Sports-SUV på strøm

En av de absolutte tuner-verstingene kommer med nok et miljøalibi - eller er det noe mer?

Ruf, basert i Pfaffenhausen i Bayern. er kjent som produsenten av noen av de råeste Porsche-avleggerne, oftest basert på 911-modellen. Mest fullendt er sannsynligvis Ruf CTR3-modellen - den nye generasjonen, ikke den fra 80-tallet - som med sine 700 hester, relativt lette vekt og utmerkede marktrykk har en toppfart på cirka 375 km/t og greier 0 til 100 på 3,1 sekunder. Men mange forbinder nok fortsatt Ruf-navnet hovedsaklig med nettopp den CTR-versjonen som i 1987 hadde en toppfart som overgikk datidens referanse Ferrari F40!

El-911 i 2008

I 2008 overrasket Ruf Automobile flere enn oss ved å presentere et elbilprosjekt under navnet eRuf. Den batteridrevne Porsche 911-versjonen ble presentert for publikum og viste seg å faktisk fungere i det virkelige liv, selv om man ikke kan si at syv sekunder fra 0 til 100 er verdig en ekte Carrera. Bilen ble uansett presentert på bilutstillingen i Genève i mars i år under navnet eRuf Greenster.

Ikke Stromster, men Stormster

De relativt moderate ytelsene hadde delvis med batterienes høye vekt å gjøre. I det perspektivet kan det virke logisk at Ruf denne gangen har valgt å ta for seg en i utgangspunktet tung bil, nemlig SUVen Porsche Cayenne, og forsyne denne med en el-motor (også denne gang som resultat av samarbeid med el-industrigiganten Siemens). Det kunne også virket logisk om Ruf hadde valgt navnet "Stromster" (Strom betyr strøm på tysk), men behovet for å referere seg til merkets heftige image har visst vist seg å bli for sterkt; vi tror ikke at det valgte navnet, Stormster, er resultatet av noen trykkfeil.

eRuf Stormster and the eCar-Station Siemens presents three electric-powered Sports Utility Vehicles at the UN World Climate Change Conference in Copenhagen, Denmark. The eRuf Stormsters are built by Ruf Automobile GmbH based on the Porsche Cayenne chassis. The electric SUV has an acceleration of 9 seconds from 0-100 km/h and a cruising range of around 180 km. The charging units are delivering 11kW at 400V three phase. Die eCars können über zwei unterschiedliche Netzanschlüsse aufgeladen werden, in der Standard-Version bis 16 A bei entweder 3x400 V oder 230 V. Es ist möglich, die eCar-Station mit einem Kartenlesegerät auszustatten, sodass sie nur mit einer Siemens eCarD genutzt werden kann, über die einer der Netzanschlüsse aktiviert wird. Der andere Anschluss bleibt währenddessen spannungsfrei. Bei der Standard-Version kann nur jeweils ein Fahrzeug aufgeladen werden. It is possible to charge the eCars with two different types of plugs. The standard version is up to 16 Ampere at either 3x400 Volt or Foto: Siemens AG


376 hk

Så der står den altså, under klimatoppmøtet i København, foreløpig i tre ferdigstilte eksemplarer hvorav én med spenstig giftgrønn Ruf-design. Elmotoren fra Siemens yter 270 kW eller tilsvarende 376 hestekrefter hvilket er tilstrekkelig til å gi en 0-100-tid på 10 sekunder - omtrent som en godt motorisert familiediesel. Toppfarten vitner om en enda større grad av moderasjon: 150 km/t. Så loves det til gjengjeld en rekkevidde på høyst akseptable 200 kilometer på en lading. Tatt i betraktning høy utnyttbar effekt og en vekt på 2,7 tonn er det ikke verst.

Første el-utkast fra Ruf anvendte batterier fra en amerikansk produsent, men nå er det en ung tysk produsent av litiumion-batterier som er leverandør. (Li-Tec Battery GmbH). De skal være først ute i Europa med keramisk basert strømlagringsteknologi.

Om ikke annet ved bilen er utpreget sportslig er ihvertfall hjulene det: Bilen er skodd med heftige 295/30-22-dekk.

Når det gjelder markedstilgjengelighet og pris har vi ingen pålitelig informasjon i skrivende stund. Rufs representant i Norge finnes på denne lenken.