Vis mer

Stem: Årets bil 2016

Tiden er kommet for å kåre årets bil 2016.

Juryen er klar, tankene er fylt opp, speilene stilt inn og bilene er nypusset. Vi tar en nærmere titt på årets nominerte, for at du skal bli bedre kjent med dem, og finne din favoritt! Om du ikke har en allerede da? Motorredaksjonen i Dagbladet/Autofil/dinside.no har testet bilene, og sammen skal vi ende opp med 10 biler som kjøres i et finaleheat. Du kan også påvirke resultatet. Uka før vi har vinneren på plass, presenterer vi Folkets Bil etter at leseravstemningen er avsluttet. Resultatet her er også ett av kriteriene når vi skal finne frem til den endelige Årets Bil 2016.Årets bil 2016 byr på tøff konkurranse bilene imellom. I fjor var det El-bilen som sto i fokus, den ser ut til å ha fadet litt ut igjen i år, og blitt erstattet med enkelte plug-in hybrider. LES MER OM KANDIDATENE UNDER STEMMEBOKSEN

SUV

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: BMW Vis mer
Foto: FIAT Vis mer
Foto: HONDA Vis mer
Foto: HYUNDAI Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
DOBLER SALGET: I et fortsatt svært robust bilmarked gjør noen det bedre enn andre. Riktignok fra langt nede dobler for eksempel Land Rover salget sitt i oktober i forhold til samme måned i fjor, takket være sin nye modell Discovery Sport (bildet). Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: MAZDA Vis mer
Foto: DAIMLER Vis mer
Foto: DAIMLER Vis mer
UTSATT: Røde biler er mest utsatt for å få fugleskitt på seg, viser en undersøkelse fra Autoglym. Foto: RENAULT Vis mer
Foto: SUZUKI Vis mer
STOR: Med sine 495 centimeter er Volvo XC90 en stor og ruvende bil. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Audi Q7
Dette er en av fiffens absolutte favoritter, og det hersker ingen tvil om at den stiller sterkt for den som elsker å kjøre stor SUV.Audi har laget en muskelbunt som samtidig føles lett å kjøre. En svært dynamisk bil med firehjulsstyring som tilleggsmulighet, noe Audi er alene om i denne klassen. Q7en gjør 0-100 på 6,3 sekunder om du har valgt 3.0 TFSI bensin med sine 333 hestekrefter. Og hallo, den kommer også som verdens første TDI plug-in hybrid i sitt segment. Pris: Fra 939.000 kroner.BMW X1
BMW betyr gode kjøreegenskaper, og X1 er kanskje det beste BMW har levert i den respektive klassen. Du får en ekte og god SUV-opplevelse med en godt motorisert, romslig og praktisk bil. Ekstrautstyr er det mengder av, og bakerste seterad kan blant annet forskyves. X1 leveres i seks forskjellige utgaver, henholdsvis tre diesel- og bensinmotorer. Pris: Fra 390.000 kroner.Fiat 500X
Utsiktene er gode for Fiat etter å ha lansert nye 500X som sikter på å gå i strupen på Mini. Med et helt eget design skiller denne bilen seg lett ut i mengden. Bilen er ikke noe fartsmonster, men gjør 0-100 på 9,8 sekunder, dette med en 140 hesters motor som holder i massevis for norske forhold. Første i klassen med 9-trinns automatkasse til 4x4 dieselmodellen. Pris: fra 299.900 kroner.Honda HR-V
HR-V får gode skussmål i våre tester selv om den har mange mektige konkurrenter. Vi liker både manuell- og automatkassene og sikkerhetspakken HR-V leveres med. Plassen i bilen er god med smarte løsninger. Du kan blant annet heve sitteputene i baksetet, slik at det står oppreist vertikalt sammen med bakseteryggen. Selv om dieselmotoren ikke leveres med automat er dette savnet fraværende. 1,6 i-DTEC, 1,5 i-VTEC og 1,5 i-VTEC CVT er variasjonene som leveres. Pris: fra 249.900 kroner.Hyundai Tucson
En folkesuv som kan tilfredsstille de fleste. Stillegående i høy fart, trygg, behagelig og lettkjørt. Oppdatert navigasjonssystem fra TomTom og spekket med sikkerhetsfunksjoner gjør bilen til en trygg familiebil. Tucson finnes i seks versjoner, henholdsvis med både to- og firehjulsdrift hvor du kan få automatgir på 1,6 bensin og 2,0 liter til diesel. Pris: Fra 281.000 kr.Kia Sorento
