Slik ser SsangYong XIV-1 ut. Produsenten er gjerrige med informasjon om drivlinjer, men vi vil tro produksjonsbilen vil bli utsytrt med den moderne toliters dieselmotoren på 149 eller 175 hestekrefter. Foto: Fred Magne Skillebæk
Slik ser SsangYong XIV-1 ut. Produsenten er gjerrige med informasjon om drivlinjer, men vi vil tro produksjonsbilen vil bli utsytrt med den moderne toliters dieselmotoren på 149 eller 175 hestekrefter. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

SsangYong med sexy konsept

FRANKFURT (DinSide Motor): Er det bare oss, eller virker denne delvis inspirert av Range Rovers nye "baby", Evoque?

For de som i disse dager kjemper for at SAAB skal overleve, kan det være inspirerende å se hvordan det går med den koreanske bilprodusenten SsangYong.

Oppe og går igjen

De har vært flere ganger på konkursens rand og har inntil ganske nylig hatt kinesiske eiere som tydeligvis ikke fikk det helt til. I dag er koreaneren en del av det indiske Mahindra-konsernet og arbeider for tiden med på ny å befeste en posisjon som en global aktør i SUV- og pickupmarkedet.

Det dreier seg altså om en nisjeprodusent, men innenfor sine nisjer har SsangYong utvilsomt bygget seg opp en verdifull troverdighetskapital bygget på erfaring og kompetanse - som nå ser ut til å suppleres med en viss dose visjon og evne til å "lese" markedsutviklingen.

Nye Korando viser vei

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Slik ser SsangYong XIV-1 ut. Produsenten er gjerrige med informasjon om drivlinjer, men vi vil tro produksjonsbilen vil bli utsytrt med den moderne toliters dieselmotoren på 149 eller 175 hestekrefter. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Vi konstaterte nylig, da vi testet den nye italiensk-designede folke-SUVen Korando, at merket er tilpasningsdyktig og igjen en aktør å ta på alvor. I så måte virker konseptbilen, som i disse dager står på produsentens 750 kvadratmeter store stand i Frankfurt, lovende for fremtiden.


Interaktiv smart-betjening

XIV-1, kaller koreanerne konseptbilen, og vi trodde det betydde modell 14, del én (eller noe sånt), men betydningen er ifølge SsangYong eXciting user Interface Vehicle-1 (!) Dette henspiller på det visjonære brukergrensesnittet som utgjør bilens betjening og som baserer seg på smarttelefon-teknologi. Det er mye av denslags rundt omkring på standene i Frankfurt i år - to eksempler vi nylig har skrevet om er Volvos konsept You og Mercedes' konsept F 125!.

Evoque-inspirert

Bortsett fra dette om grensesnitt og en del konsepttypiske detaljer som de snirklete, LED-baserte hovedlysene (visstnok inspirert av tradisjonelle koreanske masker), felgene, de roterbare setene og dørene som åpnes i motsatt retning for å åpne kabinen fullstendig, er den generelle designen et tegn på hvordan den kommende "CUV"-en (Crossover Utility Vehicle) fra SsangYong vil se ut.

Vi legger merke til at spesielt øvre del, samt noe ved fronten, leder tankene hen på Range Rover Evoque, den ypperlige premium-kompakt-SUVen vi nylig fikk prøvekjøre - og ga terningkast seks.

Kraftfull dieselmotor (?)

Vi vet ikke hvilken motor det er meningen å utstyre bilen med når den kommer i produksjon, men vår erfaring med SsangYongs nye dieselmotor 2.0 D20T, som kommer i en versjon på 149 og en på 175 hestekrefter, tilsier at det er den som sannsynligvis vil bli valgt til den europeiske utgaven av XIV-1 - eller hva den nå måtte hete når den kommer på markedet.