<b>FLER:</b> Fartsbokser gjør at farten går ned når bilistene passerer, men gir ofte en ketchup-effekt fordi bilistene gasser på når de har kjørt forbi. Men med gjennomsnittsmåling hjelper ikke det.   Foto: BERIT B. NJARGA
FLER: Fartsbokser gjør at farten går ned når bilistene passerer, men gir ofte en ketchup-effekt fordi bilistene gasser på når de har kjørt forbi. Men med gjennomsnittsmåling hjelper ikke det. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Stadig flere strekninger vil få gjennomsnittsmåling

Se hvor det er snittmåling i dag, og hvilke strekninger det jobbes med.

Siden Norge fikk sin første strekningsbaserte radarkontroll ved Bakkevann i Telemark sommeren 2009, har det blitt satt opp totalt 23 gjennomsnittsmålere på strekninger i Norge.

Men høsten 2013 stanset regjeringen utbygningen av strekningsautomatiske trafikkontroller (= SATK) i påvente av at ordningen skulle bli evaluert.

Og nå er tallenes tale klar:

Rapporten viser en markant reduksjon i antall hardt skadde, og antallet drepte har sunket med 49-54%.

Det betyr i klartekst at man nå fortsetter med utbyggingen av gjennomsnittsmålinger langs norske veier.

Kjell Arne Hestad, ved politiets ATK senter, forteller at de er svært godt fornøyd med at evalueringen fra Transportøkonomiske institutt (TØI) ga positive resultater.

- Det er klart vi er svært fornøyde med å få satt i gang flere prosjekter med strekningsmåling. Vi har følt, men har nå også fått bekreftet via TØI-rapporten at det har stor innvirkning på kjøremønster og skadeomfang.

Les også: Bilistene i Hordaland blir oftest kontrollert

Tabellen viser de 23 strekningene som har gjennomsnittsmåling idag:

OVERSIKT: Dagens gjennomsnitssmålere finner du over hele landet. Foto: SKJERMDUMP STATENS VEGVESEN Vis mer


Les også: Her blir flest tatt i fartskontroll

Men hvor kommer de nye?

Er du for eller imot strekningsmåling? (Avsluttet)
Mot, det ødelegger rytmen i trafikken(66%) 1264
For, det er et godt tiltak(25%) 476
Bryr meg ikke så mye(9%) 167
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



- Nå som vi igjen kan ta i bruk SATK er det naturlig på nytt å se på allerede vurderte strekninger, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens Vegvesen, Guro Ranes.

Da utplasseringen av SATK ble satt på pause, var det flere strekninger på blokka. Blant dem er Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen, og i tillegg gjelder det strekningene Riksvei 2 (E16) mellom Kløfta og Kongsvinger, Fylkesvei 170 mot Bjørkelangen, samt flere av tunnelene mellom Trondheim og Stjørdal.

Les også: Gjennomsnitsmåling har stor virkning

GURO RANES: Forteller at de ikke setter ut strekningsmåling med mindre det er et behov for å senke farten over en lengre strekning. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


- SATK kommer opp som mulige tiltak i sammenheng med det store tunnelloppgraderingsprogrammet som skal pågå frem til 2019 avslutter Ranes.