<b>TØFFE TAK:</b> Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per Ervland
TØFFE TAK: Det drøyde lenge for regjeringspartnerne å komme i mål med sine budsjettforhandlinger, men med mange kompromisser er det nå klart at det blir nye endringer for bileierne her i landet. Foto: Per ErvlandVis mer

Statsbudsjettet 2011: Alt om bil

Hva betyr Regjeringens forslag til statsbudsjett for deg som eier bil eller planlegger å kjøpe bil i 2011? Vi gir deg svarene.

ENGANGSAVGIFTEN (REGISTRERINGSAVGIFTEN)


Dagens engangsavgift består av tre komponenter; effektavgiften, CO2-avgiften og vektavgiften.

1. Effektavgiften ("HK-avgiften")

A. Fullt avgiftsfritak for de første 65 kilowatt (88 hestekrefter). I dag er satsen på 55,10 kroner per kilowatt.

Konsekvens: Biler med motor som yter 88 hestekrefter eller færre (0-65 kW), vil i 2011 ikke betale effektavgift (- 3.575 kroner).

B. I tillegg reduseres effektavgift-satsen for de neste 25 kilowattene (66-90 kilowatt, 89-122 hestekrefter) med 3,1 prosent (15 kroner per kW). Den nye satsen for dette intervallet blir 466 kroner (var 481 kroner).

Konsekvens: Biler med motor som yter mellom 89 og 122 hestekrefter (66-90 kW), vil sammenlignet med i dag få et fradrag på 3.575 kroner (som over) + 15 kroner per kilowatt mellom 66 og 90 kilowatt. En bil med motor som yter 122 hestekrefter (90 kW) vil i 2011 utløse 12.025 kroner i effektavgift ( - 3.950 kroner).

C. De to neste effektavgift-intervallene (91-130 kw og 131 kW og over) inflasjonsjusteres med 1,8 prosent.

Konsekvens: Også biler med motor som yter mer enn 123 hestekrefter vil nyte godt av A. og B. (- 3.950 kr). Derfor utlignes i stor grad inflasjonsjusteringen av de to høyeste intervallene. Resultatet er at biler med 261 hestekrefter (192 kW) eller mindre utløser en lavere effektavgift enn i dag, mens biler med 262 hestekrefter eller flere utløser en høyere effektavgift.

Vis mer

Foreslåtte effektavgift-stser for 2011:

2. CO2-avgiften

A. Biler med mellom 115 og 120 gram CO2-utslipp per kilometer mister dagens fradrag i engangsavgiften på 609 kroner per gram.

Konsekvens: Biler med CO2-utslipp mellom 115 og 120 gram vil utløse en litt høyere CO2-avgift enn i dag (609 kroner per gram mellom 115 og 120 gram).

B. Fradraget i engangsavgiften for biler med mindre enn 115 gram CO2-utslipp per kilometer inflasjonsjusteres med 1,8 prosent fra 609 til 620 kroner per gram.

Konsekvens: Biler med mindre enn 115 gram CO2-utslipp vil utløse en litt lavere CO2-avgift enn i dag (11 kroner mindre per gram under 115 gram).

C. Biler med CO2-utslipp under 50 gram per kilometer, får et fradrag i engangsavgiften på 738 kroner per gram CO2 under 50 gram/kilometer (i tillegg til fradrag B.)

Konsekvens: Biler med CO2-utslipp under 50 gram per kilometer får et enda større fradrag i engangsavgiften enn i dag (738 kroner i fradrag per gram under 50 gram, versus 609 kroner i dag). Det finnes imidlertid ingen biler med så lave utslipp på det norske markedet. Selv Toyota Prius Plug-in Hybrid, som ennå ikke er satt i produksjon, ligger an til å slippe ut 59 gram CO2.

D. Grunnet punkt A. forskyves samtlige CO2-intervaller 5 gram.

Konsekvens: Alle biler med CO2-utslipp over 115 gram vil utløse en litt høyere CO2-avgift enn i dag.(se tabell).

E. Regjeringen foreslår å inflasjonsjustere samtlige CO2-satser med 1,8 prosent.

Konsekvens: Alle biler med CO2-utslipp over 115 gram vil utløse en litt høyere CO2-avgift enn i dag. (se tabell).

Vis mer

Foreslåtte CO2-avgiftsatser for 2011:

3. Vektavgiften

Vektavgiften videreføres som i dag, men satsene inflasjonsjusteres med 1,8 prosent.

Konsekvens: Alle biler får litt høyere vektavgift enn i dag.

Vis mer

Foreslåtte vektavgiftsatser for 2011:

Oppsummering: Endringene i engangsavgiften får i sum svært liten betydning for nybilprisen til normale biler.

Elbiler

Ingen endring. VG spekulerte tidligere i år i at Regjeringen ville kutte avgiftsfritakene elbilene i dag nyter godt av.

Slik har det imidlertid ikke gått. Slik det er foreslått i dagens statsbudsjett vil elbilene beholde alle de fantastiske fordelene de har i dag.

