<b>SORTE ELEMENTER:</b> Felger og eksospotter er bare noen av eksteriørelementene som er sorte. Foto: PORSCHE
SORTE ELEMENTER: Felger og eksospotter er bare noen av eksteriørelementene som er sorte. Foto: PORSCHEVis mer

Sprek nostalgiker!

Porsche 911 Targa GTS frir til både hjertet og hodet.

Porsche har hatt stor suksess med GTS-utgavene av 911. Dinside har tidligere kjørt Cayman GTS og Cayenne GTS.

Nå er vi på plass i Spania for å kjøre siste skudd på stammen - 911 Targa 4 GTS.

LES OGSÅ: Hvilken er best av Alfa Romeo 4C og Porsche Cayman?

GTS står for Grand Turismo Sport og er blitt et slags sub-brand for Porsche, på samme måte som for eksempel M-modellene er for BMW. Men det koster. I fjor kjørte vi 911 Targa. GTS-utgaven koster nesten 500.000 kroner mer!

For det får du 80 hestekrefter ekstra (30 i forhold til Carrera S), Sport Chrono-pakke, sportseksos, PASM (justerbar stivhet på dempere), spesielle GTS-detaljer eksteriørt og interiørt som sorte eksosrør og røde sømmer i de enda sportsligere sportsstolene med mer.

Se flere bilder:

PITSTOP: Her hviler bilen etter noen hektiske runder rundt den legendariske Ascari-banen. Porsches filosofi er at GTS-bilene skal kunne brukes på bane samtidig som de er komfortable nok til hverdagskjøring. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SPREK OG SPENSTIG: GTS-utgavene er sprekere og byr på spenstige designelementer. Foto: PORSCHE
SOM PÅ SKINNER: Targa-utgaven ligger bra på veien, men er best å kjøre med taket på. Foto: PORSCHE


Standard med firehjulstrekk

GTS har blitt så populært at det utgjør omlag halve 911-salget i Norge. Targa representerer nesten 30 prosent av 911-salget, og det er grunn til å tro at tilsvarende antall går for Targa når de først skal ha GTS. Firehjulstrekk er da standard.

Les også: Vi har kjørt Mercedes sin drøyeste AMG!

Targa har en herlig nostalgisk stil over seg med klare referanser til de gamle modellene. I likhet med S-utgaven er hekken breddet med fire cm og felgene er tilsvarende de du får på turbo-utgaven i 20-tommers størrelse. Utseendet er barskt, ingen tvil om det.

Hvordan er den å kjøre?

Rundt den legendariske Ascari-banen utenfor Malaga i Spania får vi god anledning til å sette bilen på prøve. 911 med hekkmotor og 40-60-vektfordeling (foran-bak) er i utgangspunktet ikke optimalt, men over årenes løp har Porsche finpusset til det ypperste.

Still inn på Sport Crono og lyden kvesses til, demperne strammes opp, gassresponsen blir bedre og styringen mer presis.

Den herlig gurglende 3,8-liters boxermotoren byr på hele 430 hestekrefter som gir et solid fraspark. Med launch control (rivstart) når vi hundre etter kun 4,3 sekunder, takket være den kjappe PDK-kassen. Toppfarten er 301 km/t.

Totalt sett er Targa GTS-en en meget god, presis og imponerende kjøremaskin. Vektfordelingen kan for en uerfaren sjåfør kanskje virke krevende å tøyle gjennom den teknisk avanserte banen. Særlig der svingene kommer tett og veibanen vrir seg, og setter føreren på prøve. Da gjelder det å ikke overgå egne evner!

Se detaljer og interiør her

NOSTALGIA: Designelementene på Targa-utgaven sender tankene tilbake til gamle Targa-modeller. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SÆRPREG: Spesielle alu-paneler, rød kontrastsøm og spesielt instrumentpanel er noe av det spesielle med GTS interiørt. Foto: PORSCHE
TASTETRYKK: Her kan du manuelt betjene sportseksos, hekkspoiler, stivhet i dempere og programmet Sport Crono. Foto: PORSCHE
GÅR TIL 7.800: Motoren er virkelig turtallsvillig. Foto: PORSCHE



Ute på alminnelig landevei får vi kanskje enda bedre fram egenskapene til GTS. For selv om ytelsene og sportsligheten er formidabel, så kan vi med et tastetrykk gjøre om bilen til en komfortabel og behagelig landeveiscruiser. Da er den rett og slett en milsluker.

Slitsom uten tak

Mykere dempere og Sport Chrono koblet ut bidrar til det. Eneste ulempen er all vindstøyen som oppstår når taket tas av. Det er forbausende mye, og gjør at vi til slutt ikke orker å kjøre med den midtre takdelen av særlig lenge.

Les også: Slik er BMW M3 og M4!

FAMILIE-MØTE: Her er hele GTS-slekta samlet. Neste modell som slutter seg til er trolig Macan GTS. Foto: PORSCHE Vis mer

Porsche har lansert GTS-serien for å booste salget. Og gjett om det funker. I 2010 beste de seg for å doble salget innen 2018 på verdensbasis, men de når målet allerede i år - tre år før tiden. Uten særlig utvidelse av modellprogrammet er det svært imponerende.


GTS har aner helt tilbake til 904, som ble produsert på 60-tallet. Utgangspunktet den gang var å lage en mer komfortabel racingbil som ikke sleit ut førerne. Den skulle også være så anvendelig at de kunne bruke den til og fra race.

Samme DNA forsøker Porsche å bake inn i de nye GTS-modellene. GTS skal være komfortabel, brukervennlig, gi mer ytelse og flere valgmuligheter. Det skal være en sportsligere bil for mindre penger enn for eksempel turbo-utgavene.

Vi synes Targa GTS er en steike tøff bil med høy mimrefaktor og sprekt utseende.

Dessverre er den litt dyr og vi lurer rett og slett på hvorfor en skal velge Targa når støynivået er så høyt med taket av..? Bortsett fra det har Porsche nok en gang truffet spikeren på hodet!

Testresultat

Porsche 911 Targa 4 GTS

Bra alternativ til Turbo-utgaven, evner å være både sportslig og komfortabel.

Mye vindstøy med taket av og så er det en temmelig kostbar affære.

Tekniske data
Pris fra:1.967.000  kr (PDK-kasse)
Motor:Boxer 6, 3,8-liter
Effekt og dreiemoment:430 hk – 440 Nm/5.750 o/min
Toppfart:301 km/t (man: 303 km/t)
0-100 km/t:4,3 sek (man: 4,7 sek)
Forbruk:0,92 l/mil (man: 1,00 l/mil)
CO2:214 g/km (237 g/km)
Lengde/bredde/høyde:454/185/129 cm
Drivhjul:Firehjulstrekk
Bagasjeromsvolum:125 liter
Akselavstand:245 cm
Egenvekt:1.580 kg (man: 1.560 kg)
*Tall i parantes er for bil med manuell girkasse. 





Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her