Sportslig Jaguar-luksus

Premium-sedaner er nesten en ren tysk øvelse, men kanskje kan den nye og sportsligere XF friste mer enn det S-Type gjorde.

Og med nedfellbar bakseterygg kan den kanskje også argumenteres inn i yngre kjøpergrupper enn det den litt bakstreverske S-type kunne. Det praktiske er imidlertid en parentes, XF ser mye råere ut enn forgjengeren – og en titt på motorutvalget bekrefter at utseendet vil følges opp med ytelser.

En V8-kompressor topper med 420 hestekrefter, dette er den enste av de fire tilgjengelige motorene som har gått opp i effekt. I forhold til R-utgaven av forgjengeren er det nå 25 hestekrefter ekstra til rådighet, og det sørger for 0-100 km/t på 5,4 sekunder, et par tideler kvikkere enn forgjengeren. R-betegnelsen forlates, og XF med den største motoren får tileggsbetegnelsen 4.2 V8 S/C.

Firedørs kupé

Vis mer

Sportslig Jaguar-luksus

  1. Store bilder!
Vis mer


Om ikke så ekstrem som Mercedes-Benz CLS, så har også XF trekk som minner vel så mye om en kupé enn som en firedørs sedan. Og noen vil vel kanskje hevde at det dreier seg mer om kombikupé-trekk, men i alle fall har den fjernet seg fra det typiske sedan-uttrykket.

Kraftige skuldre, spesielt over bakhjulene, gir et muskuløst inntrykk. Fronten med dype luftinntak og kraftig grill forsterker inntrykket.

Baksetevinner

Ifølge pressemeldingen fra Jaguar skal personer helt opp klasse ”tall adults” ha romslig med plass. Og man må kanskje være i denne kategorien for å kunne se ut over den relativt høye vinduskarmen. Det er sannsynligvis akselavstanden på 291 centimeter, lengre enn både BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse, som har gitt mulighet for god plass i rad to.

Skjult girspak

Når du setter deg inn i nye XF, vil startknappen markeres med pulserende rødt lys. Ett trykk på denne, og dreiehjulet som erstatter girspaken stiger opp av midtkonsollen. Denne vris til ønsket innstilling, og så er det bare å kjøre. For de som ønsker kontroll med girskiftene er det hendler bak rattet. Eneste girkasse tilgjengelig for alle motoralternativer er en sekstrinns automatgirkasse.

Den ryddige midtkonsollen, med stort sett kun knapper for klimaanlegget og musikkanlegg, toppes av en trykkfølsom skjerm.

Interiøret særpreges av mye trepaneler, og det skal visst være den Jaguaren med mest ekte tre i interiøret siden Mkll fra 60-tallet.

Som S-type

Bortsett fra den tidligere nevnte effektøkningen på kompressor-V8-motoren, er utvalget og ytelsene som for dagens S-type. Mest aktuell for det norske avgiftssystemet er dieselalternativet. Det er snakk om en 2,7-liters V6-motor som yter 207 hestekrefter og 435 Nm. S-type med denne motoren og automat starter rett over 600.000 kroner i dag. I XF vil motoren sørge for 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 229 km/t.

V6-bensinalternativet yter 240 hestekrefter, og V8-motoren uten kompressor leverer 300 hestekrefter. Førstnevnte klarer ikke å holde følge med dieselmotoren fra 0-100 km/t, men med V8 og 300 hestekrefter gjøres øvelsen unna på 6,5 sekunder.

Vis mer


Jaguar XF skal premierevises på Frankfurt-utstillingen i begynnelsen av september, og de første kundene får bilene sine allerede i mars 2008.

  • Store bilder av Jaguar XF.
  • Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder