Sportsbilopplevelse for lønnstakere

Biler som Lamborghini, Porsche og Aston Martin er ikke nødvendigvis forbeholdt fiffen. Hvem som helst kan bestille seg en tur på bane med et knippe slike biler. Vi har testet.

«...topphastigheten på langstrekket bikker 200 kilometer i timen med god margin.»


De fleste bilinteresserte går nok med en drøm om en dag å få prøve en skikkelig sportsbil, og da gjerne på bane. Men å kjøpe slike biler krever solid økonomisk ryggrad, både i form av innkjøp- og driftskostnader. Dermed blir det med drømmen for de fleste. Men det er muligheter også for deg med normal økonomi og en racersjåfør i magen.

Fem biler – 6.000 kroner

Vis mer

Sportsbilopplevelse for lønnstakere

  1. Store bilder


Vi har prøvd et av flere tilgjengelig tilbud. Pakken vi har testet heter Euro Challenge og leveres av Vrooom, en underavdeling av reiseselskapet Alfa Travel. For snaut 6.000 kroner får du tilgang på fem heftige sportsbiler og en bane å kuske dem på. Er det verdt pengene?

I England

Før vi går løs på selve kjøreopplevelsen tar vi med litt av omstendighetene rundt opplegget. For det er ikke slik at dette foregår rett utenfor stuedøra di. Banen er lokalisert i den lille engelske byen Loughborough, cirka tre timer nord for London. Dit må du komme deg for egen kostnad. Før du setter deg i en bilene må du også gjennom en rask sikkerhetsbriefing og et par runder rundt banen i en instruktørbil. Siden man befinner seg i England, sitter man på høyre siden av bilen når man kjører.

Fin samling

Vis mer
Vis mer


Pakken består av fem biler. Sammensetningen kan variere noe fra gang til gang, men vi kjørte Lamborghini Gallardo, Aston Martin V8 Vantage, Porsche 911 Carrera, Audi R8 og Maserati Granturismo. Kjøringen gjennomføres med instruktør i passasjerstolen og du får tre runder med hver av bilene. Så hvordan var det?

Italiensk fullblods

Jo, kort sagt: Svært morsomt. Det er ikke hver dag man får kjøre fem så heftige biler rett etter hverandre. Etter de rolige demonstrasjonsrundene ble undertegnede kastet rett inn i en Lamborghini Gallardo med en 5,0-liters V10-motor med 500 hestekrefter og 510 newtonmeter. Det er mye i en bil som veier godt under halvannet tonn. Akselerasjonen ut på langstrekket er voldsom, og akkompagnert av et lydbilde som matches av få standardbiler. Farten øker fort og det første bremseskiltet nærmer seg ubønnhørlig, men i god tid før svingen. Etter en smånervøs og litt prøvende førsterunde, går det raskere og mer rytmisk mot slutten. Men akkurat i det skjortemperaturen når behagelig driftsnivå, er det på tide å svinge inn i depoet. Etterpå får vi vite at topphastigheten på langstrekket bikker 200 kilometer i timen med god margin.

Vis mer


Vel vitende om at det står fire mildt sagt innbydende sportsbiler igjen og venter, er det likevel litt skuffende å konstatere at den råeste av dem alle alt er opplevd. Litt stigning i programmet hadde vært å foretrekke, samtidig som opplevelsen med gasspedalen i bunn ble desto mer minneverdig.

Audi R8

Etter litt venting er vi klare for Audi R8, Gallardos fjerne fetter. Motoren i denne bilen er både 0,8 liter mindre og 80 hester svakere, men på ren kjøreglede stod den likevel ikke mye tilbake for italieneren. R8 er en nydelig sportsbil og har flere ganger imponert oss med skikkelige sportsbilegenskaper. Så også på bane, og dette er på mange måter den bilen som kombinerte kontrollerbarhet og sportslig underholdning best.

