<b>NETT-OPTIMIST:</b> Ulrika Drotz Molin er administrerende direktør i KVD Kvarndammen, som satser på bilsalg på nett. En undersøkelse fra KPMG viser at mange vurderer å kjøpe bil via internett. Foto: KVD
NETT-OPTIMIST: Ulrika Drotz Molin er administrerende direktør i KVD Kvarndammen, som satser på bilsalg på nett. En undersøkelse fra KPMG viser at mange vurderer å kjøpe bil via internett. Foto: KVDVis mer

Stadig flere kjøper bilen på nett

En ny bilundersøkelse fra revisorselskapet KPMG viser at stadig flere vil benytte internett når de skal handle bil.

Den tradisjonelle bilbutikken vil om ikke altfor lenge erstattes av netthandel, om vi skal tro undersøkelsen konsulentselskapet KPMG har foretatt blant toppledere i den internasjonale bilbransjen.

KPMGs automotive executive survey er en global, årlig undersøkelse, som vi har fått videreformidlet fra bilauksjonsfirmaet KVD Kvarndammen, omtalt av DinSide tidligere..

Resultatet er interessant: Ifølge svarene KPMG har fått inn, mener kun halvparten av de spurte at tradisjonell bilhandel er fremtiden.

Vil fortsatt ha en rolle

Mange tror derimot at de etablerte salgslokalene i tiden som kommer vil gå over til å bli såkalte «touch points» for relasjoner som allerede er etablert på nett. I tillegg vil det på de arenaene fokuseres på å selge tilleggstjenester som lån, forsikring og andre serviceoppdateringer.

Hvor trygt er det?

Hva med deg?

Vil du vurdere å kjøpe din neste bil på nettet? (Avsluttet)
Ja, sikkert(27%) 393
Ja, kanskje(24%) 348
Helt sikkert ikke!(23%) 333
Nei, tror ikke det(21%) 305
Vet ikke(5%) 67
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Auksjoner av biler er selvsagt ikke noe nytt fenomen; og bilauksjoner har eksistert i Norge i mange år.

Det er verdt å merke seg at alle internettbaserte auksjoner i Norge faller inn under Auksjonsloven, og at bestemmelsene i Auksjonsloven også gjelder ved nettauksjoner.

DinSide har vært med på en slik auksjon, og kunne konstatere at der var det muligheter for kupp!

Helt ny bransje

Det antas dermed at nye forretningsmodeller vil prege bilbransjens utvikling i de kommende årene. KVD Kvarndammen mener at dette viser at en helt ny bilbransje vil vokse frem. Endrede vaner hos kundene er årsaken og vinnerne i denne nye hverdagen vil bli aktørene som tilpasser seg og utnytter mulighetene teknologogiutviklingen og de nye forbruksmønstrene gir, ifølge bilauksjonsfirmaet.

94 prosent undersøker på nett

SÅ VAR HANDELEN I BOKS: Kjøpt og betalt på nett - men overleveringen skjer fortsatt fysisk. Foto: COLOURBOX Vis mer


Rapporten støtter under en brukerundersøkelse fra 2012, som viser at 94 prosent av bilkjøpere benytter internett til å innhente informasjon på forhånd.

Men fremtidig vekst innen bilsalg vil komme fra nettbasert salg og tilleggstjenester tilknyttet bilsalget, mener KVD Kvarndammen.

KPMGs globale undersøkelse blant bilbransjens ledere (automotive executive survey 2014), er foretatt blant 200 toppledere fra ledende bilselskaper, bilprodusenter, leverandører, forhandlere, aktører innen finanstjenester, bilutleie-selskaper og leverandører av mobilitetsløsninger.