KLASSISK: Her får du passe doser godlyd og todørs GT-bil med ulemper som minimalt baksete og fordeler som mye krefter - og firehjulsdrift. Foto: Rune M. Nesheim
KLASSISK: Her får du passe doser godlyd og todørs GT-bil med ulemper som minimalt baksete og fordeler som mye krefter - og firehjulsdrift. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Mercedes-AMG C43

Sportslig komfort

43-serien i AMG-programmet er den hyggelige men potente versjonen.

Gapet mellom Mercedes-Benz C 400 og råtassen Mercedes-AMG C 63, har gjort Mercedes livredde for at kunder kan fristes til å kjøpe en Audi S eller en BMW M-performance i stedet. Løsningen har derfor blitt å tilby «AMG light»-versjoner. Dette var første bil ut, og den imponerer. C 43 er altså ikke et renskåret Mercedes-AMG produkt, men endringene er så mange at de fleste vil bli fornøyde.

Dette mener vi om Mercedes-Benz C-klasse Coupe

Synes du det er vanskelig å skjønne hva som er AMG og hva som ikke er det? Mercedes har gjort nylig gjort om navnesystemet sitt. Les mer om det her.

EKSTRA ALT: Større hjul, større bremser, mer effekt, særegne designelementer og 4Matic skal fritste deg som ikke tør å ta steget helt opp til C63. Rune M. Nesheim Vis mer

I korte trekk er Mercedes delt i tre grupper. Mercedes-Benz, Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach. Vi har tidligere testet C 63 S med 510 hestekrefter.

4Matic og krefter

Den største gulroten er firehjulsdriften, som i ærlighetens navn er mer verdt enn overdrevent mange hester i vårt ugjestmilde land.

Utgangspunktet er en Mercedes-Benz C 400. Den har en 3.0 V6 twinturbo med 333 hester og 480 newtonmeter. Siden er den fylt av AMG-detaljer og har fått en ny betegnelse, blitt strammet opp til sportslig oppførsel og trimmet til solide 367 hester og 520 Nm.

RYDDIG: Lekkert men få overraskelser selv om du setter deg inn i en AMG. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sportseksos og de ekstreme setene er ekstrautstyr. Lyden fra V6-eren er helt annerledes enn V8-bølla C 63. Dette er en V6, ikke rekkesekser, men tenk deg allikevel trompetsangen til en eldre BMW-sekser eller en gammel sportsbil, så er du i nærheten. Nostalgien bobler, og aktiverer du sportseksosen, smeller det også her ganske kraftig i pottene ved nedgiring. Lyden overgår nesten effekten. Dette går unna! 0-100 km/t loves på 4,7 sekunder. Sedanen bruker 4,9. Stasjonsvogna trenger 5 blank.

Men lillebror Mercedes-AMG A 45 har like mange krefter - fra en toliter.

Humørsyk

C 43 kan justeres i tre fastsatte og et selvvalgt modus. (Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Individual) som endrer gassrespons, girkassens hastighet, fjæringens hardhet og styringens følsomhet.

KNAPPER: Hjulet i front har flere forhåndssatte instillinger, men rundt Comand-knappene kan du også selv velge manell eller automatisk giring, støtdemperhardhet i tre trinn, antispinn og sportslyd. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

For å få den rette AMG-følelsen er sjutrinnskassen også tunet. Den girer dobbelt så raskt som C400, men kan ikke forveksles med dobbel-clutchkassen i C63.

Det er AMG som har stått for tuningen. Det merkes, for vogna er potent som bare det. I Sport og Sport+ blir et hvert girskift oppover kvittert med et skikkelig trykk i ryggen. Elektronisk fremprovosert, men sikkert ønsket av noen.

KRAFTPAKKEN: V6-motoen på 3 liter med er trimmet noe i forhold til C400. Kjennere vil legge merke til at man ikke finner noen signatur fra en AMG motorbygger på dekselet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hjuloppheng fra C 63

Landeveiskjøringen foregår på høstkald asfalt med myke Nokian piggfrie vinterhjul. Det gir begrensede muligheter for å oppleve hvor bra bien er. Multilink-bakakselen med elektronisk justerbare dempere i tre trinn er hentet rett fra C 63, men med mykere setting.

