Sprekere kassevogn og pickup

Toyotas krigere i varebilsegmentet, Hiace og Hilux, har fått sterkere dieselmotorer. Pickupen Hilux endrer også utseendet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Høy effekt-utgave og lav effekt-utgave kaller Toyota variantene av 2,5-liter common-rail dieselen sin. Begge utgaven blir å finne i både Hilux og Hiace.

88 og 102

Lav effekt innebærer 88 hestekrefter ved 3.800 o/min, og høy effekt er visstnok 102 hestekrefter ved 3.600 o/min. Begge utgavene har flate dreimomentkurver, henholdsvis 192 Nm ved 1.200-3.000 o/min og 260 Nm ved 1.600-2.400 o/min.

Begge varebilene veier rundt 1.800 kilo (unntatt to-hjulsdrevet Hilux på 1.525 kilo), så motoren med relativt stort slagvolum får nok å trekke på da disse bilene ofte er tungt lastet.

Hilux

Det er Hilux som får den største utseendemessige endringen fra tidligere. Ny grill, nye lykter foran og bak, ny støtfanger og endret panser sørger for at den nye modellen blir lett å kjenne igjen.

Nye setetrekk, dashbord og instrumenter skiller den nye utgaven fra dagens modell. Og hvis elgjakten foregår fra cabinen i en Hilux er det kjekt at den nå er utstyrt med en tilleggsvarmer.

Entusiastene vil glede seg over at det er mulig å få den firehjulsdrevne varianten med differensialsperrer. X-cab og Double-cab kan jåles opp med en krompakke, og bilen kan bestilles med tofarget lakk og bredere skjermer. I Hilux tilbys 88-hesteren kun i den to-hjulsdrevne utgaven.

Hiace

Den største forandringen på Hiace er ny grill. Innvendig er det nye setetrekk , og ryggen på midtsetet kan hektes av og henges på rattet som skriveunderlag. Unntatt utstyrsnivå Basic vil elektriske vinduer og fjernbetjent sentrallås bli standardutstyr.

Begge bilene vil være ute hos forhandlerne i slutten av oktober 2001.

  • Her finner du flere nyheter om Toyota

  • Tester av Toyota finner du her