Mye plass, godt med krefter og svært mye utstyr. Ord som kjapt kan oppsummere Sorento, en gamp med 2,2-liters dieselmotor, 200 hester og automatgir. Gode linjeføringer og et harmonisk utseende gjør at den elegant glir gjennom gatene. Oversiktlig og godt design gjør at bilen heller ikke virker billig, noe som er viktig da den faktisk starter på, Pris: 719.900 kroner.Land Rover Discovery Sport
Lett aluminium for å spare vekt, godt avstivet chassis og en akselavstand på over to og en halv meter, Discovery Sport er absolutt på sporet. Stilig design, og muligheter for 2- eller 2,2 liters dieselmotor, enten på 150- eller 190 hestekrefter gjør bilen enormt attraktiv til norske forhold. Tiltross for at du cruiser gjennom ulent terreng har bilen høy komfort. Pris: Fra 519.950 kroner.Mazda CX-3
CX-3 spiller med gode kort både innenfor design og romslighet. Lettkjørt og komfortabel med god styrefølelse. CX-3 leveres med tre ulike motoralternativer med enten for- eller firhjulstrekk. Innstegsprisen gjør CX-3 uhyre attraktiv for ferske familier som trenger litt romslighet og en sikker bil, og mulighet for å hive på mengder med ekstrautstyr, som vi nordmenn liker. Bilen leveres med enten 2.0 bensin eller 1.5 diesel, og mulighet for både automat og manuell-kasse. Pris fra 237.900 kroner.Mercedes-Benz GLC
GLC har tatt et stort skritt siden forgjengeren på flere områder. Den sjarmerer med gode kjøreegenskaper, gode motorer som gir en ypperlig komfort og ekstremt gode plassforhold. Den er på topp i sin klasse, og til å veie tett opp mot 2 tonn, har den en 0-100 kilometer i timen på 8,3 sekunder på innstegsmodellen. Bilen leveres som GLC 220 d, GLC 250 d eller GLC 250 (bensin). Pris: Fra 585.000 kroner.Mercedes-Benz GLE Coupè
I kampen om markedet forsøker Mercedes å jobbe midt i mellom, noe som for oss fungerer. Med GLE Coupè koser du deg på veien. Dieselversjonen GLE 350d er utstyrt med en 3-liters V6 på 258 hestekrefter. Bensinmotoren presenteres med en V6 biturbo på 333 hestekrefter. Pris: Fra 984.900 kroner.Renault Kadjar
Kanskje det friskeste pustet fra Renault på lenge. Kadjar kommer i to versjoner, Zen og Boose edition, og begge er så å si spekket med gode løsninger, romslighet og kjøreglede. Boose anlegget gir også selvsagt veldig god lyd, i en bil som er relativt stillegående. Den kommer som både diesel og bensin, manuell og automat med visse begrensninger. Renault Kadjar fortjener absolutt nomineringen, og har en Pris: Fra 265.000 kroner. Suzuki Vitara
Nye Vitara kommer med firehjulsdrift som standard, og med mulighet for både automat- og manuellkasse er Vitara en attraktiv bil på markedet. Gode seter og oversiktlig betjening fra førersetet gjør det enkelt å betjene den nye satsningen til Suzuki. En dieselmotor på 1,6 liter og 120 hestekrefter er plassert foran i stedet for den tidligere 1,9-literen. I tillegg er også bensinmotor på 1,6 liter og 120 hester tilgjengelig. Pris: Fra 299.900 kroner. Volvo XC90
Har ikke kommet i nyere utgaver på mange år, men denne generasjonen har allerede tatt Norge med storm. Svenskene har produsert en velkjørende, komfortabel og romslig SUV, til en ikke alt for stiv pris. Det føles som en million, men koster nødvendigvis ikke det. Luftfjæringen gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse, og premiumfølelsen er absolutt til stedet. Motorene den leveres med er det heller ingenting å plukke på. Pris: Fra 748.800 kroner.

Små familiebiler

Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Foto: OPEL Vis mer
VAREBIL: Nå har du mulighet til å få Norgesfavoritten som varebil! Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: OPEL Vis mer