Porsche 911

Vis mer


Etter enda litt mer venting i kald engelsk vårluft, er tiden kommet for den på papiret tristeste bilen. Men å kalle en Porsche 911 for trist, blir skivebom uansett hvordan man vrir og vrenger på det. For selv med ”bare” 325 hester, er dette en nydelig kjøremaskin som holder overraskende godt følge med resten av gjengen.

Aston Martin og Maserati

Aston Martin V8 Vantage var nestemann på lista. Denne engelskmannen har tidligere imponert oss med både artige kjøreegenskaper og symfonisk motorlyd. Det skjedde også denne gangen, selv om dette ikke var bilen som utmerket seg aller mest på bane. Det gjorde heller ikke sistemann, Maserati Granturismo. Selv om denne relativt ferske bilen er et under av et transportmiddel, ble den for myk og komfortorientert på en racerbane. Men en opplevelse var den like fullt, og trolig den som var enklest å håndtere, nettopp på grunn av nedtoningen av råskapen.

Instruktør – til hjelp eller bry?

Vis mer


Men nok om bilene, hvordan var opplegget? Som sagt foregår kjøringen med en racinginstruktør i passasjersetet. Disse hjelper deg å kjøre fort, men ikke vilt. Du gis ikke helt frie tøyler, og dersom du er ute etter å brenne gummi i svingene, er ikke dette opplegget for deg. Men dersom du samarbeider, vil du oppdage at du etter hvert kjører både mykere og med bedre sporvalg enn du ville klart alene. Med dette kommer etter hvert tempoet, og de fleste vil nok oppleve at man faktisk kjører fortere med instruktør. Men for de virkelig viderekomne baneførerne som er ute etter å kappe hundredeler, finnes det nok bedre opplegg.

Ventetid

Vis mer


En del venting blir det, men vi opplevde ikke dette som noe stort problem. På mange måter er det greit å få litt tid til å fordøye inntrykkene, og bare det å høre to V10ere tømme girene i jakt på hverandre er underholdende nok for lang tid. Men vær litt obs på at temperaturen ikke alltid er like trivelig ute på den vindutsatte banen, så ta på deg godt med klær dersom du drar utenom sommeren.

For lite kjøring?

Tre runder er alt man får i hver bil. Det er akkurat nok til at man rekker å bli kjent med bilen og tør å øke tempoet ytterligere. Samtidig føles det litt bittert å måtte svinge av når man endelig har kommet skikkelig inn i det. En utvidet pakke som varer betydelig lenger er også tilgjengelig, men da nær dobles prisen.

Pris og kostnader

Prisen for opplegget vi kjørte ligger på 5.950 kroner og da kommer flybillett, hotell og eventuell leiebil i tillegg. Totalt ender du altså på om lag 10.000 kroner, litt avhengig av hvor heldig du er med flybillett. Det er en del penger for et par timer med moro, men dersom du kombinerer dette med andre gjøremål i England, er ikke kostnaden for selve kjøringen verre enn det et par effektive dager på kjøpesenteret medfører.

Verdt pengene?

Vis mer
Vis mer


Er det altså verdt pengene? I de fleste tilfeller vil vi helt klart si ja. Som sagt er ikke opplegget myntet på de med aller mest erfaring, men for det store flertallet av bilinteresserte, med vanlige familiebiler som referanse, er dette en erfaring du vil glede deg over i lenger tid enn du vil ergre deg over pengetapet.

Alternative opplegg

Før du løper av sted og kjøper, skal du imidlertid være klar over at det finnes en del konkurrenter. Både Audi, BMW, Land Rover og Rudskogen Motorsenter tilbyr kjøreopplevelser av litt ulik art for potensielle kunder og interesserte generelt, også her i Norge. Men det mangfoldet av eksotiske biler som finnes i Euro Challenge-pakken, er Vrooom alene om å tilby. Og bare det å kunne ligge på kvelden før man sovner og fundere på hvilken av bilene man hadde valgt selv, er jo verdt litt. Lamborghini…Audi, eller kanskje Aston Martin? Nei, det blir for vanskelig. God natt.

  • Se store bilder her.