<b>MÅ HÅNDHEVES:</b> Statens vegvesen skal få økte muligheter til å håndheve at bilprodusentene faktisk holder det de lover når det gjelder skadelige utslipp i trafikken. Det kan komme til å by på noen utfordringer. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
MÅ HÅNDHEVES: Statens vegvesen skal få økte muligheter til å håndheve at bilprodusentene faktisk holder det de lover når det gjelder skadelige utslipp i trafikken. Det kan komme til å by på noen utfordringer. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Statens vegvesen blir miljøpoliti

Får myndighet til å sjekke hvor grønn bilen din er.

Samferdselsministeren vil ikke ha miljøjuks og grønnvasking, og tar grep.

I kjølvannet av utslipps-skandalene i bilindustrien tas det nå noen grep for å gi Vegvesenet økt myndighet. Ikke bare når det gjelder sikkerhet, men også på området miljø, som hovedsaklig har med utslipp som CO2, NOx, sotpartiker og annet svevestøv å gjøre.

Krisen handler for øvrig ikke lenger bare om Volkswagen, men om en større del av bilindustrien.

For eksempel har Mitsubishi innrømmet juks og det er bare to måneder siden vi kunne annonsere at 600.000 tyske biler av flere merker tilbakekalles på grunn av utslipps-«uregelmessigheter».

Hva betyr brevet?

17. juni ble det sendt et brev fra Samferdselsdepartementet til Vegdirektoratet, som Statens Vegvesen sorterer under, med følgende dramatiske innhold:

«Kongen i statsråd har i dag delegert myndighet etter lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) til Samferdselsdepartementet.

Vi vil med dette informere om at denne myndigheten i dag er besluttet videredelegert til Statens vegvesen, dvs. vår myndighet etter produktkontrolloven §§ 4, 4a, 5, 6, 6a, 6b, 8, 8a og 13 for områdene motorvogner og produkter til motorvogn til Statens vegvesen.

Delegasjonsvedtaket trer i kraft straks.»

Om du skulle lure på hva det er for slags potensiell dramatikk i denne teksten, kan vi berolige deg med at det ville vi også gjort, hadde det ikke vært for at vi først hadde mottatt en pressemelding fra samferdselsministerens kontor, der ordlyden er rimelig mye tydeligere.

Vegvesenet får nemlig mer «politi»-myndighet enn de har hatt tidligere - eksempelvis for å sjekke om bilenes utslipp er innenfor det produsentene lover.

Det går frem i en pressemelding fra regjeringen som er intitulert: «Statens Vegvesen får stille strengere krav til bilbransjen»

VIL IKKE HA JUKS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (bildet), har ingenting imot biler, men produsentene må holde det de lover. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADET Vis mer


Klarere beskjed

I pressemeldingen sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blant annet:

– Statens vegvesen får nå bedre muligheter til å ivareta forbrukernes interesser overfor bilprodusentene. Flere uheldige episoder i bilbransjen, blant annet den såkalte VW-saken, har vist at dagens felleseuropeiske test- og godkjenningssystem for kjøretøyer ikke er tilfredsstillende. Miljøjuks og grønnvasking skal vi ikke ha. Derfor gir jeg nå Statens vegvesen nye muligheter til å sikre at biler og bilprodukter holder hva produsentene lover.

Relativt klar tale, altså - men hva blir konsekvensene?

Som vi nylig har skrevet, er det i dag godt kjent og dokumentert at når det gjelder forbruk og utslipp tilhører det snarere unntaket enn regelen at biler holder hva produsentene lover.

Utdaterte målemetoder

MÅLER I LABORATORIUM: Slik måles forbruk/utslipp i en syklus som skal simulere bruk i virkelig trafikk. I NEDC-syklusens tilfelle (det er den som gir de offisielle, oppgitte forbrukstallene), er de fleste i dag enige om at det gjør den slett ikke. Foto: SCANPIX/AFP PHOTO/JOHN MACDOUGALL Vis mer


Vi har tidligere skrevet, i vår artikkel som omhandlet hvordan det oppgitte forbruket er med på å fastsette bilprisene, at det er en kjent sak i bransjen at metodene for å måle forbruket på hybrider og ladbare hybrider slår unaturlig gunstig ut.

Dette skyldes først og fremst at bilene skreddersys til målestandarden som setter det offisielle forbruket, og den europeiske organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) er enige i dette.

Det ville gjort langt mer nytte for miljøet dersom bilene hadde blitt optimalisert for flertallet av kundenes bruksmønster, og at det var dette som ble oppgitt.

Avviket mellom oppgitt og reelt utslipp øker

Standarden, populært kalt «EU-syklusen», som heter NEDC (New European Driving Cycle), er ikke så ny lenger, og derfor besluttet å være så skjev at den skal fornyes. Denne skjevheten gir i dag utslag i feil avgift, på grunn av feil grunnlag.

Mange av produsentene vi har snakket med forteller også at målesyklusen faktisk er et hinder for dem i å oppnå et enda lavere forbruk i praksis. De er likevel gjennom EU-syklusens målestandard tvunget til å gå justere seg inn etter en standard de mener ikke er den optimale.

Det solide datagrunnlaget ICCT sitter på, forteller er at det reelle snittforbruket er nesten 40 prosent høyere enn det offisielle – mot 8 prosent i 2001.

Solid grunnlag

Dataene er samlet inn fra blant annet den enorme databasen over innhentede reelle utslipp til det tyske nettstedet spritmonitor.de, data fra firmabiler i Europa og større europeiske tidsskrifter som Auto Motor und Sport samt det britiske nettstedet Honest John. Sistnevnte har vi for øvrig brukt som troverdig kilde tidligere.

Vi har vært i kontakt med Statens Vegvesens for å få vite om deres utvidede myndighet faktisk vil gjøre dem i stand til å kontrollere slike avvik og foreta sanksjoner dersom bilenes konstaterte utslipp er høyere enn de oppgitte.

Svaret vi har fått fra Håkon Rosendahl, seksjonssjef ved kontoret for kjøretøyteknikk i Statens Vegvesen, er juridisk meget tydelig: Det er ja i begge tilfellene.

I svaret vi har mottatt, heter det: Statens Vegvesen vil nå få mulighet til å foreta slike tester etter produktkontrolloven (bl.a. § 5 andre og tredje ledd). I forlengelsen av slike tester vil vi kunne sanksjonere, se produktkontrolloven § 6a.

Når det gjelder den konkrete, tekniske oppfølgingen av det hele, vil vi nok komme tilbake til dette når mer informasjon foreligger.

LES OGSÅ: