Stem på Årets bil 2007

Tre småbiler, to kompaktbiler og tre fleksibiler har gått videre til Car of the Year-finalen. Hvilken modell bør etter ditt syn vinne?

Car of the Year-emblemet Vis mer

Hva mener du?

Hvilken bil fortjener betegnelsen Årets bil? (Avsluttet)
Skoda Roomster(20%) 501
Volvo C30(18%) 454
Honda Civic(12%) 302
Ingen av dem(12%) 300
Ford S-Max(12%) 298
Peugeot 207(8%) 198
Citroën C4 Picasso(7%) 186
Opel Corsa(5%) 132
Fiat Grande Punto(5%) 112
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Citroën C4 Picasso Vis mer
Fiat Grande Punto Vis mer
Ford S-Max Vis mer
Honda Civic Vis mer
Opel Corsa Vis mer
Peugeot 207 Vis mer
Skoda Roomster Vis mer
Volvo C30 Vis mer


Den internasjonale Car of the Year-juryen tok utgangspunkt i 41 modeller og har nå valgt ut åtte finalister. Disse er følgende, i alfabetisk rekkefølge:

  • Citroën C4 Picasso: Syvseters fleksibil og en av to franske finalister.
  • Fiat Grande Punto: Stor småbil med italiensk opphav.
  • Ford S-Max: Også syvseters fleksibil og en av to tyske finalister.
  • Honda Civic: Kompaktklassebil, eneste japaner i finalen.
  • Opel Corsa: Stor småbil, en av to tyske finalister.
  • Peugeot 207: Stor småbil, Grande-Punto- og Corsa-konkurrent, en av to franske finalister.
  • Skoda Roomster: Femseters fleksibil fra Tsjekkia. Mulighet for å bli første tsjekkiske Årets bil.
  • Volvo C30: Tredørs kompaktklassebil fra Sverige. Mulighet for å bli første svenske Årets bil.
  • 33 modeller ute av dansen

    Disse åtte bilene har altså utkonkurrert 33 modeller, deriblant Audi Q7 og TT, Chevrolet Captiva, Citroën C6, Daihatsu Terios, Hyundai Santa Fe, Jeep Commander og Compass, Mazda MX-5, Mercedes-Benz CL, GL og R-klasse, Mini, Subaru Tribeca og Toyota RAV4.

    Ingen mellomklasse-biler

    Finaleheatet består utelukkende av småbiler, kompaktklassebiler og fleksibiler. Det betyr at ingen mellomklasse-biler kvalifisterte seg til finalen denne gangen. Finaleheatet er også fritt for storbiler, høye firehjulstrekkere, kupeer, kabrioleter og sportsbiler.

    Stem innen 13. november

    Hvilken finalist fortjener etter ditt syn å vinne? Avgi din stemme og se hvor mange DinSide-lesere som er enig med deg. Er din favoritt fraværende på listen? Da kan du stemme alternativet "Ingen av dem". Vår uhøytidelige avstemning vil være aktiv til mandag 13. november 2006, da Car of the Year-juryen offentliggjør sin egen vinner.

    Juksestemmer fjernes

    Juks i form av automatisk stemmegiving og andre tekniske løsninger er ikke tillatt. Slike stemmer vil som vanlig bli fjernet av vår IT-avdeling.

    Fransk dominans

    Den offisielle Årets bil-kåringen arrangeres av syv europeiske bilmagasiner og har vært gjennomført siden 1964. Dermed har 43 bilmodeller opp gjennom årene blitt hedret med betegnelsen Årets bil. 14 av disse, eller nærmere én av tre biler, har kommet fra en fransk bilfabrikk. Nestemann på listen er Tyskland, med 12 seiere, etterfulgt av Italia med 11. Storbritannia og Japan har kun vunnet kåringen tre ganger hver.

    De tre siste års vinnere er Renault Clio (2006), Toyota Prius (2005) og Fiat Panda (2004).

    Kun én vinner

    Årets jury består av 58 motorjournalister fra 22 land. Disse avgir stemmer i to omganger og kårer til slutt en enkelt vinner. Dette i motsetning til konkurrerende arrangementer, for eksempel World Car of the Year, som kårer fire vinnere (overall, design, performance, green car).

    Salg i minst fem land

    For å være valgbar i Car of the Year-kåringen, må den aktuelle modellen være en reell ny bilmodell. Ansiktsløftninger av eksisterende modeller, nye motoralternativer og så videre gir ikke valgbarhet. Det andre kriteriet er at bilen må selges i minst fem europeiske land. I tillegg må den aktuelle produsenten ha et reelt salgsmål på minst 5.000 eksemplarer.

    Årets vinner offentliggjøres altså den 13. november.

  • Store bilder av finalistene finner du her.
  • Oversikt over tidligere års vinnere finner du her.