Designen blir mye som på vanlige C-klasse, men med en lavere og rundere takprofil
Designen blir mye som på vanlige C-klasse, men med en lavere og rundere takprofilVis mer

Spionbilder av C-klasse kupé

C-klasse kupé blir trolig et forholdsvis rimelig alternativ for deg som vil kjøre Mercedes.

C-klasse er midt inne i livssyklusen og en helt ny modell er neppe på banen før om en tre års tid. Men en kupé-variant kommer trolig en god stund før det.

Her kan du nemlig se de første spionbildene av det som blir et ungdommelig og relativt sett rimelig alternativ blant de bakhjulsdrevne Mercedesene. C-klasse kupé skal på mange måter erstatte gamle Sportscoupé og CLC som fortsatt markedsføres noen steder.

Sikter nedover?

Dette var biler som på mange måter skulle konkurrere mot kompaktbiler som Audi A3 og BMW 1-serie. Det er derfor ikke utenkelig at man vil posisjonere C-klasse kupé mer ned mot kompaktklassen enn oppover mot mellomklassen. Man har jo også E-klasse kupé som på mange måter er alternativ til Audi A5 og BMW 3-serie kupé.

Likner C-klasse

Størrelsesmessig vil nok den nye Mercedes-kupeen ligge på omtrent samme nivå som sedanen. Men litt lavere og trangere i baksetet blir den nok. For øvrig blir designen trolig mye av den samme som på vanlige C-klasse. Både fronten og store deler av hekken skal i følge vår kilde Automedia være omtrent identisk.

Det er foreløpig lite som tyder på at det kommer en kabriolet-versjon av denne bilen.

Designen blir mye som på vanlige C-klasse, men med en lavere og rundere takprofil



Motorer

Også når det gjelder motorer regner vi med at dette blir mye samme historie som i dagens C-klasse. Alle de firesylindrede motorene er rimelig nye, både på bensinsiden og dieselsiden, så vi tror ikke det blir noen større forandringer her. De større alternativene er stort sett uinteressante her i Norge, men trolig blir også en 3,0-liters dieselmotor og en 3,5-liters bensinmotor tilgjengelig.

Neste år?

Det er foreløpig usikkert hvor langt unna denne bilen er, men trolig er det ikke alt for lenge til vi får se den på veiene. Vanligvis velinformerte Motorauthority antyder at den kommer en gang neste år. Det er dermed mest sannsynlig at den enten presenteres på Genève-utstillingen på våren eller i Frankfurt til høsten.