Vis mer

SsangYong SUT-1, et nytt lasteplan

For noen er pick-up bare praktisk, for andre er det en livsstil.

Toyota Hilux er ikke bare en bil, men nær sagt et begrep. Den har i lang tid vært et førstevalg når håndverkere og andre skal velge seg en pick-up. I den senere tid har Hilux fått sterk konkurranse av Isuzu D-Max og VW Amarok. Nå kommer snart en ny utfordrer i SsangYong SUT-1.

Hilux fornyes

Uforholdsmessig dyr

Norge har alltid vært et land med godt marked for pick-up som arbeidsjern. Dette til tross for at arbeidsjernene blir avgiftsbelagt som en luksusbil etter de samme kriteriene som vanlige biler, dersom du velger de med fem seter og personbil. Det betyr at bilene får full avgift som en stor og tung bil, med sterk motor.

Se bildeserie:


Gamle travere

SsangYong er ingen nybegynner i klassen for litt kraftigere firehjulstrekkere, og mange husker nok Musso som det rullet mange av på norske veier for 20 år siden. Rexton ble også et typisk produkt for Norge, med motorer fra Mercedes, riktignok produsert på lisens. SUT-1 er en rendyrket pick-up på lik linje med sine konkurrenter, og får motorisering som passer Norge bra.

Amarok på plass

Fornuftig motorisering

SUT-1 får en 2-liters motor på 155 hk, og byr på et dreiemoment på 360 Nm. Dermed kjører den med en konfigurasjon som er mer lik VW Amarok i drivlinjen enn det Toyota gjør med Hilux 3,0 liter. Alle er derimot 4-sylindret. SUT-1 har foreløpig ikke fått oppgitt de eksakte utslippsdataene, men estimerer et forbruk på 0,74 l/mil og et utslipp på 195 g/km dersom du velger manuelt gir. Her står valget mellom enten en manuell eller automatkasse hvor begge deler er 6-trinns.

Ford med ny Ranger

Bare fire dører

SSangYong SUT-1 kan leveres som to eller firehjulsdreven. Uansett hvor mange den drar på, så er det samme motor og girløsning som tilbys. Dessverre legger SSangYong litt begrensninger i det norske markedet ved kun å tilby bilen som en dobbeltkabiner, med fire dører. Dette går utover lengden på planet, og håndverkerfaktoren synker en smule. Det vil også gå utover salget. Prisene er foreløpig ikke klare. Med fire dører kommer bilen til Norge i første kvartal neste år, og kanskje vi en vakker dag får se den med to dører?