Stabiliseringssystemer

ASC+T, DTC, DBC, ABS, CBC, DSC lll – her kommer forklaringene.

Sikker på vinterføre

  1. Stabiliseringssystemer


ABS-bremsene kjenner de fleste, og ESP (Elecronic Stability Program) er også blitt et begrep. I BMW-termer har ESP endt opp som DSC (Dynamic Stability Control). Mer om alle trebokstavforkortelsene finner du i denne artikkelen. Her konsentrerer vi oss om BMWs systemer.

ASC+T

Automatic Stability Controll + Traction kan sies å være et en light-utgave av stabiliseringssystem. Et samarbeid mellom bremsene og motorstyringen forhindrer hjulspinn, og gjennom det vil også faren for bakhjulsskrens reduseres ved gasspådrag. ASC+T kan skrus av.

DTC

Dynamic Traction Control kan man nesten tro er en spesialfunksjon for norske forhold. DTC tillater mer hjulspinn enn ASC+T før bremsene og motorstyringen griper inn. Fordelen er at du kan kjøre på ubrøytet vei uten at ASC+T konstant jobber for å hindre hjulspinn. Med andre ord kan du slippe å slå av ASC+T helt under forhold du kanskje trenger det som mest.

DBC

Dynamic Brake Control hjelper deg til å få full bremseeffekt i en nødbremssituasjon.

CBC

Cornering Brake Control sørger for at bremsekraften fordeles optimalt ved nedbremsing. Systemet hindrer oppbygging av bremsetrykk ved indre bakhjul ved oppbremsing i kurve, og er med på å forhindre overstyring.

DSC lll

Tredje generasjon Dynamic Stability Control er det mange kjenner som et ESP-system. En rotasjonsføler kjenner tendens til over- eller understyring, og reduserer motorkraft og bruker bremsene til å stabilisere bilen. DSC lll kan bremse hvert enkelt hjul individuelt, og systemet er et klart sikkerhetsfortrinn på vinterveier.