Vis mer

Splitter ny Aston Martin

Vi har blitt "hørt", og jammen gikk det fort.

Aston Martin og Toyota har inngått en samarbeidsavtale om å levere en versjon av iQ som Aston Martin. Bilen skal hete Aston Martin Cygnet og vil bruke den meget imponerende teknologien fra Toyota iQ som basis. Toyota iQ har vi skrytt mye av og bilen er virkelig imponerende med tanke på at den kun er 2,99 meter lang. Aston Martin vil ikke røre de tekniske løsningene, kun pynte den opp til å ligne en Aston Martin.

Som vi ønsket oss

Her for litt siden testkjørte vi den nye Lexux RX450h. Dette er et imponerende stykke arbeid med teknologi som går utenpå det meste. Der vi mener japanerne har mest å hente, er på designarbeidet. Det får de ikke helt til. Derfor hadde vi følgende bønn i lanseringssaken av RX450h:

"Når det gjelder utseende så klarer de fleste å gjøre seg opp en mening om det selv. Vi synes likevel at det er litt å gå på. RX'en er fin den, men det er ikke woooow. Hvorfor kan vi ikke få noe som er Aston Martin på utsiden, men som har Lexus-teknologi på innsiden av skallet?"

Saken finner du her.

Det tok dermed ikke mer en to måneder før vi ble bønnhørt. Riktignok basert på Toyota og ikke dattermerket Lexus, men det er jo det samme problemet der: Teknisk brilliant, men noe å gå på utseendemessig.

Aston-design

Vi tror vi er på rimelig tørt land når vi ukritisk hevder at Aston Martin lager ekstremt lekre biler. De er bare deilig tvers igjennom. Nå skal altså Aston Martin kombinere denne kompetansen sammen Toyotas stålkontroll på teknologi og kvalitet.

Hvis det er slik mindre produsenter i fremtiden skal løse motorproblemet og de enorme kostnadene som ligger i denne jobben, kan det skje mye rart. Allerede i dag er det en rekke små og bittesmå merker som benytter gjennomprøvde motorer fra store produsenter. Pagani bruker en Mercedes AMG-motor, Lotus bruker blant annet Toyota-motor (Evora) og Ariel Atom har Honda som leverandør.

Begrenset opplag

Cygnet vil foreløpig kun bli tilgjengelig til de som kjører Aston Martin fra før. Det begrenser jo mulihetene for folk flest til å bli eier av en Aston Martin, men det sies også at Cygnet også muligens kan bli tilgjengelig for hvem som helst. Det snakkes om en produksjon på omtrent 2.000 Cygnet i året.

Den største motivasjonen til Aston Martin er nok at gjennomsnittlig CO2-utslipp for merket Aston Martin vil falle betydelig, og at dette også er et grep for å møte eventuelt fremtidige avgifter på CO2-utslipp fra produsentenes modellflåte.

Cygnet er ventet på markedet i januar.