Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Spionert BMW M5

M-folket til BMW har jobbet energisk i det siste og flere nye modeller har dukket opp.

BMW svelger kameler mothårs om dagen og modeller som var uaktuelle for kort siden dukker nå opp en etter en.

Da var nemlig tonen en annen. M-biler skulle ikke har firehjulsdrift. Og hva skjedde rett etterpå? Da dukket X5 M ogt X6 M opp. På tidligere lanseringer av M-biler har vi også fått høre at turbo og kompressor, det hadde i hvert fall ingenting i en M-bil å gjøre. De to nevnte SUVene har V8-motorer med to turboladere.

Vi har ikke noen voldsomme motforestillinger mot turbo. Forsinkelsen ved gasspådrag er liten, og man sitter stort sett igjen med fordelene. Nå sier BMW-folket at diesel, nei, det havner ikke i en M-bil. Hva skal vi tro om det?

Ny 5-serie sprekker litt senere i høst. Da kommer sedan i første omgang. BMW vil følge på med stasjonsvogn til våren og vi regner med at M5 også kommer en gang neste år eller i begynnelsen av 2011. BMW pleier vanligvis å lansere toppmodellen av en modellserie veldig tidlig. Det samme gjør Mercedes. Audi derimot venter som regel til langt ut i livssyklusen.

V10 eller V8?

Dagens M5 har V10 motor og en såkalt automatisk singelkløtsj girkasse. Begge deler er kompromissløst og passer nok ikke flere enn entusiastene. Vi synes disse bilene er rå som bare det og har kost oss mye med M5 og M6 de siste årene. Vi er enige i at teknologien har åpenbare ulemper, men som en herje- og actionbil er det jo bare storveis.

Hva skjer nå? Hvis vi skal tro noe om dette kan det tenkes at BMW går over til V8 igjen i M5. Nå har de brukt mye tid på den nye turbomotoren og det kan godt tenkes at det det kommer en versjon av den i neste M5 også. I X6 M yter den 555 hestekrefter og det er jo tilstrekkelig til en M5.

Skulle de gå for V10 vil kanskje det også bli en turboversjon.

På girkassefronten regner vi med at singelkløtsjkassa (SMG) som de bruker i dag forsvinner. Siden den ble utviklet har BMW lansert både 8-trinns automatkasse og 7-trinns dobbelkløtsjkasse. M3 leveres i dag blant annet med dobbelkløtsjkasse og det er ikke usannsynlig at M5 får en tilsvarende.

Som dere kan se av bildene - den kommer også med tilhengerfeste.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Test av M5.
Test av M5 Touring.
Test av M6 Coupe.
Test av M6 kabriolet.
Prøvekjøring av M6 kabriolet.