Sprekere 911

Større slagvolum, flere hester, ny front og ny hekk. Så enkelt kan oppgraderingen av Porsche 911 omtales.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Porsche Boxster skulle være inngangsbilletten til Porsche, i stedet ble den et alternativ for mange potensielle 911kunder.
Hvorfor?

Aggressiv front

For det første var Boxster og 911 for like. Sett rett forfra var det bare små forskjeller som skilte de to modellene, og kritikken vokste. For eiere av Porsche 911 ville ikke assosieres med Boxster-eiere når de fylte bakspeilet på bilen foran. Akkurat derfor har 911 fått ny front. Med samme lys som man finner på 911 Turbo og 911 GT2 – men uten den uhyrlig aggressive støtfangeren man finner på Porsche sine to turboutgaver. Porsche 911 ser derfor snillere ut enn sine ekstreme søsken. Likevel skal det nye frontdesignet føre til at 911 blir mer stabil i høye hastigheter, at bremsene får bedre kjøling og bedre aerodynamikk.

Bak har 911 fått nye eksosrør, og en mer aggressiv styling enn hva den har hatt hittil – og finishen innvendig har blitt bedre enn hva den er på dagens 911-utgaver.

Mer hester i hekken

Designet var nok likevel ikke den eneste grunnen til at mange kunder valgte Boxster fremfor 911. Ytelse var nok hovedgrunnen, noe som ble virkelig klart når Boxster S inntok Autobahn med sine 250 hester og nesten identiske fartsressurser som elveren. Bare 0,7 sekunder skilte de to, og toppfarten på 260 mot 280 kilometer i timen er i praksis ikke merkbart.

Nå blir imidlertid forskjellene større. For nå er det ikke lenger bare 911 Turbo, GT2 og GT3 som kan smykke seg med 3,6-liters bokser-motorer. Porsche har nemlig økt slagvolumet fra 3,4 til 3,6 liter og ytelsen har dermed økt med tyve hester fra 300 til 320 hestekrefter. Også dreiemomentet er økt. Nå har 911 370 Nm mot 350 tidligere. Dermed barberer 911 vekk to tideler opp til 100 kilometer i timen, og greier sprinten på 5 sekunder. I tillegg øker toppfarten til 285 kilometer i timen. Akselerasjon i fart, elastisiteten, skal i tillegg være kraftig forbedret.

Første Targa siden 97

For første gang siden 1997 har Porsche igjen en Targa i 911-programmet. Som på den forrige modellen har 911 Targa et glasstak, som glir over bakvinduet ved et knappetrykk. Slik forandrer 911 Targa seg fra å være en coupe til å bli en ”nesten-kabriolet”. For å holde den verste varmen unna kupeen har Porsche utstyrt 911 Targa med en gardin som blender interiøret og dermed reduserer soloppvarmingen.

Heller ikke kabriolet-utgaven av 911 har fått være i fred etter oppgraderingen. Bakvinduet som tidligere var av plast, har blitt erstattet av glass med varmetråder samtidig som hele kalesjen har gjennomgått en oppgradering.

Prisene?

Til Norge kommer de nye utgavene av 911 i løpet av høsten, men regn med at prisen stiger – ikke minst som en følge av at slagvolum så vel som hestekraftantallet har økt. Hva de nye prisene vil bli er imidlertid fortsatt usikkert.

  • Her finner du de siste nyhetene om Porsche fra DinSide.
  • Les våre tester av Porsche.