Her er SSC Tuatara, superbilen som skal ta tilbake verdensrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er minst 440 km/t. Bilen er utstyrt med en syvliters V8 biturbomotor som skal ha en maksimal effekt på 1.370 hestekrefter og et dreiemoment på vel 1.400 newtonmeter. Foto: SSC
Her er SSC Tuatara, superbilen som skal ta tilbake verdensrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er minst 440 km/t. Bilen er utstyrt med en syvliters V8 biturbomotor som skal ha en maksimal effekt på 1.370 hestekrefter og et dreiemoment på vel 1.400 newtonmeter. Foto: SSCVis mer

SSC Tuatara skal klare 444 km/t

Henger verdensrekorden til Bugatti i en tynn tråd... igjen?

Toppfart: 444 kilometer i timen.

Unnskyld? 444? Men den offisielle verdensrekorden for gatebiler er da 431 km/t, satt av Bugatti Veyron Super Sport i 2011?

På'n igjen

Joda, det stemmer. Men den rekorden står for fall, skal vi tro Jerod Shelby, sjefen for Shelby Super Cars eller - SSC. Hans nye superbil, Tuatara, skal klare å banke Veyron Super Sport. OK, det kan jo for så vidt hvem som helst gå ut og si. Men Jerod er ingen hvemsomhelst. Han har nemlig gjort det før. Tatt verdensrekorden fra Bugatti, altså. Det skjedde høsten 2007 da SSC Ultimate Aero greide en snitthastighet på 412 km/t, som etterhvert ble anerkjent som den offisielle verdensrekorden.

(Jerod Shelby er for øvrig ingen slektning av den andre sportsbil-legenden Carroll Shelby, mannen bak legendariske Cobra og de heftigste Mustang-modellene).

Hvilken frekkhet...?

Folkene i VW-konsernet kunne selvsagt ikke avfinne seg med at en så pass primitiv kreasjon (klassisk superbil-design, bakhjulsdrift og biturbo-motor) skulle inneha rekorden foran den ultra-sofistikerte Bugatti Veyron med sine 16 sylindre, fire turboladere og spesialdesignede "postmoderne" karosseri og chassis...

Her skal skapet stå...

Derfor tok Bugatti rekorden tilbake sommeren 2010 da Pierre Henri Raphanel oppnådde et snitt på 431 km/t på Ehra Lessien-banen i en Bugatti Veyron Super Sport. Det er i skrivende stund verdensrekorden for biler som kan registreres for bruk på offentlig vei. Og nesten like raskt som "gærningen" Rudolf Caracciola på motorveien mellom Frankfurt og Darmstadt i 1938 da han satte den tidens rekord med 432,7 kilometer i timen i snitt over en kilometer i to retninger.

SSC Tuatara:

Her er SSC Tuatara, superbilen som skal ta tilbake verdensrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er minst 440 km/t. Bilen er utstyrt med en syvliters V8 biturbomotor som skal ha en maksimal effekt på 1.370 hestekrefter og et dreiemoment på vel 1.400 newtonmeter. Foto: SSC
Foto: SSC
Foto: SSC


...eller?

Men er det én ting Jerod Shelby er, så er det målbevisst. Les bare her hva vi skrev i 2006. Han har ikke til rådighet det enorme og velsmurte industrielle maskineriet til VW-konsernet, men han har inngående superbilkompetanse, viljestyrke, kapital og nettverk. Allerede forrige gang han satte verdensrekord var han klar på at det ikke skulle stoppe der og at hans til sammenligning enkle og rå konstruksjon med litt videreutvikling fint skulle greie de 440 + kilometer i timen han har bestemt seg for å nå.

Tuatara!



Videreutviklingen har fortsatt, den. I fjor ble de første bildene av etterfølgeren til SSC Ultimate Aero vist frem. Den ble til og med vist på et såpass uventet sted som skjønnhetskonkurransen for biler (Concours d'Elegance) på Pebble Beach i California. Ultimate Aero-arvingen fikk navnet Tuatara.

Tuatara er Maori-navnet på en New Zealandsk firfisle som ifølge Jerod Shelby bærer i seg symbolikken som passer i dette tilfellet - den skal nemlig ha det raskest skiftende kjente arvestoffet (DNA) i dyreriket. Ifølge Jerod Shelby. Designen er signert ingen ringere enn Jason Castriota, tidligere fra Bertone og Saabs sjefsdesigner frem til den svenske produsentens konkurs.

Noen designtrekk i Tuatara kan for øvrig spores i Castriotas Saab Phoenix, konseptbilen som ble Saabs svanesang på de internasjonale bilutstillingene.

Plenty gamp

Motoren er en ny variant av maskinen Shelby er blitt ganske så fortrolig med, en 6,9-liters V8-motor med overlading fra to turboer. Toppeffekt på 1.370 hester (1.350 bhp) og et dreiemoment på over 1.400 newtonmeter skal, kombinert med bilens vekt på bare 1.250 kilo, sørge for at sprinten fra 0 til 100 bare skal ta 2,5 sekunder. Og med finjustert utveksling på girene skal altså 444 km/t være innen rekkevidde.

Vi vet ikke når det blir, men vi gleder oss vilt til rekordforsøket!

Les også: Bil med 17.500 hestekrefter til salgs. (Sitat fra artikkelen: "...da Art [Arfons] startet opp motoren første gang singlet det i vinduer over et stort område og hønsegården hans ble jevnet med jorden").

Interiøret i Tuatara er ikke helt ferdigdesignet ennå, men slik ser SSC for seg at det skal bli:

Her finner du de spennende historiene om mange eksotiske superbiler de fleste aldri har hørt om!