Spinnvill danske

Her er vi langt fra krisemaksimering!

Noe av det heftigste i bilverdenen er ved å se dagens lys. Og det nærmere oss enn man skulle tro.

En bilfabrikk på sydsjælland skal nemlig starte produksjon av en supersportsbil som vil sette det meste annet i skyggen. Konkurrenter blir verdensrekordholder Shelby Supercars, Bugatti, Koenigsegg og til en viss grad spesialiserte tunere som 9ff.

Zenvo

Bilen heter Zenvo ST1 og den er utviklet av to danske entusiaster, Jesper Jensen og Troels Vollertsen. Den iøynefallende designen er resultatet av Christian Brandts kreativitet. Navnet Zenvo betyr visstnok ingenting. ST1 står derimot for Supercharger, Turbo og 1 for første bilmodell.

7.0 - 1.104 hk

Vis mer


Motoren er en V8 på syv liter. Det er en racing-utviklet Corvette-blokk som altså her får hjelp både av kompressor og turbolader. Resultatet er en makseffekt på hele 1.104 hestekrefter, og dreiemomentet kan nå vanvittige 1.430 newtonmeter. I motsetning til Bugatti Veyron er Zenvo ST1 relativt lett - 1.376 kilo. 0 til 100 skal gå unna på tre sekunder blank mens topphastigheten ifølge produsenten er elektronisk begrenset til 375 kilometer i timen.

Nesten i mål

Vis mer


Arbeidet med å utvikle bilen startet i 2004. I juni 2006 sto et konsept ferdig og det ble besluttet å jobbe mot produksjon av supersportsbilen. Firmaet Nordic Sports Car A/S ble stiftet første juli 2007, og prototypens design var klar i februar 2008. underveis fortsatte den tekniske utviklingsfasen som kulminerte med den første testkjøringen som fant sted i mai i år. I oktober ga tidlige ytelsestester resultatene 0-100 på 3,2 sekunder og 0 til 200 på 8,9, tall som skal forbedres ytterligere.

Bildene vi har fått tilgang til, og som vises her, er datagenererte men viser på en overbevisende måte Chr. Brandts sikre og slående strek. Zenvo ST1 er 467 centimeter lang, 204 centimeter bred og 119 centimeter høy. Dekkene foran har dimensjonene 255/35-19 mens du bak finner 355/30-20.

Ingen finanskrise

Og hva med finanskrisen, vi mange innvende. Vel, ifølge Nordic Sports Car er ikke det noe problem; firmaet skal all nødvendig kapital i ryggen for å gjennomføre både siste fase av utviklingen samt produksjonsprosessen. Sistnevnte er for øvrig omfangsmessig begrenset og Zenvo ST1 vil bli en meget eksklusiv bil. Den skal nemlig kun bygges i 15 eksemplarer, og Jensen og Voellertsen regner med å finne sine kunder hovedsaklig i Midt-Østen og Nord-Amerika.

Det er beregnet at det første ferdige eksemplaret vil være klart i mars 2009. Ifølge danske Bilmagasinet vil prisen i Danmark bli 16 millioner kroner.

Kilder: Erhverv På Nett, Bilmagasinet (Danmark)