Slik er interiøret i nye Audi A3 Sportback.
Slik er interiøret i nye Audi A3 Sportback.Vis mer

Sportback-versjon av Audi A3

Ni år etter at forrige Audi A3 ble presentert, kommer ny generasjon A3 som femdørs Sportback.

For de som synes VW Golf blir for ordinært, er Audi A3 et interessant alternativ. Nå er begge på plass med en helt ny generasjon, og den ferskeste nyheten er denne: A3 Sportback, femdørsversjonen som har sin egen design i forhold til A3 med tre dører - som vi allerede har prøvekjørt.

Nye Audi A3 ble nylig lansert på det norske markedet og nå, relativt kort tid etter i forhold til hva som var tilfelle forrige gang, er det altså klart for den mye mer populære 5-dørs versjonen.

Bilen premierevises på bilutstillingen i Paris neste uke og kan bestilles i oktober.

Her er vår test av forrige Audi A3 Sportback, 2004-modellen.

Større

Med fem dører er nye Audi A3 Sportback 431 centimeter lang og dermed syv centimeter lengre enn 3-dørs versjonen. Akselavstanden er 264 centimeter og er dermed også 3,5 cm lenger på 5-dørs versjonen. Sammenlignet med forrige generasjon Audi A3 Sportback har akselavstanden økt med hele 5,8 cm. Nye Audi A3 Sportback setter dermed, ifølge Audi selv, ny standard for plass for passasjerene i baksetet.

Slik er interiøret i nye Audi A3 Sportback.

Den økte lengden gir også bedre rom for bagasje. Bagasjeromvolumet er på 380 liter (som Golf), og økes til 1.220 liter når bakseteryggene legges ned.


"Kliss lik" forgjengeren?

Forrige generasjon hadde en uvanlig lang livssyklus - over åtte år - og det er store forventninger knyttet til nykommeren, forventninger som langt på vei er blitt innfridd når det gjelder A3 med tre dører. Med et unntak: Designen. Flere enn vi er blitt skuffet over at bilen er til de grader lik forgjengeren - som tross alt kom i sin tredørsversjon for over ni år siden. På den annen side: Det vitner ifølge fansen om en vellykket, funksjonell og tidløs formgivning som det ikke er noe poeng i å tukle noe særlig med.

Vi har prøvekjørt den heftigste Audi Q5 - SQ5 TDI!

Oppdatert tross alt

Men noen designmessige grep er jo blitt gjennomført. Den skarpere skulderlinjen og den strammere taklinjen enn på forgjengeren er ment å skulle understreke bilens kompakte karakter. Hekken er formet for å gi et inntrykk av bredde. Baklysene er såkalt adaptive, det vil si at ved hard oppbremsing pulserer bremselysene. Xenon plus hovedlykter med LED-kjørelys vil erfaringsmessig velges av de fleste kundene - og senere blir også LED-hovedlys tilgjengelig.

Mye lettere

Nye Audi A3 Sportback kan leveres i 13 ulike lakkfarger, og selvsagt kan man også velge det sportslige S line eksteriøret. Som VW har gjort på Golf, er det utstrakt bruk av aluminium gjør at også nye Audi A3 Sportback er såpass mye som 90 kilo lettere enn sin mindre forgjenger. Versjonen Audi A3 Sportback 1.4 TFSI veier inn på 1.205 kg uten fører. Denne bilen bekrefter dermed en trend vi heldigvis konstaterer nå med reduksjon i bilenes vekt.

Audi Q5 er blitt oppgradert

Turbo og atter turbo

Nye Audi A3 lanseres i denne omgang med tre motorer: To TFSI-bensinmotorer og en TDI-dieselmotor, alle firesylindrede turbomotorer. Flere motorer vil følge om kort tid. I 2013 kommer en TCNG-versjon med gassdrift og i 2014 lanseres Audi A3 Sportback e-tron, som er en ladbar hybrid. Sammenlignet med forrige generasjon skal drivstofforbruket gjennomsnittlig være redusert med 10 prosent. De første tilgjengelige motoralternativene er som følger:

Audi A3 Sportback
Motor            EffektDreiemoment0-100 km/tToppfartForbrukCO2
1.4 TFSI122  hk200 Nm9,3 sek203 km/t0,53 l/mil114 g/km
1.8 TFSI  S tronic180 hk250 Nm7,3 sek232 km/t0,56 l/mil130 g/km
2.0 TDI150 hk350 Nm8,4 sek213 km/t0,42 l/mil108 g/km


Flere på vei

Senere kommer bensinmotorene 1.2 TFSI 105 hk og 1.4 TFSI 140 hk og dieselmotorene 1.6 TDI 105 hk og 2.0 TDI 184 hk. S tronic automatgirkasse blir tilgjengelig for alle motoralternativene og quattro firehjulsdrift kan leveres for motorene 1.8 TFSI og 2.0 TDI.
Interiøret i nye Audi A3 Sportback ser ryddig og luftig ut på bildene og er i velkjent Audi-stil. MMI-skjermen på 5,8 tommer er kun 1,1 cm tykk og felles opp fra dashbordet.

Den råeste av alle Audier er fornyet

Nett-tilgang

Betjeningselementene ser ut til å ha fått en ergonomisk plassering i midtkonsollen. En rekke ulike stoff- og skinnkombinasjoner og ulike seter er tilgjengelig. Med det såkalte Audi Connect-systemet kan bilens navigasjonsystem kobles mot Google Earth samtidig som bilen får sin egen WLAN hotspot. En egen integrert løsning for sosiale medier, tilpasset bilkjøring, skal også bli tilgjengelig sammen med løsninger for streaming av musikk.

Passer for nordmenn

Det er ingen tvil hos importøren om at dette er norges-Audien:

– Nye Audi A3 Sportback er klassens nye målestokk, skryter den norske Audi-direktøren Vidar Eriksen. – Med kompaktklassens reneste design, stort motorutvalg og en rekke nye infotainmentløsninger treffer vi et svært bredt publikum. Det gleder oss å kunne starte salget av nye Audi A3 Sportback allerede i oktober, avslutter Eriksen.

Det gjenstår å se om Audi har lykkes til de grader - det er nemlig ikke lenge siden vi konstaterte at nye Volvo V40 faktisk setter en ny standard i denne klassen. Vi gleder oss derfor stort til å teste nykommeren.

Nye Audi A3 Sportback vil koste 8.000 kroner mer enn tre dørs-versjonen. Det gir en startpris på kr. 289.900 for Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 hk. Rimeligere versjoner kommer i salg senere.