Mini Clubman
Den største av de minste hiver seg inn i konkurransen. Lengden har økt med hele 29 centimeter siden forgjengeren, ulike kjøreassistanse-systemer og sikkerhetssystemer gjør bilen til en trygg og praktisk bil. Fancy bakdører en ikke ser for ofte gir bilen et særegent preg. Clubman har en start Pris: Fra 269.000 kroner.Honda Jazz
Bilen som har vært på markedet siden 2002 har blitt større, bedre å kjøre og mer forseggjort. Med en ny sekstrinns girkasse er det blitt enda mer presis, og du kan merke at støynivået er blitt redusert fra tidligere utgaver. 1,2- og 1,4-literne er byttet ut med en 1,3-liter på 102 hestekrefter, den er blitt sterkere. En smart og praktisk bil er blitt enda bedre. Pris: fra 189.900 kroner. Opel Corsa
Med gunstige priser og et godt utstyrsnivå går Opel i strupen på sine konkurrenter med Corsa. Den billigste varianten Edition, er spekket med utstyr du ofte må betale ekstra for, og går du opp et lite trinn er bilens utstyrsnivå nærmest komplett. Det er varianten med 90-hester som er tilgjengelig her til lands, men med turbomating er den sterk og effektiv. En kurant småbil med lavt støynivå, grei komfort og som oppleves lettkjørt. Pris: Fra 179.900 kroner. VW Golf GTE
Med en el-motor på 102 hestekrefter og en bensinmotor med turbo på 1,4-liter og 150 hestekrefter, er dette et formidabelt råskinn for deg som trenger rekkevidde og tenker på miljøet. Kombinasjonen av el- og fossil gir bilen et enormt godt skyv, og du slipper utvikle rekkeviddeangst. Potensiell rekkevidde på kun el-drift er 5 mil. Pris: Fra 342.400 kroner. Opel Astra
Astra er blitt en langt slankere bil enn forgjengeren, og har tatt av opptil 200 kilo siden forrige modell, dette avhengig av utstyrspakkene. Nye motorer gir en ytelse mellom 95 og 200 hestekrefter, og plassen inne i bilen har økt merkbart. En godt utstyrt bil fra innstegsmodellen til toppmodellen gjør alle varianter attraktive, og prisene er lagt til et hyggelig nivå. Pris: Fra 234.900 kroner.

SPORT

Foto: RUNE NESHEIM Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Foto: MAZDA Vis mer
Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Audi TT
En ekte, ærlig og effektiv sportsbil. Audi har funnet formen med TT og designet er fortsatt basert på grunnidèen. Bilen ser sint ut, og interiøret er resolutt innovativt og bryter på en forfriskende måte litt med andre biler fra Audi. Bilen har flotte kjøreegenskaper og tøff motorlyd, en finner mye glede i sånne biler. Bensinmotoren har en 0-100 på 5,3 sekunder (230 hk) mens dieselmotoren gjør distansen på 7,2 sekunder (184 hk). Pris: Fra 515.300 kroner. Ford Mustang
Den amerikanske drømmen er tilbake, og Ford Mustang klinger fortsatt godt i alles ører. Utseendemessig hører den fortsatt hjemme i drømmeland, og det er ingen tvil om at den øker risikoen for nakkesleng for forbipasserende. Infotainment-systemet kjennes igjen fra øvrige Ford-modeller. Bilen leveres enten med 2,3-liters EcoBoost bensinmotor eller en 5,0-liters V8 bensinmotor. Pris: Fra 756.000 kronerLexus RC-F
En heftig muskuløs sportslig coupe som går rett i strupen på konkurrentene. Den ser fryktløs ut, og er det. Med en V8 motor om yter 477 hk og 530 Nm, gir den en toppfart på 270 kilometer i timen, og en 0-100 på 4,5 sekunder. Bilen er en glimrende allround sportscoupe, med et kult designspråk og en råsterk motor. Pris: Fra 1.510.900 kronerMazda MX-5
Med en kalesj som er så brukervennlig at du kan ta den opp og ned i fart passer den norske forhold perfekt. En stor forbedring i infotainment- og sikkerhetssystemet er på plass, noe som er vesentlig da bilen er skapt for å underholde. Motorene er skiftet ut, og innstegsmotoren er en 1,5-liter som gir 131 hestekrefter mot de tidligere 126. Ønsker du mer trøkk er alternativet en 2,0-liter som gir 160 hestekrefter. Den tyngste motoren gjør 0-100 på 7,3 sekunder. Pris: Fra 303.900 kroner.Mercedes-AMG GTs
En V8-er som både snerrer, buldrer, brøler og bjeffer er hva som møter deg i denne Mercedesen. 0 til 100 på 3,8 sekunder bekrefter at dette er en kraftbølle. Mercedes kombinerer både motorkraft og fart med veigrep og kjørekomfort mesterlig. Bilen er en alldagsdugelig sportsbil, som er lettekjørt og sporty. Pris: Fra 1.637.800 kroner.

