Vis mer

Stadig flere hybrider

LPG-hybrid drivlinje og lav luftmotstand gjør Forte til en særs effektiv familiebil.

Det er for så vidt ikke overraskende at Kia opplyser at de har klargjort en ny hybrid. Hyundai kom dem nemlig såvidt i forkjøpet med sin Elantra LPI hybrid og de to merkene tilhører det samme koreanske konsernet, som for øvrig har misunnelsesverdig fremgang midt oppe i den økonomiske krisen.

LPG+strøm

Modellen heter Kia Forte LPI Hybrid og er ikke en "vanlig" hybrid med elektromotor. Forbrenningsmotoren går nemlig på LPG (autogass - gassblandinger med hovedvekt av propan eller butan), som presenteres som et mer miljøvennlig alternativ til bensin eller diesel. Det gir renere forbrenning, lavere CO2-utslipp og færre partikler. Motoren er en 1,6-liters rekkefirer med toppytelse 114 hestekrefter. Den sekunderes av en elektromotor på 20 hestekrefter, som bidrar med 110 newtonmeter dreiemoment fra stående start.

Batteriteknologien er av typen Litiumion-polymer.

Cd=0,26

Transmisjonen er, som i mange hybrider, trinnløs. Bilen er av kompakt mellomklassestørrelse - 455 centimeter lang, 178 centimeter bred og 146 centimeter høy. "tørrvekt" er 1.300 kilo. Kia Forte LPI har i tillegg en svært lav luftmotstandskoeffisient på 0,26.

99 gram

Men poenget er selvsagt at dette er et energieffektivt kjøretøy. Etter å ha sett karakteristikken kunne man kanskje håpet på bedre resultater, men 99 gram CO2 per kilometer, som Kia oppgir, er likefullt godkjent. Når man da i tillegg vet at forbrenningsmotoren avgir mindre av andre skadelige stoffer (noe man dessverre ofte glemmer å tenke på midt i CO2-"hysteriet"), ser dette ut til å være en gyldig etappebygger mot et renere trafikkbilde.

I denne omgang blir Kia Forte LPI lansert i Korea, og produsenten vil foreta studier på oversjøiske markeder før bilen eventuelt lanseres der.