Vis mer

Spinnvill Buggy

Fornasari Racing Buggy - siste nytt fra original italiener.

Fornasari ble stiftet i 1999 av gründeren Giuseppe Fornasari, sønn av en racerfører som rattet Alfaer og Maseratier på 50-tallet. Før han startet med egen produksjon importerte han Corvetter fra USA og preparerte dem for racing. Siden har hans egenproduserte biler deltatt i en rekke rallyer.

Vi har fulgt med på Fornasaris viderverdigheter noen år nå, med en viss velvillig avstand, må det sies.

Tvilsom finish men...

SUVene de har utstilt på bilutstillingene i Genève og Paris har kanskje ikke imponert voldsomt med hensyn til kvalitet på finish og sammenføyninger, men når det kommer til motorisering har det aldri vært noe å utsette på annonserte krefter og ytelser.

Super-buggy

Når det gjelder siste nytt fra selskapet, denne buggy/SUV-aktige skapningen, kan vi i skrivende stund bare forholde oss til opplysningene Fornasari har forsynt pressen med. Men de gir til gjengjeld bakoversveis. Dette terrenggående monsteret er forsynt med en 6,0-liters V8-motor med en makseffekt på 610 hestekrefter.

Her en Fornasari på bilutstillingen i Paris i fjor høst Foto: Knut Moberg Vis mer


Bilens firehjulsdrift er basert på et system med viskositets-senterdifferensial og har i utgangspunktet en overvekt (60%) av kreftene - totalt opp til 748 newtonmeter - på bakakselen.

Ruvende, men lett

Tatt i betraktning de generøse dimensjonene (520 centimeter lang, 215 centimeter bred og 185 centimeter høy), er denne buggy-SUVen ikke så tung som man skulle tro, men veier tross alt 1.850 kilo. Fornasari Racing Buggy har et rørchassis i krom-molybden med kryssgående rørelementer som skal sikre den nødvendige stivhet.

Brosjyrebilde av merkets nyeste produksjonsmodell - RR99.

Som det går frem av bildene er Racing Buggy fortsatt et konsept. Vi ser frem til å få mer (og mer håndfast), informasjon om den spennende italieneren.