Her ser vi i alt fire motor/karosserikombinasjoner: Porsche 911 Carrera 4 og 4S både som kupé og kabriolet. Foto: Porsche
Her ser vi i alt fire motor/karosserikombinasjoner: Porsche 911 Carrera 4 og 4S både som kupé og kabriolet. Foto: PorscheVis mer

Splitterny Porsche 911 Carrera 4

Siste generasjon Porsche 911 nærmer seg å bli en fulltallig familie.

Her er bilen mange Porsche-kunder har ventet utålmodig på - nærmere bestemt en tredjedel av 911-kundene, skal vi tro statistikken fra forrige generasjon.

Vi ble imponert

Vi snakker selvsagt om Porsche 911 med firehjulsdrift, eller Carrera 4, som er den offisielle betegnelsen. Det er nå ni måneder siden vi kjørte den helt nye generasjonen 911 for første gang, og den kunne vi trygt karakterisere som det beste kjøpet i sin klasse og rett og slett en fantastisk bra bil.

Når det nå har blitt bedre, er det fristene å anta at dette blir tidenes beste 911.

Test av nye Porsche 911: Billigst til 300 km/t

Firehjulsdrift

Med drift på alle fire, men selvsagt med hovedfokus på bakhjulene, blir 911 en bil som får et større bruksområde da den bedre kan takle vanskelig underlag og diverse kjøreforhold. Den får ifølge Porsche enda bedre kjøreegenskaper takket være introduksjonen av nyeste generasjon firehjulsdrift fra produsenten. De kaller denne PTM eller Porsche Traction Management. Fint skal det være!

Fire ganger fire

Porsche 911 Carrera 4 kommer nok en gang i fire utgaver: som Carrera 4 og Carrera 4 S, og i kombinasjon med enten kupé- eller kabrioletkarosseri. Som kupé kan bilen leveres med skyve-glasstak. Som standard leveres bilen med en syvtrinns manuell girkasse, mens man som vanlig kan velge dobbeltkløtsj-automaten PDK mot et tillegg i pris.

Raskere, mer nøysom

For øvrig gjelder for 4x4-911 som med versjonen med bakhjulsdrift at bilen er blitt vesentlig lettere (65 kilo), enn forgjengeren og at den har fått lavere forbruk og utslipp samtidig som den er raskere enn noen sinne tidligere. Nå akselererer den raskeste versjonen fra 0 til 100 på bare såvidt over fire sekunder.

Carrera 4 som vi testet i 1999 brukte til sammenligning seks sekunder.

Bredere

Utseendemessig skiller Carrera 4 seg fra Carrera ved at hekken er noe bredere; hver bakskjerm har est ut 2,2 centimeter til siden. Dekkene er en centimeter bredere, og det røde lysbeltet som forbinder baklyktene har en egen design.

Utslipp sjokkerer ikke

Ytelsene er som nevnt egnet til å imponere. Porsche opplyser at 911 Carrera 4, med sine 350 hestekrefter, klarer 0 til 100 på 4,5 sekunder (4,7 som kabriolet) og har en toppfart på 285 km/t (282 som kabriolet). Med PDK-kasse greier bilen seg nå med 0,86 liter per mil som kupé og 0,87 liter per mil som kabriolet, mens CO2-utslippene er henholdsvis 203 og 205 gram CO2.

Offisiell: Porsche 918

400 hester sparker godt fra

911 Carrera 4S på sin side har, med sin større boksermotor på 3,8 liter (Carrera 4 har nå 3,4 liter), 400 hestekrefter til rådighet. Dermed klarer den 0 til 100 på 4,1 sekunder som kupé og 4,3 sekunder som kabriolet. Toppfart: 299 km/t som kupé og 296 som kabriolet. Forbruk og utslipp er, henholdsvis for kupéen og kabrioleten, som følger: 0,91 og 0,92 liter per mil og 215 og 217 gram CO2.

Nye Porsche 911 Carrera 4 og 4S får verdenspremière på bilutstillingen i Paris i slutten av september.

OK priser

Prisene i Norge må kunne kalles relativt hyggelig sett i forhold til bilenes prestisje, egenskaper og ytelser. De er som følger:

911 Carrera 4 (manuell): kr. 1.343.000,-
911 Carrera 4 (PDK): kr. 1.347.000,-
911 Carrera 4S (manuell): kr. 1.575.000,-
911 Carrera 4S (PDK): kr. 1.573.000,-

911 Carrera 4 Cabriolet (manuell): kr. 1.467.000,-
911 Carrera 4 Cabriolet (PDK): kr. 1.466.000,-
911 Carrera 4S Cabriolet (manuell): kr. 1.694.000,-
911 Carrera 4S Cabriolet (PDK): kr. 1.693.000,-

Legg merke til at automaten PDK kommer med et minimalt påslag i pris på Carrera 4 og faktisk gjør 4S rimeligere!

Porsche 911 GT3 - verdens tregeste!