<b>DIESELGATE:</b> At Volkswagen er i trøbbel har de fleste fått med seg, men har det noe å si for norske bilister? Foto: Valentin Gensch/Karl-Josef Hildenbrand / DPA / NTB SCANPIX
DIESELGATE: At Volkswagen er i trøbbel har de fleste fått med seg, men har det noe å si for norske bilister? Foto: Valentin Gensch/Karl-Josef Hildenbrand / DPA / NTB SCANPIXVis mer

Spørsmål og svar om Volkswagen-skandalen

At VW-skandalen er alvorlig har de fleste fått med seg. Men hva har den egentlig å si for norske bileiere?

Vi har spurt vår motorekspert Fred Magne Skillebæk, og her er svarene.

- Hvilke konsekvenser vil dieselgate-skandalen få for norske bileiere?

- Det jobber den norske VW-importøren iherdig med å få klarlagt, så det er det fortsatt for tidlig å si noe om, sier Skillebæk.

LES MER: Er virkelig Volkswagen en miljøversting?

- Husk at program-tillegget bare virker når bilene testes. I det daglige virker altså bilene som tenkt, bare med et høyere NOx-utslipp enn det som oppgis på papiret.

- Jeg har imidlertid sett at noen har spekulert i om avsløringen vil kunne utløse krav i forhold til engangsavgiften. Men det vil det overhodet ikke bli snakk om. Da bør myndighetene kreve inn differansen på oppgitt og faktisk CO2-utslipp i stedet. Der er forskjellene større i omfang, og ville generert langt mer penger, sier en bestemt Skillebæk.

- Men hva om noen norske eiere av Jetta, Beetle, Golf, og Passat og Audi A3 er bekymret for at de kjører rundt i miljøfiendtlige biler?

- For det første gjelder dette bare en gitt dieselmotor, og kun NOx-utslippet, altså utslipp som påvirker luftkvaliteten lokalt. Det gjelder med andre ord ikke utslipp som kan påvirke klima eller miljøet globalt.

- Merk også at NOx-reglene er strengere i USA enn i Europa. Jukse-programmet som nå er avdekket er først og fremst konstruert for å gjøre en funksjon der.

Les mer om hvilken dieselmotor det gjelder: Slik ble VW avslørt

FRED MAGNE SKILLEBÆK: Har vært motorjournalist i over 20 år, og har vært i Dinside siden 2010. Foto: PRIVAT. Vis mer


- Når selveste Angela Merkel på en pressekonferanse, som egentlig skulle omhandle samarbeidet med Finland, står stram og sier at dette må tas på dypeste alvor og med full åpenhet, virker det unektelig dramatisk?

- Det er bare nok et tegn på at saken kan være langt mer omfattende og komplisert enn vi kan forestille oss akkurat nå.

- Den amerikanske VW-sjefen Michael Horn sier at «vi har rota det til» og legger seg helt flat, mens toppsjefen Martin Winterkorn sier at han har misbrukt tilliten til et titalls millioner mennesker. Hva blir resultatet for omdømmet til VW?

- På sikt vil nok dette gå over, fortsetter Skillebæk.

Vi må huske på at det har vært andre skandaler i bilbransjen som har hatt langt større konsekvenser for liv og helse.

- Det er nok å nevne Toyota og gasspedalen som noen mente kilte seg, for ikke å snakke om de 50 millioner airbagene som risikerer å ikke løse seg ut, som fortsatt ruller der ute. GM's tenningslåser er likevel det verste tilfellet.

Et stort antall mennesker har faktisk omkommet på grunn av airbag-feilen og GM's feil med tenningslåser, uten at det har gått nevneverdig ut over omdømmet til produsentene av den grunn.

- Kan vi vente at flere enn Volkswagen vil bli rammet?

- Ja, det er jeg sikker på, sier Skillebæk. Mitt tips – uten at jeg vet det – er at det foregår hektisk aktivitet på styrerommene hos alle de store europeiske bilprodusentene akkurat nå.

Jeg tror vi bare har sett toppen av isfjellet her, sier Skillebæk.

LES MER: Tilfeldighetene som gjorde at Volkswagen ble avslørt