Sprekeste turbo-308

Vi har kjørt den foreløpig sprekeste av Peugeots 308-varianter.

SARDINIA (DinSide Motor): I anledning prøvekjøringen av stasjonsvogn-utgaven av 308, som vi har omtalt her tidligere, fikk vi også muligheten til å tilbakelegge en del mil bak rattet i den nye friskusen fra Peugeot - utstyrt med motoren som er utviklet i samarbeid med BMW og som finnes under panseret på både Mini Cooper og Peugeot 207 RC.

Ingen GTI

Da den ikke er ment å skulle konkurrere med de heftigste i klassen - Golf GTI, Focus ST eller Astra OPC for å nevne noen - har den ikke fått noe eget navn; motoren betegnes som "THP 175", men den er integrert i de normale utstyrsversjonene. Imidlertid er denne spreke utgaven gjenkjennelig på en noe mer aggressiv front-design samt en liten hekkspoiler.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle er verdt

Kraftfull og fyldig

Vis mer

Sprekeste turbo-308

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


175 er for øvrig misvisende - det er 174 hestekrefter som produseres av denne 1,6-literen, hvis hovedkarakteristikk er at den er ekstremt kultivert og svært effektiv. Dreiemomentet på 240 newtonmeter (260 i noen sekunder dersom man gir full gass - såkalt overboost), er tilgjengelig allerede ved 1.600 omdreininger, og momentkurven er svært fyldig, noe som gir god trekkraft gjennom en stor del av turtallsregisteret og reduserer behovet for å bruke girspaken.

Ny og bedre girkasse

Og når det skal gires er det bra et girkassen er så grei å ha med å gjøre som den er. Etter lanseringen av 308 i fjor høst kritiserte vi girspakens vandring og presisjon for å være lite tilfredsstillende, men det er det nå blitt ordnet opp i. Peugeot introduserer nå en ny sekstrinns manuell girkasse som ikke bare skal hjelpe til å få ned utslippene, men som også er helt utmerket å håndtere; den er presis og glir lett og kontant i trinn. En klar forbedring. Denne girkassen er ikke bare tilgjengelig på denne THP 175-versjonen men også på 1.6 HDI/110 hk og 2.0 HDI 136 hk både som kombi og stasjonsvogn.

Tre eller fem dører og SW

Den ypperlige 174-hesteren er tilgjengelig både på tre- og femdørsversjonene av kombien - vi synes jo tredørsutgaven passer best til rollen og ser stiligst ut, men da bør man være singel eller i det minste barnløs. Familiefedre og -mødre som liker å ha godt med krefter under panseret (bilens forbikjøringsegenskaper er eksempelvis fortreffelige), vil også kunne velge familievarianten SW med denne motoren.

Sitter som støpt

I forhold til de mer moderat motoriserte 308-versjonene er "THP 175" senket en centimeter og har et understell som er noe stivet opp. Vi merket ikke noen nevneverdig degradert komfort av den grunn, samtidig som bilen ligger stabilt og godt på veien og har skarpe nok kjøreegenskaper til at aktiv svingkjøring blir underholdende uten at reaksjonene blir for livlige. Som 308-rekken for øvrig kan vi karakterisere kjøreegenskapene som gode og betryggende.

Når det gjelder 308s øvrige egenskaper generelt henviser vi til vår test. Les den her.

  • Se store bilder fra lanseringen her!
  • Her kan du lese om vår prøvekjøring av 308 SW - den romslige stasjonsvognen.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder