Stasjonsvogn med glasstak

Garantert klassevinner på et område, total glassflate i nye Peugeot 307 SW er på 5,2 kvadratmeter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

OSLO (DinSide Motor): Den romslige kompaktklassesuksessen Peugeot 307 har vokst mye under transformasjonen til stasjonsvogn. Hele 20 centimeter i lengden, den ene halvparten av lengdeøkningen sørger økt akselavstand for, og de siste 10 centimeterne er økt overheng bak.

Farlig konkurrent

Den billigste Peugeot 307 SW koster 240.400 kroner. Prislappen og størrelsen gjør dermed bilen til en farlig konkurrent til stasjonsvogner i egen klasse og klassen over, samt at de som selger fleksibiler vil nok også merke at det er kommet en hybrid basert på en allerede populær modell.

Til høsten vil det komme en variant uten glasstak og mulighet for en tredje seterad, den kommer også til å bli en del billigere.

Stor bil

Bagasjerommet i 307 SW er større enn i stasjonsvognutgaven av storebror 406. I tillegg kommer mange forskjellige seteløsninger som gjør at 307 SW er en svært praktisk bil. Det er litt jålete av Peugeot å kalle denne bilen for en stasjonsvogn, rett nok vil den fungere som det, men fleksibiliteten gjør fleksibiler like aktuelle som konkurrenter.

Imponerende

Baksetene kan skyves frem og tilbake, derfor kan du med god samvittighet ta for deg av plassen i forsetet. Selv lange personer vil finne seg godt til rette i seter som har de nødvendige justeringsmulighetene. Mest imponerende er følelsen av plass, med solgardinen fjernet (elektrisk) fra glasstaket og med den store frontruten foran deg. Det gir en følelse av lys og åpenhet i særklasse.

På listen over ekstrautstyr står blant annet ekstra stoler som kan danne en tredje seterad. Da har du plass til syv, men de bakerste setene er kun beregnet for barn.

Lengre komfort

Peugeot 307 i kombiutgave kjører godt, men er kanskje hakket for sportslig i fjæringen for noen. Med 10 ekstra centimeter i akselavstand kan det virke som at 307 SW er blitt mer komfortabel. Et annet komfortpluss er at alle SW-utgavene vil bli levert med elektronisk klimaanlegg som standardutstyr.

Penest

I kompaktklassen er det vel ikke så mange nye stasjonsvogner som når opp til 307 SW når det gjelder utseendet, og selv om vi ser på bilene en klasse opp skiller Peugeoten seg ut med et heldig utseendet.

Utstyr, priser og motorer kan du lese om her.