FULLVERDIG AMG: Dette er det nærmeste du kommer en ekte AMG og den har en stor fordel, nemlig drift på fire. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Foran er hele rammen og utvendig oppbygning på demperne annerledes på grunn av 4Matic-systemet, men dempernes innmat er lik. Styringen er ...Mercedes. I det hele tatt er bilen langt mer komfortabelt satt opp enn C63. Sporvidden er standard Mercedes, så den deler heller ikke de lengre bærearmene fra AMG.

Den gir likevel en svært potent pakke som ligger klistret på veien. På de svingete småveiene vi kjørte på under lanseringen av sedanen for et par år siden, skulle du være racersjåfør for å kunne kjøre særlig fortere med C 63. Det blir på de små rakstrekkene den stikker fra, men lillebror imponerer stort likevel.

LITT RACING: Mercedes-folket kjenner seg igjen, men racingstolene minner deg og omgivelsene litt ekstra på hva du har kjøpt deg. Foto: Rune M. Nesheim

LITT RACING: Mercedes-folket kjenner seg igjen, men racingstolene minner deg og omgivelsene litt ekstra på hva du har kjøpt deg. Foto: Rune M. Nesheim
BARE FOR BARN: Her er det skikkelig manko på både takhøyde og plass til bena. Foto: Rune M. Nesheim
KLASSISK: Egen meny for AMG Performance med en rekke kule funksjoner. Foto: Rune M. Nesheim

Det mest i øynefallende innvendig er stolene. Du kan velge vanlige fra Mercedes-sortimentet, men de harde sportsstolene har elektrisk justering av lengden på seteputa, tilt, korsryggstøtte, justering av seterygg, bredden på rygg og lårstøtte, så det skal mye til at du ikke sitter godt i disse.

Bråbrems

Du har to valg på skrubb. Standard kommer den med bremsecalipere i sølv. De har borrede skiver. Gå heller for de borrede og slissede med røde calipere. I praksis har det liten betydning på veien, men ved aktiv kjøring kjøler de bedre og sliter klossene litt mer for å få bedre kontaktflater.

C 43 river ikke i racing-genene dine like mye som C 63, men den er akkurat rå nok til å gi den gode følelsen av mye power. Akselerasjoner fra stillestående, rundt svinger, ut av kryss og på dårlige veier skjer langt mindre dramatisk enn hos den logrende C63.

Firehjulstrekket er fast innstilt på 67 prosent av effekten til bakhjulene, mens 33 sendes forover. Man får altså en deilig følelse av bakhjulsdrift, men får i tillegg en styreglad, retningsstabil og akselerasjonskvikk pakke det er svært lett å forelske seg i. At den utrolig nok er nesten hundre kilo lettere enn C 63 også (selv om følelsen er motsatt), gir en kvikk og lettkjørt bil.

C 43 gir et påslag på 120.000 kroner i forhold til C 400 Coupe 4Matic. Men med sistnevnte får du en ekstremt komfortorientert doning. Hovedkonkurrenten Audi S5 Coupe quattro med treliter på 354 hestekrefter og firehjulsdrift koster fra 784.500 kroner. BMW 440i Coupe med 326 hester koster fra 730.100 kroner.

Vår testbil rundet glatt 1,1 millioner kroner. Mye skyldes sort skinn med røde sømmer, AMG Performance ratt og seter med minne, Panoramasoltak, head up-display, 19-tommere, Burmester anlegg, AMG Performance eksosanlegg med mye mer.

Les også:

Mercedes-AMG GLE 63 S

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG E43

Mercedes-AMG E63

Testresultat

Mercedes-AMG C43

Raffinert råskap

Firehjulstrekk, krefter, lyd, AMG-detaljer.

Det koster.

Mercede-AMG C43 4Matic Coupe
Motor:V6 32v Tvinturbo bensin
Slagvolum:2996 ccm
Effekt - o/min :367 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:520 Nm / 2000
0-100 km/t:4,7 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk:0,8 l/mil
CO2-utslipp:183 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:468/181/140 cm
Akselavstand:284 cm
Dekkdimensjon:xx
Bagasjerom:400 liter
Egenvekt:1660 kg
Hengervekt:1000 kg
Pris fra:855 500 kr
Pris testbil:1 133 600 kr