnte bil-land er forøvrig heller ikke representert i årets finale.

Mange latinske seire

Franske og italienske biler derimot, har blitt belønnet med Car of the Year-priser svært ofte. Italia har vunnet prisen hele 12 ganger - 11 av gangene gikk prisen til Fiat. De tre franske merkene har vunnet enda flere ganger, nærmere bestemt 14. Det betyr at Frankrike har vunnet prisen like mange ganger som Tyskland.

Også en slik fordeling av priser er egnet til å skurre i mange bilinteressertes ører. Tyskland har tross alt en langt større bilindustri og langt flere bilmerker enn Frankrike. Når det er sagt skal det understrekes at Tyskland vant i både 2007 (Ford S-Max) og i 2009 (Opel Insignia).

De syv finalistene. Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Til 30. november

Car of the Year-juryen, som består av 59 jurymedlemmer fra 23 land, vil altså offentliggjøre 2010-vinneren den 30. november. I mellomtiden har vi tenkt å la deg og de andre DinSide-leserne få si deres mening om saken. Hvilken av dem fortjener fortjener betegnelsen "Årets bil"? Om ønskelig kan du avgi stemme til to eller flere modeller. Eller du kan protestere ved å stemme "Ingen av dem".

Juksestemmer fjernes

Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

Les også:

  • DinSide Motors juveler