Det betyr at de fortsatt vil ha fritak for både engangsavgift og merverdiavgift, i tillegg til at de har tilgang til kollektivfelt, kan kjøre gratis gjennom bomringene, parkere gratis på offentlige parkeringsplasser og fraktes gratis med riksvegferjer.

Hybridbiler

Ingen endring. Hybridbiler er biler som både har forbrenningsmotor og elektromotor. Toyota Prius, Toyota Auris Hybrid og Honda Insight er blant hybridbilene på det norske markedet. Regjeringen foreslår ingen avgiftsendringer for disse. Det betyr at hybridbiler også i 2011 vil få 10 prosent fradrag i vekt-avgiften samt 100 prosent fradrag i effektavgiften for effekt som produseres av batteri/elmotor.

E85-biler (etanolbiler)

Ingen endring. Regjeringen foreslår ingen avgiftsendringer for biler som kan kjøres på etanol/E85 (ofte kalt flexifuel-biler). Det betyr at etanolbiler også i 2011 vil få et flatt fradrag på 10.000 kroner i engangsavgiften.

Varebiler

Ingen endring. Regjeringen foreslår at varebiler - som i dag - skal utløse 22 prosent av engangsavgiften for personbiler.

Campingbiler

Ingen endring. Regjeringen foreslår at campingbiler - som i dag - skal utløse 22 prosent av engangsavgiften for personbiler.

Minibusser

Ingen endring. Regjeringen foreslår at minibusser - som i dag - skal utløse 40 prosent av engangsavgiften for personbiler.

Drosjer

Ingen endring. Regjeringen foreslår at drosjer - som i dag - skal utløse 40 prosent av engangsavgiften for personbiler.

Motorsykler

Inflasjonsjustering. Regjeringen foreslår at engangsavgiftssatsene for motorsykler (stykkavgift, effektavgift, slagvolumavgift) inflasjonsjusteres med 1,8 prosent. Det betyr at det fortsatt ikke vil bli noen CO2-komponent i motorsykkelavgiftene.

ANDRE BILRELATERTE AVGIFTER


Årsavgiften

Årsavgiften foreslås inflasjonsjustert med 1,8 prosent*. Det innebærer følgende satser:

Bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter: 2.840 kr (var 2.790 kr)
Dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter: 3.305 kr (var 3.245 kr)
Campingtilhengere: 1.065 kr (var 1.045 kr)
Motorsykler: 1.735 kr (var 1.705 kr)
Traktorer: 400 kr (var 395 kr) *Legg merke til at traktor-årsavgiften kun oppjusteres med 1,3 prosent.

Omregistreringsavgiften

Omregistreringsavgiften foreslås inflasjonsjustert, noe som betyr at det blir enda dyrere å kjøpe en brukt bil. De foreslåtte satsene er som følger (kolonne-overskrifter=bilens årsmodell, rad-overskrifter=bilens egenvekt):

Vis mer


Vrakpanten

Vrakpanten er som vanlig en av svært få satser som ikke inflasjonsjusteres. Vrakpanten foreslås opprettholdt på dagens sats - 1.500 kroner. Det samme gjelder vrakpant-avgiften, som betales i sammenheng med kjøp av ny bil. Denne satsen foreslås opprettholdt på 1.300 kroner, som i dag.

Bensinavgiften

I fjor ble denne avgiften betegnet som "bensinavgift". I år kalles den "Veibruksavgift på bensin". Satsen inflasjonsjusteres som følger:

Svovelfri bensin: 4,62 kr per liter (var 4,54 kr/liter). Avgiften øker altså med 8 øre (1,8 prosent)
Lavsvovlet bensin: 4,66 kr per liter (var 4,58 kr/liter). Avgiften økes altså med 8 øre (1,7 prosent)

Dieselavgiften

I fjor ble denne avgiften betegnet som "autodieselavgift". I år kalles den "Veibruksavgift på autodiesel". Satsen inflasjonsjusteres som følger:

Svovelfri diesel: 3,62 kr per liter (var 3,56 kr/liter). Avgiften øker altså med 6 øre (1,7 prosent)
Lavsvovlet diesel: 3,67 kr per liter (var 3,61 kr/liter). Avgiften økes altså med 6 øre (1,7 prosent)

Biodiesel

Regjeringen snur og det blir likevel ikke full dieselavgift på biodiesel. Les egen artikkel her. I stedet foreslår regjeringen å beholde halv dieselavgift, som inflasjonsjusteres som følger:

Biodiesel. 1,81 kr per liter (var 1,78 kr per liter). Avgiften økes altså med 3 øre (1,7 prosent)

Les mer om den merkelige biodiesel-historien her.

Bioetanol

Bioetanol (E85) er i dag fritatt for både bensin- og CO2-avgift. Regjeringen foreslår å videreføre dette avgiftsfritaket i 2011.

Kilde: Statsbudsjettet

Les også:

  • Statsbudsjettet 2010: Alt om bil
  • Statsbudsjettet 2009: Alt om bil
  • Statsbudsjettet 2008: Alt om bil
  • Statsbudsjettet 2007: Alt om bil
  • DinSide Motors juveler