Familiebiler

Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Foto: AUDI Vis mer
Foto: BMW Vis mer
Foto: FORD Vis mer
Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer
Foto: AUTOFIL Vis mer
Foto: SKODA Vis mer
Foto: SUBARU Vis mer
Foto: TOYOTA Vis mer
Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

BMW 7 serie
Bilen er blitt 130 kilo lettere, fått BMW TwinTurbo-teknologi og luftfjering er blitt standard. Variabelt demperoppsett gjør bilen enten så komfortabel eller så sportslig du ønsker. Bilen blir også å få som ladbar hybrid. Pris: Fra 1.088.400 kroner. Audi A4
Uansett om det er diesel eller bensin du velger er nye A4 stillegående og behagelig å kjøre. Den er strukket ytterligere ut, noe som gir større beinplass og mer romslighet i bilen. Infotainmentsystemet er utbedret og det følger nå en 7 tommers skjerm med som standard. På motorsiden kan du velge mellom tre bensin- og dieselmotorer. Pris: Fra 347.500 kroner.BMW 2-serie Grand Tourer
BMW er ikke sjenerte når de først skal lage familiebil. En 7-seter som har plass til 1,5-liters vannflasker i flaskeholderne og har iPad-holder i baksetet. Mulighet for å kjøpe flybrett-bord til å feste på baksiden av setene foran, dette er familiebil med stor F. Enorme muligheter for bagasjeplass og mengder med kjøreglede byr den også på. Pris: Fra 343.000 kroner.Ford S-max
Med et romslig, luftig og fleksibelt interiør gjør Ford et godt innsteg i familiesegmentet. Med en 2.0 TDCI innstegsmotor, som yter 120 hester har den en brukbar fremdrift i kraft og fart. Den har rikt med sikkerhetsutstyr og er enkel å navigere. S-max kommer som både 5- og 7-seter og firehjulsdrift er også tilgjengelig. Pris: Fra 370.000 kroner.Jaguar XE
Ny chassis sikrer en lettere og stivere opplevelse med nye XE. Balansen i bilen er svært god og kreftene fordeles jevnt og udramatisk. Sportslig design på instrumenter og dashbord med mulighet for head-up-display som tilleggsutstyr. XE leveres med flere motoralternativer, henholdsvis 2,0 turbo-diesel med 163 eller 180 hestekrefter og en 3,0 bensinmotor som yter 340 hestekrefter. Den siste har en 0-100 på 5,1 sekunder. Pris: Fra 399.900 kroner.Jaguar XF
Med et trygt og lavt forbruk er nye XF en veldig spennende familiebil. En 10,2-tommers touchscreen som enkelt kan kobles til telefonen din og ni til, viser at infotainment er noe Jaguar satser på. Motorene er helt nye og enda magrere. Du kan velge mellom en 2-liters dieselmotor på 163 eller 180 hestekrefter, eller bensinfrontens 240- 340- eller 380 hestekrefter, hvor den første er en rekkefirer med turbo, og de to siste er V6 med kompressor. Pris: Fra 556.900 kroner.Skoda Superb
Skodas Superb er blitt lengre, fått større bagasjerom og gått ned i vekt. Lite unødvendig krimskrams i forsiden gjør bilen til et stilrent syn, med et infotainmentsystem som er enkelt å manøvrere. Effektiv fjæring og et fast understell gjør kjøreturen veldig behagelig. Støynivået er godt dempet fra både bensin og dieselmotorene du kan velge imellom. Pris: Fra 318.500 kroner.Subaru Levorg
Med en lengde på 4,69 meter og bredde på 1,78 meter er den hakket mer kompakt enn de store stasjonsvognene. Gode seter og plass, samt et sportslig utseende gjør dette til en attraktiv familiebil. Karosseriet og oppsettet på bilen er stivere og strammere enn hva forgjengeren Legacy kunne skilte med. Bilen leveres med en 1,6-liters bensinmotor med turbo som yter 170 hestekrefter. Diesel er ikke et alternativ. Bilen har en fin pris og tøft design, og er dessuten velkjørende. Pris: Fra 384.800 kroner.Toyota Avensis
Nye Avensis kommer med bedre utstyr, uten at den er blitt særlig mye dyrere. Den har fått et klart mer dynamisk eksteriørdesign, samt LED-teknologi i lyktene. Interiørdesignet har også fått et løft, rattet er nytt og både ser og føles bedre. Både diesel og bensinmotorene tilfredsstiller også og avgir heller ikke noe særlig støy. Pris: Fra 299.900 kroner. VW Touran
Den typiske VW som går jevnt og trutt inn i nordiske hjerter. Den er økt både i lengde og bredde, samt fått en bredere akselavstand. Sju-seteren har med andre ord mye plass tilgjengelig om du skulle ha behov for det. En god sikkerhetspakke med tilleggsmuligheter om du blar opp. Bilen leveres i to utstyrsversjoner, Buisness og Highline, med motorer på henholdsvis 1,2 1,4 og 2,0 liter. Enten 110- eller 150 hestekrefter. Pris: Fra 340.500 Kroner.