Penger og bil er to ting som opptar veldig mange. Regjeringen sender ut et skrytebudskap på situasjoner som aldri har oppstått eller som på annen måte er relevant.  Foto: COLOURBOX.COM
Penger og bil er to ting som opptar veldig mange. Regjeringen sender ut et skrytebudskap på situasjoner som aldri har oppstått eller som på annen måte er relevant. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Statsbudsjettet: Hypotetisk selvbedrag

Den avtroppende regjeringen sender svært kryptiske meldinger gjennom statsbudsjettet, men alt er ikke like rosenrødt som de hevder.

Den avtroppende regjeringen har som kjent lagt frem sitt nye forslag til statsbudsjett. Samtidig brukte de anledning til å slå seg på brystet over hva de har fått til.

Sammen med informasjonen om endringene i avgiftsgrunnlaget for bil, la de like gjerne med en tabell med eksempler på hva som er endret i perioden 2006 – 2014. Der finner vi grums av det svært hypotetiske slaget.

VINNERNE OG TAPERNE

Alle, unntatt ett

I meldingen forsøker de å male bildet så rosenrødt som mulig. Dette gjør de ved å ta med biler med teknologier som ikke engang fantes i 2006. Dette gjør de i et forsøk på å skape inntrykk av en avgiftslette for bil i denne perioden. Absolutt alle av de 13 eksemplene de trekker frem viser en avgiftsreduksjon, bortsett fra ett. Den fullstendige sannheten er en ganske annen.

AVGIFTSKALKULATOREN VISER FORSKJELLEN PÅ 2013 og 2014

Fantes ikke

For det første var ikke biler som Opel Ampera og Volvo V60 Plug-in Hybrid på markedet i 2006, så dette blir helt hypotetiske endringer. I tillegg har ikke det totale avgiftsnivået gått ned, slik de prøver å gi inntrykk av. Det totale provenyet har vært så godt som nøytralt i denne perioden.

Se eksemplene i tabellen:

Vis mer


Det betyr med andre ord at endringene i avgifter bare har vært interne forflytninger innenfor de forskjellige bilsegmentene og modellene. Bidraget fra bil har med andre ord vært stand-by i alle disse årene, og det blir en veldig skjev farging av virkeligheten å vise til en tabell som de nå har sendt ut.

Uheldig resultat

Saken blir heller ikke bedre med de endringene som er foreslått for det kommende året. Effektavgiften senkes, noe som i seg selv er positivt. Bilens effekt burde ha liten eller ingen påvirkning på avgiften. Det vesentlige er jo hva som slippes ut bak.

Når regjeringen nå gjør et forsøk i denne retningen, så får det likevel et uheldig resultat.

STEM PÅ ÅRETS BIL

Årets forslag til endring medfører at små rimelige biler med lavt utslipp blir dyrere. Store biler med store motorer blir billigere. Mange av aktørene i bilbransjen er oppriktig frustrert over de nye mekanismene som er foreslått, og det hjelper ikke at Finansdepartementet strør hypotetisk krydder over alt de har fått til gjennom deres åtte år i regjering.

Hva mener du om endringen? Diskuter gjerne i debattfeltet, men hold en saklig tone så vi slipper unødvendig moderering.

.