Sportsligere Cayenne fra Porsche

Porsche gjør en sportsversjon av SUVen Cayenne S og gir den navnet GTS.

Luksus-SUVens eksistens har påført sportsbilprodusenten vrede fra to helt ulike leirer. Miljøvernerne har kritisert Cayenne av åpenbare grunner, mens sportsbilspuritanerne på sin side har ment at det ikke sømmer seg for Porsche å lage en biltype som er så langt fra merkets kjerneverdier.

Godt utgangspunkt

Det er sistnevnte gruppe som nå kanskje vil bli noe mer tilfredsstilt i det Porsche presenterer en sportsligere Cayenne, basert på modellen S med V8’er på 4,8 liter, 385 hestekrefter og 500 newtonmeter. 0-100 på 6,6 sekunder er heller ikke så verst for en så stor og tung bil.

Raskere

Vis mer

Sportsligere Cayenne fra Porsche

  1. Store bilder


Endringene består i blant annet 20 ekstra hestekrefter, et 24 millimeter senket sportsunderstell, bodykit fra Cayenne Turbo og ikke minst en manuell girkasse. Sekstrinnskassen har i tillegg fått en lavere utveksling i forhold til en standard S. Til sammen gjør dette at 0-100 tiden er kappet med fem tiendeler og stopper på 6,1 sekunder.

Stålfjærer…

Cayenne GTS er for øvrig den første Cayennen som er utstyrt med det elektroniske dempersystemet PASM i kombinasjon med vanlige stålfjærer. Dette for å gi føreren bedre tilbakemeldinger fra underlaget. Vi tipper at de digre aluminiumsfelgene med dekk i dimensjonen 295/35-19 også bidrar til akkurat det.

…eller luftfjærer

Vis mer


Luftfjæring med aktive stabilisatorstag, PDCC, er for øvrig ekstrautstyr, dersom du skulle ønske det.

Paradoks

Jo, da, dette er åpenbart en veldig sportslig ”terrengbil”. Så kan man jo spørre seg hva man skal med det. Tilgjengelig her til lands blir den uansett tidlig neste vår. Prisene er ikke helt klare, men vil ligge på snaut 1 600.000 kroner, altså om lag 130.000 kroner over en vanlig Cayenne S.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder