<b>MER Å VELGE I:</b> Enda en ny folkesuv, trenger vi det? Ssangyong mener tydeligvis det, og kommer senere i år til å tilby denne svært kompakte utgaven, ved navn Tivoli - oppkalt etter den italienske byen, ikke fornøyelsesparken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MER Å VELGE I: Enda en ny folkesuv, trenger vi det? Ssangyong mener tydeligvis det, og kommer senere i år til å tilby denne svært kompakte utgaven, ved navn Tivoli - oppkalt etter den italienske byen, ikke fornøyelsesparken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Ssangyong Tivoli til Norge

Modellen kan bli løftet den lille produsenten trenger, når den kommer i løpet av høsten.

Konseptet med kodenavn X100 er nå offisielt avduket og kommer som et friskt pust i folkesuv-markedet. Det dreier seg om den nye SsangYong Tivoli, som ifølge den koreanske produsenten er inspirert av den Italienske byen Tivoli nær Roma.

Kompakt SUV

Tivoli har kompakte dimensjoner - med bare 420 centimeter i lengden er den kortere enn en VW Golf.

Den vil dermed konkurrere med biler som Renault Captur og Peugeot 2008, men også Opel Mokka, Nissan Juke, kommende Suzuki Vitara og nyeste tilskudd til klassen, som vi nylig testet, Jeep Renegade.

Tivoli blir også tilgjengelig som firehjulstrekker.

EGEN STIL: Vi kan ikke se at SsangYong har etterlignet noen i formgivningen av sin nye SUV. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Diesel og bensin

SsangYong Tivoli lanseres i en diesel- og en bensinversjon, begge på 1,6 liter. Bensinmotoren yter 128 hestekrefter med et dreiemoment på 160 newtonmeter ved 4.600 omdreininger. Diesel-Tivoli kommer med 115 hester og et dreiemoment på pene 300 newtonmeter mellom 1.500 og 2.500 omdreininger. CO2-verdi for førstnevnte er fra 149 gram per kilometer; dieselbilen starter på 109 gram.

Uansett versjon, tilbys enten en manuell 6-trinns girkasse eller en 6-trinns automat fra Aisin. 0-100 skal bensinversjonen klare på 12,0 sekunder (manuell) og 12,3 sekunder (automat).

Utstyrslisten ser ut til å inneholde det meste av det man forventer fra en bil i denne klassen i dag.

TEST: SsangYong Korando

KARAKTER: Med sin markante design kan Tivoli bli modellen som løfter SsangYong fra glemselen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
EGEN STIL: Vi kan ikke se at SsangYong har etterlignet noen i formgivningen av sin nye SUV. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MER Å VELGE I: Enda en ny folkesuv, trenger vi det? Ssangyong mener tydeligvis det, og kommer senere i år til å tilby denne svært kompakte utgaven, ved navn Tivoli - oppkalt etter den italienske byen, ikke fornøyelsesparken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
IKKE SLIK: Fronten ble heldigvis ikke slik som på denne konseptbilen... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KONKURRENT: I Genève sto også denne, den helt nye Suzuki Vitara, som også vil spille en rolle i kompakt-SUV-segmentet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
NORMALISERER: Det var med lanseringen av denne folkesuven, Korando, man kan si SsangYong for alvor la seg på europeisk standard med designen. Foto: KNUT MOBERG


Kommer til høsten!

Basert på flere markedsundersøkelser står det ikke på selvtilliten:

SsangYong forventer intet mindre enn at Tivoli skal bli trendsettende i sitt segment.

Hvorvidt de lykkes, vil tiden vise.

Bilen kommer i alle fall til Norge til høsten og Kai Vidar Abrahamsen som er direktør for den norske importøren, påstår at prisene vil bli «konkurransedyktige».