Vis mer

Spyr ut godbiter

Noe av dette er hårreisende kostbart, men det finnes unntak. Smart, SLK med Brabus-utstyr er kult det også.

«The Rocket rygger ifra det meste av det som går fremover på veien her hjemme. »


Dette er svært spesielle og ekslusive biler. Brabus er kanskje mest kjent for sine ekstreme motoriseringer, men leverer mye spennende av trimming og styling også. Vi er vanligvis svært kritiske til fikling med motoreffekt, men Brabus regnes som en produsent av biler, til tross for at det er Mercedes som leverer grunnlagsmaterialet. I Norge er det også en av Mercedes-importørens forhandlere som er fohandler av Brabusprodukter.

Nå virker det som om lageret skal tømmes for godbiter - og følg med. Dette er ikke melk og brød-biler. Her snakker vi om skikkelige "jern" hvor godt med hestekrefter er hovedinngrediensen. Fargevalget på bilene er i hovedsak like kreativt som på T-Ford og Ferrari, men andre farger enn standard er tilgjengelig. Nivået på interiør og styling er i det øvre sjikt.

Noen vil nok hevde at dette er langt over grensen og kanskje ikke tiltrekker seg annet enn halliker og oljesjeiker, men det er litt tøft også selv om det bikker over i det direkte ekle og motbydelige innimellom.

SLR

Vis mer


Noe som fremtår som det reneste kuppet er en brukt SLR McLaren fra 2006 (521.000 kroner i avgiftsrabatt!) og snaue 40.000 kilometer på meteret. Prisen på bilen er 289.000 euro, eller drøye 2,5 millioner kroner. Avgiften på bilen er ganske nøyaktig én million. Totalprisen blir cirka 3,5 millioner inkludert avgifter og masse Brabus-stæsj. Husk at dette er en bil som har kostet 5,5 millioner i Norge!

Raketten

Vis mer


Videre har de selveste raketten - The Rocket. Et direkte monstrum av en bil med noe så staselig som en CLS med en V12 biturbo under panseret. CLS V12 finnes jo ikke i utgangspunktet, men Brabus bygger dette selv. Bilen er i praksis urørt med kun 10 kilometer på meteret, selv om det er en 2007-modell. (Over 515.000 kroner i avgiftsreduksjon.)

Den har 730 hestekrefter og 1.100 newtonmeter. Eksportprisen er er 299.000 euro og avgiftene basert på en egenvekt på to tonn blir snaue 1,3 millioner. 299.000 euro er drøye 2,5 millioner kroner. 3,8 millioner for denne på norske skilter er kostbart, men eksotisk. The Rocket rygger ifra det meste av det som går fremover på veien her hjemme. Den har en toppfart på 366 kilometer i timen. Husk også at dette er ikke samlebåndsrask. Dette er unike biler det er få av, selv i verdenssammenheng.

Nå skal vi ikke tulle mer. Her kommer det også et par oppnåelige biler for de som har litt ekstra til bilkos.

SLK

Vis mer


Vi finner for eksempel en SLK 200 Kompressor med 184 hestekrefter med 21.900 kilometer på meteret. En brutkbil fra 2008 som har en eksportpris på 32.600 euro eller 290.000 kroner. Prisen fra Brabus er 100.000 kroner lavere enn ved nybil. Avgiftsrabatten inn til Norge blir snaue 30.000 kroner og totalprisen ender på cirka 408.000 kroner. Denne bilen har kun styling og ikke motortrimming.

Smart

Vis mer


Brabus tar seg også av Smart. De har en versting til salgs. Modellen heter Ultimate 112 og har en 1-liters tresylindret turbomotor med 111 hestekrefter. Denne skal selges for den ikke ubetydelige prisen 38.500 euro, eller omregnet til 345.000 kroner. Avgiftene på denne er 60.000 kroner, hvis det er en 2009-modell, og totalen blir 405.000 kroner. Da kjører du en ganske unik mikrobil. Mercedes har fra før en Brabus-versjon av Smart i prislisten, men det er en variant med 98 hestekrefter. Brabus og Smart har lenge jobbet tett.

I tillegg finnes det en rekke andre biler som nå ligger til salg. Både Maybach, SL, C, G-wagen med V12, SLR, GLK, E og S. Alle bilene finner du her.

Kalkulator for avgifter finner du her.