Sporty fleksi fra Seat

Altea skal være et tydelig designsignal om veien videre for Seat.

Sporty fleksi fra Seat

  1. Store bilder!


Seat skal sammen med Audi være det sportslige alternativet i Volkswagen-familien. Seat Altea har et klart sportslig ytre til tross for den høyreiste fleksibilformen.

Stående vindusvisker

Vindusviskerne befinner seg skjult i vindusrammen, og innrammingen om frontvinduet er spesiell på Altea. En sort profil starter øverst på vindusstolpene og følger panseret i bakkant. Resultatet gir strømlinjeformet inntrykk, og på bildene vi har ser det ganske vellykket ut.

Lengden på 428 centimeter plasserer Altea blant de litt kortere fleksibilene, omtrent på størrelse med den korteste av Renault Scenic-versjonene.

Kjente motorer

Minste motor blir en 1,6-liter på 102 hestekrefter. Det andre bensinalternativet er en 2-liters motor på 150 hestekrefter. Den største motoren kan leveres med en sekstrinns automatgirkasse. Dieselalternativene er en 1,9-liter på 105 hestekrefter og en 2-liter på 140 hestekrefter.

Begge dieselmotorene kan leveres med den nye DSG-girkassen. Dette er en sekvensiell girkasse med to kløtsjer som i praksis fungerer som en automatgirkasse. Fordelene er raskere girskift, lavere vekt og bedre ytelser enn tradisjonelle automatgirkasser.

Importørskifte har medført at Seat har vært litt usynlig i det norske markedet en stund, men det virker som den nye importøren har tro på Altea ved at det allerede nå er annonser ute for å varme opp for vårens introduksjon.

Her finner du mer Seat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer